• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Toli gražu ne visus maisto produktus parduotuvėse yra spėjama parduoti iki jų galiojimo termino pabaigos. Neseniai vienas prekybos tinklas užsienyje tokius produktus nusprendė pirkėjams dalyti nemokamai. Į tai sureagavo ir prekybos tinklai Lietuvoje – ar to verta tikėtis ir mums?

Toli gražu ne visus maisto produktus parduotuvėse yra spėjama parduoti iki jų galiojimo termino pabaigos. Neseniai vienas prekybos tinklas užsienyje tokius produktus nusprendė pirkėjams dalyti nemokamai. Į tai sureagavo ir prekybos tinklai Lietuvoje – ar to verta tikėtis ir mums?

REKLAMA

Prekybos tinklas „Tesco“ Didžiojoje Britanijoje iki šiol besibaigiančio galiojimo maistą atiduodavo labdarai, darbuotojams ar parduodavo su 90 proc. nuolaida.

Tačiau dabar tinklas žada pasibaigusio galiojimo maistą pirkėjams dalinti nemokamai, siekiant sumažinti išmetamo maisto kiekius.

Tuo metu Lietuvoje nuo 2024 m. buvo leista prekiauti maisto produktais, kurių tinkamumo vartoti terminas „Geriausias iki...“ yra pasibaigęs.

Vis tik šia naujove pasinaudojo ne visi prekybos tinklai – jų atstovai paaiškino, ar žada prekiauti nebegaliojančiu maistu, jį atiduoti nemokamai ir kodėl.

REKLAMA
REKLAMA

Atsakė, ar dalins maistą nemokamai

„Iki“ komunikacijos vadovė Gintarė Kitovė atkreipė dėmesį, kad, pagal galiojančius įstatymus, tiesiog dalinti maisto prekybos tinklas negali. Tačiau gali jį perduoti labdaros organizacijoms, taigi tą ir daro.

REKLAMA

Prekybos tinklo „Rimi“ Ryšių su visuomene ir korporatyvinės atsakomybės vadovė Eglė Krasauskienė antrino, kad Lietuvoje maistas, pažymėtas „Tinka vartoti iki...“, negali būti realizuojamas po jo galiojimo termino.

„Norfa“ pasibaigusio galiojimo maisto irgi nedalina ir nepardavinėja, nes saugo pirkėjų sveikatą.

„Kai prekės galiojimo laikas pasibaigia, garantuoti už tokią prekę jau nebegali. Ir, jeigu kažkas atsitiktų, atsakomybė, kaltė ir visa kita kristų ant mūsų galvų.

REKLAMA
REKLAMA

Tai mes nerizikuojame pirkėjų sveikata“, – kalbėjo atstovas spaudai Darius Ryliškis.

Tuo metu „Maxima“ Komunikacijos ir korporatyvinių ryšių departamento direktorė Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė tikino, kad visas iniciatyvas, skirtas atkreipti dėmesį į išmetamą maistą ir jo kiekius, prekybos tinklas vertina labai teigiamai.

Tačiau neatsakė, ar sutiktų pasibaigusį galioti maistą dalyti nemokamai.

Pigaus negaliojančio maisto rasite ne visur

Pernai įsigaliojus tvarkai, leidžiančiai prekiauti pasibaigusio galiojimo, bet dar tinkamais vartoti maisto produktais, prekybos tinklas „Maxima“ apsisprendė jais vis vien neprekiauti.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Pasirodžius tokiems pasiūlymams buvo nemažai neigiamų nuostatų, ar sprendimas prekiauti tokiais maisto produktais nepakenks žmonių sveikatai.

Norėdami užtikrinti, kad nekiltų jokių nesklandumų, mes riziką eliminavome“, – komentavo I. Trakimaitė-Šeškuvienė.

Tokį sprendimą priėmė ir prekybos tinklas „Lidl“, ir „Rimi“, ir „Norfa“.

Tuo metu „Iki“ jau daugiau nei mėnesį pirkėjams leidžia 70 proc. pigiau įsigyti vartojimui dar tinkamų maisto produktų su pasibaigusiu „Geriausias iki...“ terminu, taip užtikrinant didesnį prekių prieinamumą.

REKLAMA

T. y. aliejaus, miltų, kruopų, makaronų, konservų, šokolado, saldumynų, gaiviųjų gėrimų, kavos, arbatos ir pan. O aktyviausiai perkami yra sausainiai, traškučiai ir riešutai.

G. Kitovė atskleidė, kad dėl aktyvaus pirkėjų įsitraukimo pavyko išsaugoti 75 tūkst. produktų – praktiškai visos šios nukainotos prekės būna išperkamos.

„Planavome, kad per metus išgelbėsime apie 0,5 mln. produktų, tačiau toks tempas leidžia tikėtis dar geresnio rezultato“, – pridūrė pašnekovė.

REKLAMA

Kam ir kada taiko 25–70 proc. nuolaidas

„Maxima“ atstovė patikino, kad į parduotuves vežamus prekių kiekius planuoja atsakingai ir iš anksto prognozuoja, kiek tam tikrų produktų reikės.

„Tačiau natūralu, kad atsiranda produktų, kurių lieka. Besibaigiančio galiojimo prekėms taikome net iki 70 proc. nuolaidas ir mūsų klientai jas įsigyja“, – nurodė I. Trakimaitė-Šeškuvienė.

Pasak D. Ryliškio, kai galiojimo laikas artėja į pabaigą, priklausomai nuo pačios prekės, aplinkybių ir pan., „Norfa“ taiko nuolaidas nuo 25 proc. ir daugiau.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Paskutinėmis savo darbo dienos valandomis „Iki“ pigiau parduoda bandeles, o paskutinę galiojimo dieną su 50 proc. nuolaida parduoda ir kitus maisto produktus.

O „Lidl“ besibaigiančių galioti prekių pardavimo su nuolaida trukmė priklauso nuo paties produkto.

„Pvz., atvėsintam asortimentui yra taikomas trumpesnis laikas, todėl šiuos produktus išperka greičiau. Standartiškai tokiems nukainotiems produktams taikoma 30 proc. nuolaida.

REKLAMA

Ilgesnio galiojimo produktams šis laiko tarpas yra gana ilgas. Pvz., jei ilgo galiojimo produkto tinkamumo vartoti laikas yra metai, toks produktas yra nukainojamas dar likus keliems mėnesiams iki tinkamumo vartoti pabaigos, kad pirkėjai tokį produktą spėtų suvartoti“, – aiškino L. Skersytė.

Ji pridūrė, kad nuo šių metų kovo mėn. su 25 proc. nuolaida pirkėjai dar gali įsigyti praėjusią dieną iškeptą duoną ir kitus kepinius.

REKLAMA

„Rimi“ taip pat prieš kelerius metus pradėjo nukainoti besibaigiančio galiojimo produktus ir pardavinėti juos „gerokai pigiau“, pirkėjams leidžiant „ženkliai sutaupyti“. Tačiau E. Krasauskienė taip ir nenurodė, kokios tos nuolaidos taikomos.

Maistą atiduoda šeimoms, verčia energija ar pašaru

Jeigu nukainotų besibaigiančių galioti maisto produktų pirkėjai nenuperka, vis dar tinkami ir saugūs vartoti produktai kasdien yra atiduodami labdaros ir paramos organizacijoms.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pvz., „Maxima“ pernai labdaros organizacijoms atidavė maisto už 2,6 mln. eurų, t. y. 50 proc. daugiau nei 2023 m., į šį procesą buvo įtrauktos visos tinklo parduotuvės, buvo pradėta dalyti ne tik ilgesnio galiojimo produktus, bet ir trumpo galiojimo maistą (pvz., duoną, vaisius, daržoves).

I. Trakimaitė-Šeškuvienė vardijo, kad pernai labdarai buvo perduoda 10 kart daugiau konditerijos ir 5 kart daugiau kulinarijos gaminių. 3 kartus daugiau žuvies ir kiaušinių, 2,5 karto daugiau pieno produktų ir mėsos gaminių.

REKLAMA

„Iki“ pernai paramos organizacijoms skyrė maisto už daugiau nei 3,1 mln. eurų. Taip pat šviežius produktus pradėjo teikti ir vaikus globojančioms šeimynoms, mažesniems fonams.

O „Rimi“ viena iš pirmųjų Lietuvoje „Maisto bankui“ ėmė aukoti šaldyti maistą.

Jeigu prekės lieka ir jų galiojimo laikas pasibaigia, „Norfa“ jas atiduota utilizavimui.

Tuo metu „Iki“ tokius produktus perduoda perdirbimo įmonėms, kurios maistą susmulkina, sutrina, paverčia elektros ir šilumos energija ar trąša. O maisto produktų pakuotes perdirba arba iš jų išgauna šilumos energiją. 

Taip pat nebetinkamus vartoti vaisius ir daržoves iš parduotuvių surenka Lietuvos ūkininkai ir naudoja kaip pašarą.

REKLAMA
35 metai nepriklausomybės,baisu ir naujienas skaityti,o kas tada bus po 50 metų nepriklausomybės? Žmonės privalo gyventi taip,kad bent jau norimą maistą galėtų nusipirkti.O čia dabar,kai šitaip nuskurdino,tai be abejo pirks pasenusį maistą su nuolaida,rizikuos sveikatą ir net gyvybę,bet pirks,nes kitokiam pinigų neturi,trečdalis tautos juk gyvena ties skurdo riba ar net žemiau jos.O prekybcentriai,tai geriau išmes,nei dykai duos, buožės jau tokie.
O dar juokiasi is Rusijos.Saves nemato.
Lidle viskas tik iki 25% nors viduj jau matos pradėjo rūgt, kažkokia nesąmonė
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų