Esą nuo šiol gyventojai, ypač pensininkai, nesinaudojantys internetu ar banko kortelėmis, turės dar papildomai eiti iki „Perlas“ terminalų, vietoje to, kad traukinio bilietus įprastai galėtų nusipirkti pačioje stotyje.
Nacionalinės Bočių bendrijų asociacijos pirmininkė Vilija Tūrienė teigė suprantanti, kad modernumas ir technologijos yra pasaulinė tendencija, tačiau per ją išnyksta žmogiškasis faktorius:
„Genocidas išlieka. Daugelis vyresnio amžiaus žmonių jaučiasi labai įžeisti, atstumti, paniekinti ir save vadina antros žemesnės kartos žmonėmis. Tai, jeigu šitą norėjo parodyti, tai šiuo metu dar labiau įrodė.“
Pensininkai neslepia pykčio – 30 proc. keleivių neberūpi?
Pensininkus atstovaujanti V. Tūrienė žodžio į vatą nevyniojo – anot jos, tai yra pasityčiojimas iš vyresnio amžiaus žmonių, jiems rodoma nepagarba. Jos spėjimu, internetu, banko kortelėmis, bilietomatais ir kt. naudojasi vos 20–30 proc. pensininkų.
Pašnekovės vertinimu, turėtų būti palikta kokia nors alternatyva asmenims, kurie nesinaudoja bilietomatais, internetu ar išmaniaisiais telefonais bei naudoja grynuosius pinigus.
„Dažnai būna taip, kad norisi, jog žmogus, kasininkas, dar pakonsultuotų, kaip turi važiuoti, grįši ar negrįši, ypač, jei yra sudėtingesnis atvejis: keičiami tvarkaraščiai, važiuojama su persėdimais ar pan.
Dabar dėl to, kad nereiktų darbuotojams algų mokėti, visiškai taip nutraukė. Neva 70 proc. keleivių naudojasi tomis programėlėmis. Tai gerai, jie patys sako, kad 30 proc. klientų jiems yra kaip ir nesvarbu“, – pykčio neslėpė asociacijos pirmininkė.
Ji pabrėžė, kad ne visi žmonės moka naudotis technologijomis, ne visi gali paprašyti vaikų ar anūkų, kad jiems tuos bilietus nupirktų.
Kalbėdama apie galimybę bilietus įsigyti „Perlas“ terminaluose V. Tūrienė taip pat neslėpė nepasitenkinimo: „Taip, eik tu ten, ieškok kažkokio terminalo. Visada būdavo kasos geležinkelio stotyje – ateini, žinai, kad gausi bilietą.
Gal tu ateisi ir jau laiko nebus. Dabar kažkur lakstyk, ieškok. Tai tegul įrengia vietoje kasų geležinkelio stotyje tą „Perlo“ terminalą, jeigu stotis pati nebegali išlaikyti etato ar dviejų.“
„Bočių“ atstovė paminėjo ir tai, kad norėdami gauti nuolaidą pensininkai turėdavo rodyti savo pažymėjimą darbuotojui, o dabar negi bankomatui reikės jį rodyti?
Diskriminacija ar tik mažesnis pasirinkimas?
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba neslėpė pastebinti, kad spartus procesų skaitmenizavimas kelia vis daugiau iššūkių.
Anot jos, ypač daug nepatogumų dėl to patiria vyresnio amžiaus gyventojai, kurie neturi stiprių skaitmeninių įgūdžių ar finansinių galimybių įsigyti išmaniuosius įrenginius bei kitas priemones.
Tarnyba pripažino, kad šis „Lietuvos geležinkelių“ žingsnis galimai dar labiau sumažins pasirinkimo laisvę atsiskaityti už paslaugas patogiausiu vartotojams būdu.
„Šiuo metu nesiimame vienareikšmiškai vertinti sprendimo naikinti bilietų kasas geležinkelio stotyse ir kaip alternatyvą įrengti technologijas, leidžiančias atsiskaityti tik elektroniniu būdu.
Visų pirma reikėtų įvertinti visas aplinkybes, juo labiau, kad sprendimas dar neįsigaliojo. Tad svarstome galimybę savo iniciatyva kreiptis į „LTG link“ ir išsiaiškinti, ar bendrovė savo veikloje įgyvendina visas lygių galimybių įstatymuose apibrėžtas nuostatas ir taip pabandyti užkirsti kelią galimoms diskriminacinėms situacijoms“, – nurodė Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba.
Ji primena, kad „LTG link“ klientai, kurie, įsigaliojus šiam sprendimui, dėl to įtartų diskriminaciją, turi teisę kreiptis į tarnybą ir pateikti oficialų skundą arba gauti teisinę konsultaciją.
Užsieniečiams pagalbos nereikia, bet lietuviams teks priprasti?
„LTG link“ atstovė Olga Malaškevičienė nurodė, kad bilietus bus galima įsigyti internetu arba bilietomatuose, kuriuose atsiskaitymai priimami tik banko kortelėmis.
Ji pabrėžė, kad prie stotyse įrengtų bilietomatų dirba darbuotojai, kurie konsultuoja ir padeda keleiviams įsigyti bilietus jiems patogiausiu būdu: „Jie dirbs tiek, kiek reikės mūsų keleiviams priprasti prie bilietomatų.“
O. Malaškevičienė įvardijo, kad Vilniaus, Kauno, Klaipėdos ir Šiaulių stotyse ir toliau veiks „LTG link“ informacijos centrai.
Tad ten darbuotojai galės padėti įsigyti bilietus iš bilietomatų ir padėti kitais su kelionėmis traukiniais susijusiais klausimais.
„Pastebime, kad užsienio keleiviams nereikia jokios pagalbos prie bilietomatų, nes Lietuvoje veikiantys biletomatai yra populiarūs visame pasaulyje.
Jų veikimo funkcijos labai panašios ir keliaujantys užsieniečiai aktyviai naudojasi bilietomatais Lietuvoje“, – pridūrė pašnekovė.
„Perlas“ terminalai – patogiau nei pati stotis?
Anot atstovės, yra galvojama ir apie keleivius, kuriems patogiau atsiskaityti grynaisiais pinigais.
Taigi nuo šių metų pavasario traukinių bilietų pardavimo tinklas buvo praplėstas ir pasipildė daugiau kaip 2 tūkst. naujų fizinių pardavimo vietų visoje Lietuvoje.
„Traukinio bilietus už grynuosius pinigus galima įsigyti „Perlo“ terminaluose, kuriuose teikiamos finansinės ir draudimo paslaugos. „Perlo“ terminalus galima rasti daugelyje prekybos centrų, bilietą galima įsigyti anksčiau, arčiau namų ar darbo, nereikia eiti specialiai į stotį pirkti bilieto.
Kadangi geležinkelio stotys dažniausiai yra įrengtos centrinėse miestų dalyse, „Perlo“ terminalai yra įrengti vos kelių šimtų metrų atstumu nuo geležinkelio stoties. Vien Vilniaus traukinių stotyje veikia du „Perlo“ terminalai: „Iki“ parduotuvėje ir „Narvesen“ kioske“, – dėstė O. Malaškevičienė.
Taigi iki kasų uždarymo keleiviai, pašnekovės teigimu, bus maksimaliai skatinami bilietus pirkti savitarnos kanalais ar „Perlo“ terminaluose, įsigyti juos iš anksto.
Bilietai traukinyje – kurį laiką nebus mokesčio
„LTG link“ atstovė paminėjo, kad bilietą iš palydovų jau 8 metus galima įsigyti ir traukinyje.
Tačiau iki šiol buvo taikomas papildomas – 2 eurų – aptarnavimo mokestis tose stotyse, kur buvo bilietų kasa.
Jis nebuvo taikomas jautrioms visuomenės grupėms: asmenims, turintiems senatvės pensijos gavėjo pažymėjimą arba neįgalumą, moksleiviams, onkologinėmis ligomis sergantiems keleiviams ir kt.
O. Malaškevičienė patikino, kad uždarius kasas vyks pereinamasis laikotarpis, kurio metu papildomas mokestis, bilietą perkant traukinyje, nebus taikomas niekam.
O jam pasibaigus 2 eurų mokesčio vėl galės nemokėti aukščiau įvardytos jautrios visuomenės grupės.
„Taigi visiems turintiems senatvės pensijos gavėjo pažymėjimą, uždarius kasas, bus galima įsigyti bilietus traukinyje be papildomo mokesčio.
Uždarius kasas, situaciją stebėsime ir reaguosime – jeigu matysime, kad yra keleivių, kuriems vis dar bus sunkumų įsigyti bilietus, ieškosime sprendimų, kad bilietus patogiai galėtų nusipirkti visi“, – komentavo atstovė.