• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Ilgus metus daugelis prekių kainų parduotuvėse buvo keičiamos rankomis – darbuotojai jas spausdino, karpė ir tvirtino prie lentynų. Tačiau dabar vis daugiau kainų etikečių parduotuvėse yra ne popierinės, o elektroninės, nors ir atrodo panašiai.

Ilgus metus daugelis prekių kainų parduotuvėse buvo keičiamos rankomis – darbuotojai jas spausdino, karpė ir tvirtino prie lentynų. Tačiau dabar vis daugiau kainų etikečių parduotuvėse yra ne popierinės, o elektroninės, nors ir atrodo panašiai.

REKLAMA

Prekių kainos elektroninėse etiketėse yra keičiamos automatiškai. Dėl to, paėmus prekę iš lentynos viena kaina, visiškai kitą kainą – tiek mažesnę, tiek didesnę – gali tekti mokėti jau atėjus į kasą.

Elektroninės kainų etiketės prekybininkams leidžia taikyti dinaminę kainodarą. Paprastai kalbant, prekių kainos gali būti pakeistos akimirksniu – kad ir kelis kartus per dieną, priklausomai nuo ateinančių pirkėjų, dienos ar savaitės laiko, konkurentų veiksmų.

Prekybininkai sako, kad elektroninės kainų etiketės yra patogesnės tiek pirkėjams, tiek darbuotojams. Tačiau, anot konkurencijos specialistų, svarbu, kad pardavėjai nesitartų tarpusavyje ir nekoordinuotų savo veiksmų.

REKLAMA
REKLAMA

Beje, visi didieji prekybos tinklai stebi vieni kitų kainas, kad prireikus galėtų atitinkamai pakeisti ir saviškes. Tačiau į tv3.lt klausimą, kiek turi tokį darbą dirbančių darbuotojų, nė vienas neatsakė.

REKLAMA

Kad kaina būtų teisinga

„Lidl“ atstovė ryšiams su visuomene Lina Skersytė neatmetė, kad kainos elektroninėse etiketėse gali padidėti ir parduotuvių darbo metu, kai, pavyzdžiui, pirkėjas eina link kasos. Tačiau paprastai kainos esą keičiamos, kai parduotuvės nedirba, o darbo metu – išimtiniais atvejais.

„Nuolat mažiname kainas siekdami užtikrinti geriausią kainos ir kokybės santykį, tai lemia ir jų pasikeitimą kainolapiuose. Dažniausiai kainolapiai keičiami kuomet parduotuvė nedirba, kad tai nesukeltų pirkėjams nesklandumų apsiperkant“, – tikino L. Skersytė.

REKLAMA
REKLAMA

Jos teigimu, elektroniniai kainolapiai tinklo parduotuvėse yra diegiami palaipsniui jau kelerius metus.

„Tokios kainų etiketės sumažina riziką, kad parduotuvės lentynoje nurodyta prekės kaina yra neteisinga, kadangi kainos keičiamos ne rankiniu būdu, o centralizuotai, tad sumažėja žmogiškosios klaidos rizika“, – aiškino pašnekovė.

Anot jos, šios etiketės taip pat leidžia itin aiškiai bei patogiai pateikti informaciją pirkėjams.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Teigiamus pokyčius esą jaučia ir darbuotojai – anksčiau kainų keitimas rankiniu būdu užimdavęs žymią jų darbo laiko dalį, kurią dabar galima išnaudoti daug efektyviau.

„Kainas tenka keisti dažnai, parduotuvėse vykdomos įvairios akcijos, vėliau grąžinamos senosios kainos, todėl įdiegus elektronines kainų etiketes, šis procesas tapo sklandesnis ir paprastesnis“, – pasakojo L. Skersytė.

Darbo metu kainas ir nuleidžia, ir pakelia

„Rimi“ Ryšių su visuomene ir korporatyvinės atsakomybės vadovė Eglė Krasauskienė taip pat neneigė, kad dalyje parduotuvių kainos elektroninėse etiketėse, kurios pradėtos naudoti šiemet, gali padidėti ir apsipirkimo metu.

REKLAMA

„Ši inovacija – patogi tiek darbuotojams, tiek pirkėjams. Naudojantis elektroninėmis kainų etiketėmis išvengiama klaidų ir netikslumų, o prekybos centrų darbuotojams tai – palengvinimas: kainos keičiamos centralizuotai, dėl to jiems nereikia tam skirti laiko“, – komentavo E. Krasauskienė.

Ji patikslino, kad elektroninės kainų etiketės yra tik mažiausio „express“ formato „Rimi“ parduotuvėse. Esą tai yra labai nedidelė dalis visų prekių kainų etikečių.

REKLAMA

„Be to, mažiausio formato parduotuvėse turime iki 4 tūkst. skirtingų prekių. Tuo pačiu metu mūsų prekybos tinklas kiekvieną savaitę savo pirkėjams pasiūlo apie 3 tūkst. įvairių pasiūlymų ir akcijų, leidžiančių apsipirkti pigiau. O tai reiškia, kad kainų pokyčiai yra dažni.

Kainos paprastai keičiamos parduotuvės darbuotojų darbo metu pagal iš anksto suderintą vidinį procesą. Kainos gali būti keičiamos į abi pusės, t. y. mažinamos ir didinamos“, – užsiminė E. Krasauskienė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Anot jos, elektroninėje etiketėje kainos pakeitimas įvyksta centralizuotai ir greitai, kad pirkėjai dėl techninių darbų nepajaustų neigiamų pasekmių ir nepatogumų:

„Tačiau, kaip minėjome, tokių kainų etikečių turime ne visose tinklo parduotuvėse, todėl jų dalis – nedidelė.“

E. Krasauskienė neneigė, kad kainos elektroninėse etiketėse gali būti padidintos tuo metu, kai prekę paėmęs pirkėjas eina į kasą atsiskaityti. Tačiau taip esą dar nebuvo.

REKLAMA

„Su elektroninėmis kainų etiketėmis tokių neatitikimų neturime. Jeigu pasitaiko tokių neatitikimų dėl kažkokių kitų priežasčių, visada pirkėjams yra kompensuojamas skirtumas nedelsiant“, – patikino „Rimi“ atstovė.

Darbo metu kainos tik mažinamos

 

„Iki“ komunikacijos vadovė Gintarė Kitovė nurodė, kad jos atstovaujamo tinklo parduotuvėse kainos yra keičiamos priklausomai nuo galiojančių pasiūlymų ir jų trukmės:

REKLAMA

„Vienos akcijos galioja visą savaitę, kitos – gali būti pritaikomos tik konkrečią dieną. Taip pat turime ir pasiūlymų, kurie galioja konkrečiomis valandomis.“

Pasak komunikacijos vadovės, parduotuvėse kainos paprastai yra pakeičiamos dar iki prasidedant darbo dienai. Tačiau tam tikrais atvejais jos gali būti mažinamos ir dienos metu.

„Konkurencija tarp prekybininkų labai – intensyvi, mes kovojame dėl kiekvieno pirkėjo ir kiekvienos parduotos prekės. Į konkurentų veiksmus reaguojame greitai, kainas kartais tenka mažinti net kelis kartus per dieną – visi stengiamės savo klientams suteikti kuo geresnius pasiūlymus. Jei kainą tenka pakeisti vidury dienos – pirkėjas iš to tik išloš“, – patikino G. Kitovė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Anot jos, atsiradus elektroninėms kainų etiketėms, kainų keitimas yra spartesnis, išmanesnis, o žmogiškųjų klaidų tikimybė – gerokai mažesnė.

„Iki“ turi ir autonomines parduotuves, į kurias patekti ir atsiskaityti pirkėjai gali tik su banko kortele. Vadinasi, tinklas bent jau teoriškai gali „pažinti“ pirkėjus (ypač, jei jie apsiperka ne pirmą kartą) ir kiekvienam taikyti skirtingas kainas.

Tačiau G. Kitovė tvirtino, kad kainos pagal konkretų pirkėją keičiamos tikrai nėra. Juolab, kad vienu metu autonominėje parduotuvėje apsipirkti esą gali ne vienas žmogus: „Pirkėjai autonominėse parduotuvėse gali apsipirkti bet kuriuo paros metu ir kainos nuo to nesiskirs.“

REKLAMA

Elektroninės etiketės viename skyriuje

„Norfa“ atstovas spaudai Darius Ryliškis informavo, kad jo atstovaujamame tinkle elektroninės kainų etiketės daugumai prekių yra naudojamos tik vienoje parduotuvėje Vilniuje.

„Tai yra pilotinis projektas. Vienoje parduotuvėje bandome tokią naują elektroninių etikečių sistemą“, – sakė pašnekovas ir pridūrė, kad ji yra brangesnė už įprastinį kainų ženklinimą.

REKLAMA

Anot D. Ryliškio, kitose tinklo parduotuvėse elektroninės etiketės yra tik vaisių ir daržovių skyriuose, o kituose skyriuose – įprastos plastikinės, popierinės.

REKLAMA
REKLAMA

„Kainos yra keičiamos kiekvieną dieną, tačiau ne visos, o įvairiai, pagal poreikį. Ne ta prasme, kad bendrai visų prekių kainos kiekvieną dieną. Bet kokios nors prekės kaina būtinai pasikeis.

Yra prekės, kurių kainos keičiasi rečiau, ir tokios, pavyzdžiui, daržovės, kurių kainos keičiasi dažniau“, – aiškino „Norfos“ atstovas.

Pasak jo, prekių kainos keičiamos parduotuvių darbo metu, nes nedarbo metu niekas nedirba. Jos gali būti ir didinamos, ir mažinamos.

„Kainų keitimo tvarka yra tokia: jeigu prekė brangsta, etiketės pakeičiamos iš anksto, kad nebūtų tokios situacijos, kai bus paimta prekė, pirkėjas nueis į kasą ir jam skenuos brangiau.

O, jeigu kaina mažėja, tada nebūtinai iš anksto, tai žmogui atėjus į kasą, jam išmuš mažiau, prekė bus pigesnė“, – kalbėjo D. Ryliškis.

Kainas keičia ryte prieš pradedant darbą

„Maxima“ Komunikacijos ir korporatyvinių reikalų departamento vadovė Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė pripažino, kad jos atstovaujamo tinklo parduotuvėse elektroninės prekių kainų etiketės praktiškai nenaudojamos.

Esą jos yra tik vienoje parduotuvėje ir tik kelioms prekių kategorijoms, kurios nesudaro reikšmingo kiekio. 

„Tačiau ateityje neatmetame galimybės, kad turėsime šį sprendimą savo parduotuvėse. Tad mūsų pirkėjams neverta nerimauti, kad kažkuriuo momentu kaina staiga, pavyzdžiui, einant prie kasos, ims ir pasikeis: kainas keičiame pasibaigus ir prasidėjus specialiems pasiūlymams, akcijoms, nuolaidoms ar pasikeitus prekės kainodarai“, – paaiškino tinklo atstovė.

REKLAMA

Ji patikino, kad naujos kainų etiketės „Maxima“ tinkle yra keičiamos ryte, prieš parduotuvei pradedant darbą.

Svarbu, kad nesitartų ir nederintų veiksmų

Konkurencijos tarybos pirmininkės pavaduotoja Irma Urmonaitė pripažino, kad jos atstovaujama institucija analizuoja, kaip prekybininkai naudoja elektronines etiketes ir dinaminę kainodarą.

„Konkurencijos tarybai yra žinoma, kad kai kuriuose verslo sektoriuose, taip pat – mažmeninėje prekyboje, pasitelkiama dinaminė kainodara, kai prekių ar paslaugų kainos nustatomos atsižvelgiant į tam tikru metu esantį paklausos ir pasiūlos santykį.

Konkurencijos tarybos vertinimu, dinaminė kainodara gali paskatinti konkurenciją ir tapti paskata įmonėms pasiūlyti patrauklesnes kainas galutiniams vartotojams ar paslaugas teikti efektyviau“, – komentavo I. Urmonaitė.

Jos teigimu, prisitaikyti prie konkurentų elgesio nustatant kainas nėra draudžiama.

„Vis dėlto labai svarbu, kad dinaminės kainodaros principus įmonės taikytų savarankiškai, nesitardamos tarpusavyje ir nederindamos bei nekoordinuodamos savo veiksmų, kaip turėtų veikti kainų algoritmai“, – aiškino pirmininkės pavaduotoja.

Ji pripažino, kad Konkurencijos taryba nėra analizavusi dinaminės kainodaros aspektų ar kaip dažnai prekybos centrai keičia kainas.

REKLAMA

Esą to nereikėjo tarybos atliekamiems tyrimams dėl galimų įstatymų pažeidimų.

„2023 m., atlikę elektroninių prekyviečių stebėseną, nustatėme, kad keli prekiautojai naudojasi algoritmais, bet konkrečių konkurencijos problemų neįžvelgėme, todėl detalesnės analizės, kaip įmonės nustato kainas, neatlikome“, – nurodė I. Urmonaitė.

Ar tai naujas pasityčiojimo būdas? Kaina yra kriterijus, pagal kurį nusprendžiam pirkti prekę ar ne. Lentynoje bus maža kaina, bet kai vadybininkai pamatys , kad prekę nusprendžiau pirkti, kol ateisiu iki kasos, padidins. Tokio cinizmo dar reikia paieškoti...
fantastika, kad visas tas kainu pakelimas cia yra pateikiamas taip tiesmukiskai, net nesislapstant ar vaidinant, kad kazkas sistemoje nesuveike, kaip kad paprastai budavo. o tai cia yra legalu, kad pirkejas paima preke, manydamas, kad prekes kaina yra tokia, kokia parasyta, o kasoje paaiskeja, kad kaina jau kita? cia tikrai taip leidzia istatymai ir vartotoju teisiu gynejai mano, kad cia viskas teiseta? ar tie gynejai tik siaip egzistuoja, kad pries Europa prastai neatrodytume.
Legalus būdas apgaudinėti pirkėjus
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų