Lietuvos autoservisų asociacijos vadovas Ainis Petkus pasakoja, kad šiuo metu jau galima pastebėti į servisus atkeliaujančių žmonių srautus, o paskutinio momento laukia tie, kurie dar neturi įsigiję padangų.
„Vairuotojai yra drausmingi, sąmoningi ir planingi, kada pasikeis padangas, tai taip pat priklauso ir nuo automobilių kainos, juos įpareigoja draudėjas, trečia – įmonės, kurios nelaukia paskutinio momento, tvarkosi teisingai ir planingai. Tai suintensyvėjimas jau yra ir gana didelis. Laukia iki paskutinės sekundės tie, kuriems yra sunku su finansais“, – teigė A. Petkus.
Įžvelgia problemą
Jis tikina, kad kainos už padangas augti tikrai neturėtų, kadangi Lietuvoje gaji antrinė rinka, kelianti tam tikrų finansinio skaidrumo ir kokybės klausimų.
„Kainų diapazonas išlieka maždaug toks pats, priklauso nuo automobilio padangų dydžio ir pačių padangų, kadangi yra daugybė skirtingų savybių. Kainos kyla maždaug ties infliacine riba todėl, gamintojai jas pakelia kokiais 4–5 proc., čia priklauso nuo gamintojo.
Bet reikia suprasti, kad dėl Lietuvos ekonominio modelio, priimto ES, pas mus yra laisvas prekių, pinigų ir darbo jėgos judėjimas, mes niekaip nereglamentuojam vidinio ekonomikos modelio, turime oficialius padangų importuotojus, kurie jų įveža maždaug apie 20 tūkst. per metus, turime antrinę rinką, kur niekas negali apskaičiuoti, bet ten taip pat yra parduodama apie 20 tūkst. padangų“, – aiškino pašnekovas.
Jis abejojo antrinės dėvėtų padangų rinkos skaidrumu, jų apskaita, tinkamu utilizavimu.
„Mes kontroliuojame Lietuvoje per Aplinkos apsaugos agentūrą ir kitus mechanizmus tik tai, ką nurodo oficialūs, legalūs importuotojai. Bet mes žinome: turgūs, antrinė rinka, dėvėta rinka, perpardavėjai yra žiaurus konceptas. Šiandien jūs galite nusipirkti naują, gerą padangą už maždaug 50–80 eurų, priklausomai nuo ratlankio dydžio, pločio, bet lygiai taip antrinėje rinkoje galite nupirkti už 15–20 eurų, nors tokia padanga turės protektorių, bet ji bus sukietėjusi, gumbuota. Oficialūs vežėjai negali kelti kainų, nes tokia antrinė rinka atsveria ir neleidžia pakelti įkainių.
Be to, dažnai žmonės mano, kad servisai turi priimti dėvėtas padangas, tačiau jie privalo priimti tada, jeigu tu pirkai naujas. Tačiau, kadangi žmonės nemoka už utilizaciją, tada meta šalia konteinerių, padangų yra miškų teritorijose, upėse“, – įžvelgė problemą A. Petkus.
Gali pritrūkti dalies padangų
Parduodamų padangų tinklo „Egzotika“ atstovai tikina, kad šiemet padangų kainos nepaaugo, priešingai – dalies gamintojų produktai esą netgi atpigo. Jų teigimu, pandemija pakoregavo rinkos situaciją, todėl gali būti, kad dalies padangų gali ir pritrūkti.
„Kainos nedidėjo, o nemažai pozicijų yra net pigesnės nei pernai metais. Populiariausio dydžio R15 premium gamintojo padangų kainos prasideda nuo 51 eurų, aukštos klasės gamintojo nuo 45 eurų, pigiausių naujų kokybiškų padangų kaina siekia 30 eurų.
Nors pastebime, kad dalis vairuotojų vis dar atideda padangų pirkimą ir keitimą iki paskutinės minutės, mūsų prekybos tinkle jau prasidėjo tikras žieminių padangų pirkimo bumas.
Nemažai gamintojų susidūrė su sunkumais kovojant su pasauline pandemija ir dėl sutrikusių darbų gamyklose, žaliavų tiekimo ir transporto grandyse – prisitaikydami prie naujų iššūkių rinkoje, pakeitė gamybos apimtis, todėl jau yra signalų rinkoje, kad šio sezono metu gali trūkti populiariausių ir retesnių dydžių padangų“, – teigė padangų tinklo atstovai.
Tuo metu padangų parduotuvės „Beriva auto“ vadovas Laurynas Butkus teigia, kad kainos padangų rinkoje nesikeitė, tačiau vairuotojai keičia įpročius.
„Manyčiau, kad padangų kaina, palyginti su praėjusiais metais, tikrai nepakito, galbūt tik žmonės labiau pradėjo orientuotis į demisezonines padangas.
Standartinių padangų R16–R17 kaina svyruoja apie 60–70 eurų už vieną vienetą, didesnių, pavyzdžiui, padangų, skirtų visureigiams, kaina siekia ir 100 ar daugiau eurų.
Galima pastebėti, kad keletas dienų pardavimų atžvilgiu buvo tikrai „karštos“, bet iki to laiko buvo visiška ramybė. Užklausos gautos ir spalio pradžioje, bet visi galutinai sprendimai lieka paskutinei savaitei“, – pastebėjo L. Butkus.
Pandemija kainų servisuose nepakėlė
Naujienų portalo tv3.lt kalbinti servisų atstovai kalba, kad Covid-19 situacija šalyje kainų už padangų pakeitimą nepakoregavo, todėl jos išlieka tokios pat, kaip ir pernai.
„Padangų keitimai jau prasidėjo, bet didžioji dalis, manau, tikrai pasilieka paskutinei dienai. Kainos nesikeitė, kitur galbūt ir galėjo pasikeisti. Kaina priklauso nuo ratlankio dydžio, jeigu R16 colių ratlankis, tai 30 eurų už visų padangų keitimą, balansavimą“, – kalbėjo autoserviso „Toptis“ meistras Lukas Stružas.
Tuo metu vieno iš „R2L“ servisų vadovas Stanislav taip pat sutinka, kad kainos nepakito, be to, pašnekovas priduria, kad žmonės šiemet pradėjo anksčiau domėtis padangų keitimo sąlygomis, todėl didelio bumo nesitikima.
„Žmonės šiais metais pradėjo anksčiau domėtis dėl padangų keitimo, nemanau, kad nuo lapkričio 1 iki 10 bus eilės. Bent jau pas mus pakeitimo padangų kainos nesikaitė. Montavimas gali kainuoti nuo 20–80 eurų, priklauso nuo padangų dydžio. Žmonėms, kurie važinėja su standartinėmis padangomis, kaina pakeitimo būtų virš 30 eurų“, – kalbėjo Stanislav.
Kito serviso „Stop servis“ meistras Tadas Rakauskas pažymi, kad nemaža dalis vairuotojų vasaros sezonu pradėjo važinėti žieminėmis padangomis.
„Mūsų servise kainos nepakito. Kiek kainavo pernai, tiek ir šiemet, stengiamės laikyti tas pačias kainas. Standartiškai lengvajam automobiliui pakeisti padangas, įtraukiant montavimo, balansavimo, padangų ventilių keitimą, svarelių pridėjimą kainuotų 40 eurų, nes daugelis servisų būna, kad reklamuojasi, kad padangų montavimas kainuoja 30 eurų ir paskui skaičiuoja už sunaudotas medžiagas.
Pastaruoju metu pastebime, kad žmonės netgi vasarą daugelis važinėja su žieminėmis padangomis, neaišku, ar tai padarė įtaką virusas, ar ne, bet yra tokių žmonių, kurie net nesikeičia žieminių padangų, o kiti turbūt laukia, kada prasidės šalčiai, prastesnis kelias ir tada jau stengiasi keistis padangas“, – kalbėjo serviso atstovas.
Bauda – keliasdešimt eurų
Naujienų portalas tv3.lt primena, kad nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. draudžiama eksploatuoti motorines transporto priemones su vasarinėmis padangomis. Tiesa, išlygos taikomos mopedams, motociklams, triratėms transporto priemonėms, visų rūšių keturračiams, priekaboms.
Pastebima, kad motociklus, trirates transporto priemones, mopedus ir visų rūšių keturračius eksploatuoti su vasarinėmis padangomis draudžiama gruodžio–vasario mėnesiais, taip pat kovo–lapkričio mėnesiais, jeigu kelias, kuriuo yra važiuojama, yra apsnigtas ar apledėjęs.
Be to, nuo balandžio 10 d. iki spalio 31 d. draudžiama eksploatuoti transporto priemones su dygliuotomis padangomis, tačiau, žiemos sezonui užsitęsus, dygliuotų padangų naudojimas gali būti pratęstas.
Minimalus lengvųjų automobilių padangų protektoriaus gylis nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. turi būti 3 milimetrai. Naujų žieminių padangų protektoriaus gylis turi siekti 8-9,5 milimetrus.
Įsitikinti, ar padangos yra tinkamos naudojimui žiemos sezono metu padės ant šono esantys užrašai arba simboliai – važiuoti žiemą automobiliu galima su „All seasons“ (liet. – visi sezonai), „M+S“ arba snaigės simboliu pažymėtomis padangomis.
Pagal Administracinių nusižengimų kodeksą, transporto priemonių, kurių padangos neatitinka nustatytų techninių ar padangų naudojimo reikalavimų, vairavimas užtraukia baudą vairuotojams nuo 30 iki 40 eurų.
Nuo lapkričio 1 d. automagistralėse ir greitkeliuose privaloma važiuoti ne didesniu kaip 110 km/val greičiu.