„Tikrai be kažkokių konkrečių datų, be konkrečių mėnesių galiu pasakyti, kad nematau galimybės, kad šitas tranzitas galėtų ilgai tęstis“, – bendroje spaudos konferencijoje su kitų Baltijos šalių premjerais Vilniuje trečiadienį sakė I. Šimonytė.
Ji pabrėžė, kad JAV, kuri yra strateginė Lietuvos partnerė, sankcijų tikslai atitinka ir Lietuvos tikslus.
„Sprendimai, kurie yra taikomi, visų pirma, žinoma, ūkio subjektams, turi tam tikrą tikslą, kuriam Lietuva kaip valstybė visada pritarė – kad autokratiniai režimai turėtų gerokai mažesnį finansinį komfortą negu kartais jiems pavyksta pasiekti“, – tvirtino I. Šimonytė.
Latvijos premjeras Krišjanis Karinis ir Estijos premjerė Kaja Kallas taip pat pabrėžė nematantys galimybės bendradarbiauti su autokratiniu Baltarusijos režimu.
„Sankcijos Baltarusijos ir Rusijos atžvilgiu gali būti efektingos tada, kai jos yra priimamos bendrai ir jų yra laikomasi bendrai. Baltarusijos atžvilgiu jau yra priimtas (Europos Sąjungos – BNS) penktas sankcijų paketas ir jeigu kalbama apie kitas sankcijas ateityje, mes esame už, nes šios sankcijos gali išties būti efektyvios“, – spaudos konferencijoje Vilniuje teigė K. Karinis.
Pasak K. Kallas, sutarus dėl sankcijų jų reikia laikytis.
„Su įmonėmis, kurios yra sankcionuojamos, tikrai nebus bendradarbiaujama“, – tvirtino Estijos premjerė.
I. Šimonytė taip pat sakė, kad Vyriausybė yra pasirengusi padėti „Lietuvos geležinkeliams“ sprendžiant infrastruktūros išlaikymo klausimus.
„Aš to nesiečiau specifiškai su šita situacija, bet kadangi tai yra valstybės įmonė ir valstybės infrastruktūra, tai be jokios abejonės valstybė ir rūpinsis, kad ta infrastruktūra būtų tinkama kitiems vežėjams, kitiems siuntėjams ir kitiems klientams“, – sakė Lietuvos premjerė.
„Ko reikės iš Vyriausybės tuo tikslu, tą Vyriausybė ir darys“, – pridūrė ji.
„Lietuvos geležinkeliai“ trečiadienį pranešė, kad gruodį per Lietuvą į Klaipėdos uostą dar gabens „Belaruskalij“ trąšas, nes Baltarusijos bendrovė už šiuos krovinius atsiskaitė iš anksto.
Grupės krovinių vežimo bendrovė „LTG Cargo“ gruodį turėtų pervežti apie 1 mln. tonų trąšų. Tai reiškia, kad per Lietuvos teritoriją, kaip ir iki šiol, važiuos po 6-9 sąstatus per parą.
Pasak „Lietuvos geležinkelių“, ar šios paslaugos Baltarusijos įmonei bus teikiamos toliau, priklausys nuo sankcijų režimo, valstybės institucijų sprendimų bei bankų pozicijos, ar aptarnauti jos pavedimus.
„LTG Cargo“ vidutiniškai gabeno per 10 mln. tonų „Belaruskalij“ krovinių per metus už maždaug 60 mln. eurų.
JAV Iždo departamentas rugpjūtį įvedė sankcijas „Belaruskalij“ ir iki gruodžio 8 dienos verslui davė laiko užbaigti sandorius. Praėjusį ketvirtadienį JAV išplėstose sankcijose atsidūrė ir „Belaruskalij“ produkcijos eksportuotoja „Belaruskaja kalijnaja kompanija“ (BKK). Sandoriai su ja turi būti baigti iki kitų metų balandžio 1-osios.