Psichologas Owenas Fitzpatrickas interviu ,,Ekonomika.lt" atskleidė, kaip vadovaujantis sėkmingų žmonių elgesio principais pasiekti užsibrėžtų tikslų.
Pasaulyje pripažintas neurolingvistinio programavimo (NLP) meistras airis O. Fitzpatrickas įsitikinęs – kiekvieno iš mūsų sąmonę paveikti visai nesunku. Tereikia pastebėti sėkmingų ir nesėkmingų žmonių elgesio skirtumus. Anot pašnekovo, NLP metodika ypač išpopuliarėjo per krizę – kai efektyvumas tapo brangiausia vertybe.
Kaip trumpai apibūdintumėte NLP, kiek plačiai jis naudojamas pasaulyje?
NLP – tai požiūris ir metodika, kai atsižvelgiama į labai sėkmingų ir visiškai nesėkmingų žmonių skirtumus. Šie skirtumai atsiranda iš to, kaip mes bendraujame su savimi (t.y. galvojame) ir su kitais.
Šis metodas dažniausiai taikomas verslo ir ugdomojo vadovavimo (angl. coaching) srityse. Politikai, pvz., Billas Clintonas ar Tony Blairas, taip pat naudojosi NLP, kaip ir dauguma sporto įžymybių.
NLP naudojamas daugelyje gyvenimo sričių norint daugiau sužinoti apie save, labiau kontroliuoti savo mintis ir tapti įtaigiu kalbėtoju.
Kuo NLP naudingas verslui? Tikriausiai sunkmetis turėjo įtakos jo populiarumui.
Versle NLP naudojamas vis dažniau, ypač šiandien. Per krizę tapo ypač svarbu parduoti kuo daugiau ir kuo efektyviau, o tam reikia suprasti, ko nori klientas. Šis metodas yra puikus būdas įmonei pasiekti sėkmę, išmokus kalba įtikinti žmones.
Kompanijos, kurios nori išlikti ir klestėti, gali daug ką pakeisti, žinodamos, kaip geriausiai save pristatyti pasauliui. Globalizacijos ir augančios konkurencijos laikais sėkmingi yra tie, kurie supranta, kaip įkvėpti ir įtikinti žmones. Liepą Lietuvoje vesiu seminarą šia tema, nes matau, kad yra paklausa.
O. Fitzpatrickas
Ar dažnai sutinkate žmonių, kurie mano, kad NLP yra dar vienas būdas apgauti naivuolius ir paimti iš jų pinigų?
NLP, kaip ypač galingas įtakos darymo mechanizmas, gali būti naudojamas ir gerais, ir blogais tikslais. Mes nuolatos esame bombarduojami įvairiomis žinutėmis iš visų pasaulio kraštų, kuriomis bandoma mus įtikinti daryti viena ar kita. NLP yra būdas jas atskirti.
Kartais sutinku žmonių, kurie yra su NLP susidūrę praeityje per tinklinės rinkodaros susitikimus ir pan. Jų neigiama nuomonė tvirta, bet jie mažai supranta, kas tai yra iš tikrųjų.
Yra galybė NLP specialistų, kurie teršia šios srities vardą. Kaip ir yra daug gydytojų, teršiančių medicinos vardą, mokytojų – švietimo, ar psichologų – psichologijos.
Ar sunku NLP pritaikyti kasdienėje veikloje?
Išmokti lengva, tik reikia būti atidesniam. Dauguma žmonių praleidžia per daug laiko teisindamiesi, kodėl jie nėra sėkmingi.
Svarbiausia, kad visą atsakomybę už save prisiimtų pats žmogus. Tuomet telieka keli trumpi žingsneliai, kad pasikeistų mąstymas, jausmai ir komunikacija. Tai leidžia pasiekti geresnių rezultatų. Lyg sveiko maisto valgymas ar sportas – tereikia padaryti tai įpročiu ir to nebejausite. NLP – lyg sveikas galvojimo būdas ir sveikas bendravimas.
Daug keliaudamas po pasaulį tikriausiai pastebite verslo aplinkos skirtumų. Kokie jie?
Suvokiau, kad nors kultūriniai skirtumai tarp pasaulio šalių – nuo Kolumbijos iki Japonijos – yra dideli, požiūris į sunkmetį – bene vienodas. Kaip pavyzdį galima paminėti mano gimtinę Airiją.
Pastaruosius porą metų ten buvo daug streso ir pykčio. Pykčio ant bankų ir Vyriausybės. Panaši padėtis yra daugelyje šalių, kuriose dirbau. Skirtumas tarp Lietuvos, Airijos, JAV ar Tolimųjų Rytų yra bene vienintelis – tai skepticizmo ir ciniškumo laipsnis.
Kuo, jūsų manymu, svarbus šis cinizmas?
Šis cinizmas leidžia mums apsisaugoti nuo visų tinklinės rinkodaros gudrybių, bet jis gali neleisti mums matyti ir svarbių dalykų, galinčių ištraukti mus iš šios pragaišties. Manau, kad sėkmės paslaptis nėra tik pozityvus ar tik negatyvus mąstymas. Tai praktinis mąstymas – kaip galime galvoti ir elgtis efektyviausiai.
NLP buvo atrastas, kai mokslininkai tyrė sėkmingiausius žmones, kaip jie to pasiekė. Tai nebuvo nuleista iš oro. Milijardieriai ir olimpiniai čempionai, su kuriais bendravau, intuityviai suprasdavo ir sutikdavo su tomis idėjomis, kurių daugumą jau naudojo. Štai kodėl jie yra tokie, kokie yra.
Kokias tris NLP taisykles turėtų žinoti ir naudoti kiekvienas verslininkas?
Žinoma, versle yra daugybė taisyklių ir principų, kuriuos reikia suprasti. Paminėčiau tris dalykus, kuriuos visuomet reikia prisiminti.
Pirmiausia, susikoncentruokite į tai, kaip verčiate jaustis kitus. Dažniausiai nepastebime, kad svarbiausia yra tai, kaip mes verčiame jaustis kitus. Kalbėdami visada kelkite sau klausimus: kaip noriu, kad jie jaustųsi? Kaip galiu tai padaryti?
Antra, tiksliai išsiaiškinkite, ko nori kiti. Didžiausia klaida, kurią dažnai matau bendraudamas su verslininkais, – tarpusavio nesupratimas. Reikia atsižvelgti į tai, kaip žmonės sako tai, ką sako.
Pagaliau nesvarbu, ką jūs galvojate, ką pasakėte, svarbu, kaip kiti jus išgirdo ir suprato. Visada įsitikinkite, kad padarėte viską, jog žmogus jus išgirstų.
CV: Owenas Fitzpatrickas
Lektorius, psichologas ir miego terapeutas, vedantis seminarus 14 pasaulio valstybių.
Taikomosios psichologijos magistras, Harvardo verslo mokykloje baigė strateginių derybų kursą.
NLP instituto Airijoje vienas iš įkūrėjų, jauniausias licenciją turintis NLP treneris pasaulyje.
Airijos nacionalinės televizijos laidos ,,Per mažai valandų" vedėjas.
FAKTAI: NLP
NLP 1973 m. sukūrė JAV psichologas Richardas Bandleris su lingvistikos profesoriumi Johnu Grinderiu.
Tai viena garsiausių ir kontroversiškiausių taikomosios psichologijos atmainų.
NLP kūrėjai, pasitelkę garsiausių psichoterapeutų, psichologų ir hipnoterapeutų patirtį, įrodė, kad kiekvienas elgesys, kiekviena būsena turi struktūrą.
NLP išpopuliarėjo pasaulyje todėl, kad leidžia išmokti daryti įtaką ir sau, ir kitiems. Greitai ir veiksmingai, nes pokyčiai, kurie mums svarbiausi, nebūtinai turi būti išoriniai – ter