Vis tik specialistai vis dažniau pastebi, kai vos per keletą metų paminklai ar antkapiai skyla ir ima griūti, tačiau pinigus atgauti toli gražu pavyksta ne visiems.
Naujienų portalas tv3.lt pasidomėjo, dėl ko taip gali nutikti ir kaip viso to išvengti ar atgauti pinigus.
Kainos padvigubėjo, tad ieško, kur pigiau
Įmonės „Memoria“ statybų vadovas Mindaugas Jonaitis neslėpė – jeigu prieš keletą metų visai neblogą kapo projektą buvo galima padaryti už 4 tūkst. eurų, tai dabar viskas yra pabrangę mažiausiai dvigubai ir atsieina 8 tūkst. eurų.
Taigi vidutinis klientų biudžetas šiuo metu svyruoja tarp 5 tūkst. ir 8 tūkst. eurų.
Tačiau M. Jonaitis įspėjo, kad šioje rinkoje, kaip ir visur, yra ir gerų, ir blogų meistrų. Pastarųjų kaina įprastai būna 1 tūkst. ar 1,5 tūkst. eurų mažesnė, bet kokybės ir garantijų nėra.
Svetainės „Paminklai-kapams.lt“ savininkas, amatininkas Tadas Gulbinas pridūrė, kad neretai antkapiams ar paminklams yra naudojamas nekokybiškas granitas, parsivežtas iš Kinijos, Indijos ir kitų šalių.
Anot jo, toks granitas nėra atsparus mūsų klimatui, tačiau, deja, žmonės ieško, kad viskas būtų kuo pigiau: „Dėl to gali atsirasti įvairiausių problemų ir tas „pigiau“ atsisuka kitu galu.“
Kapą sutvarko pigiau, bet atsiradus brokui dingsta
Specialistai papasakojo, kad yra tokių laikinų, metams rinkoje atsiradusių „meistrų“, kurie, trumpai padirbę įmonėje, nusprendžia viską daryti patys.
Anot pašnekovų, jie darbus atlieka pigiau, tačiau esą nekokybiškai. Taigi pabandę po metų bankrutuoja, pridarę daug broko dingsta, o klientai lieka ir be pinigų, ir be kokybiško daikto.
„Po to žmonės skambinėja, niekas to broko nenori taisyti. Todėl visuomet reikia patikrinti, kiek metų žmogus dirba toje srityje, ir rinktis tik tuos, kurie tuo užsiima jau ne pirmus metus.
Nes gal tas žmogus pirmą vasarą dirba, net neplanuoja tuo užsiimti ilgai, gal kitą vasarą jis išvažiuos į užsienį ir jam visai nusispjauti, kas liks iš to kapo po 2 ar 3 metų. Nuo to nudegusių žmonių yra daugybė“, – įspėjo „Paminklai-kapams.lt“ savininkas.
Ir pridūrė, kad dažniausiai tokie laikini meistrai jokios atsakomybės negauna ir jų klientai patiria didžiulius nuostolius.
Dėl šios klaidos kapai greitai griūna
Dar viena problema, kurią pastebi „Memoria“ atstovas, yra ta, kad žmonės, turėdami seną kapelį, kuriame yra išlieti pamatai ir uždėta tvorelė, tikisi, kad ant viršaus bus galima uždėti plokštes ir taip sutaupyti.
Vis tik pašnekovas įspėja, kad tokie pamatai yra dekoratyviniai, neskirti dengti plokštėmis.
Taigi, kai žmonės ant jų paprašo uždėti plokštes, anksčiau ar vėliau tas kapas sugriūna, nes pamatai neatlaiko tonos akmens.
„Dabartinėje rinkoje bene didžiausia problema yra ta, kad niekas žmonėms nepaaiškina, kad taip negalima daryti, nes, na, reikia paimti pinigus. Yra meistrų, kurie daro „bile“ padaryti. Nors pamatus reikia griauti ir daryti iš naujo. O tai yra tūkstančiai eurų.
Ir ta močiute, kuri bijo, kad jos netvarkomo kapo už 10 metų neatimtų, sumoka tuos pinigus, viską pasidaro ir laukia, pasiruošusi išeiti anapilin. O staiga jos kapas griūna ir didelė tragedija išeina. Labai daug tokių atvejų iš tikrųjų“, – pasakojo M. Jonaitis.
Kada galima kreiptis ir ko reikalauti?
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) aiškino, kad paminklų, antkapių ar kitų kapaviečių darbams yra nustatyta 2 metų garantija.
Kontoros „Win & Law“ vadovaujantis partneris, advokatas Raimondas Simonavičius neslėpė, kad ginčų dėl to tikrai pasitaiko ir siūlė visų pirma mėginti problemą spręsti geruoju, kadangi įmonės dažnai yra linkę pasiūlyti taisymą, saugodamos savo reputaciją.
Vis tik, jeigu susitarti nepavyksta, klientas per 3 mėn. nuo tada, kai sužinojo apie problemą, turi kreiptis į paslaugos teikėją su raštiška pretenzija, tiksliai aprašydamas problemą ir savo reikalavimą,
VVTAT teigimu, klientas gali reikalauti ištaisyti trūkumus; apmokėti trūkumų pašalinimo išlaidas; jei trūkumas – esminis, grąžinti pinigus.
Jeigu paslaugų teikėjas neatsako per 14 dienų arba jo atsakymas kliento netenkina, galima kreiptis į VVTAT, o po jos – ir į teismą.
Tarnyba atskleidė, kad šiemet tokių skundų sulaukė apie 40. Anot jos, vartotojai dažniausiai skundžiasi dėl laiku arba visai neatliktų darbų, netinkamos jų kokybės.
Pasak VVTAT atstovų, po tokių pasikreipimų vartotojams dažniausiai yra grąžinami pinigai, tačiau daug sunkiau juos atgauti, jeigu dėl darbų buvo susitarta tik žodžiu.
Pataria, kaip išvengti tokių situacijų
VVTAT pabrėžė, kad yra labai svarbu turėti rašytinę sutartį ir pinigų apmokėjimo dokumentą.
R. Simonavičius neslėpė – jeigu nėra raštu sudarytos sutarties, tačiau yra žodinė ar elektroninė komunikacija, vilčių atgauti pinigus yra, tačiau toks procesas gali būti sudėtingesnis ir ne visada sėkmingas:
„Tokiu atveju siūlome surinkti visus turimus įrodymus apie užsakytą darbą ir sutartas sąlygas (el. laiškus, SMS žinutes, nuotraukas, kuriose yra aiškiai matomi defektai, ir kt.), pasitelkti liudytojus, kurie patvirtintų susitarimus ir atliktus mokėjimus.“
VVTAT ir advokatas vardijo, kad, norint išvengti problemų su antkapių ar paminklų kokybe, svarbu atkreipti dėmesį į šiuos aspektus:
- pasirinkite geros reputacijos bendrovę / meistrą: peržiūrėkite atsiliepimus, pabendraukite su jų klientais, įvertinkite, ar paslaugos yra teikiamos kaip komercinė veikla;
- apžiūrėkite atliktų darbų pavyzdžius, t. y. realus objektus, nuotraukas iš katalogo, kad būtų aišku, ko tikėtis iš jų darbo kokybės;
- neapsiribokite viena įmone ar meistru – palyginkite jų kelių kainas, terminus, sąlygas;
- prieš darbus būtinai sudarykite detalią rašytinę sutartį, kurioje būtų aiškiai nurodyti visi užsakomo darbo aspektai: darbai, medžiagos, kainos, terminai, apmokėjimo tvarka, aptarta garantija ir atsakomybė už broką, defektus;
- pinigus už paslaugas būtinai perveskite į banko sąskaitą, o mokėdami grynaisiais prašykite, kad būtų išduotas grynųjų pinigų priėmimo kvitas;
- visais svarbiais klausimais bendraukite raštu, kad turėtumėte įrodymus apie visus susitarimus.