Pataisų projekte teigiama, kad mokestį įvesti būtina ir dėl to, kad nebūtų iškreipiama rinka, tai paskatintų privatų verslą teikti šias paslaugas.
Aiškinamajame rašte teigiama, kad privatus verslas domisi viešųjų elektromobilių įkrovimo stotelių šalia valstybinės reikšmės kelių įrengimo galimybėmis, tačiau neapmokestinta valstybės valdoma elektromobilių įkrovimo infrastruktūra iškreipia rinkos sąlygas ir stabdo privataus verslo iniciatyvas.
Rašte taip pat nurodoma, kad paslaugos kainos apskaičiavimo metodika bus nustatyta įvertinus elektros kainą, stotelių išlaikymo, įrangos priežiūros bei kitus kaštus. Priėmus pataisas valstybinių stotelių operatore taptų Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD).
Jeigu kaina prilygtų dabartiniam rinkos vidurkiui, LAKD per metus gautų apie 0,5 mln. eurų pajamų: 2014–2020 metais direkcija Lietuvoje įrengė 28 stoteles, kurios kainavo 1,14 mln. eurų, iš jų didžioji dalis – Europos Sąjungos lėšos.
Pagal programos nuostatas šios paslaugos penkerius metus teikiamos nemokamai. LAKD duomenimis, pernai 28 stotelės sunaudojo elektros už 485 tūkst. eurų, o jų priežiūra kainavo dar apie 50 tūkst. eurų.
Susisiekimo ministerijos duomenimis, šiuo metu Lietuvoje yra apie 850 elektromobilių įkrovimo stotelių, jų plėtrai numatoma skirti apie 100 mln. eurų. Planuojama, kad iki 2025 metų viešųjų stotelių skaičius turėtų siekti 1,2 tūkst., o iki 2030-ųjų – 6–7 tūkst.
Prognozuojama, kad iki 2025 metų Lietuvoje bus apie 50 tūkst., o iki 2030-ųjų – apie 240 tūkst. elektromobilių – t. y. maždaug ketvirtadalis visų šiuo metu važinėjančių lengvųjų automobilių.
Pratęsė galimybę pasinaudoti kompensacija
Birželio 1 d. turėjo baigtis kvietimas teikti paraiškas atsisakiusiems taršaus automobilio ir įsigijusiems el. paspirtuką, dviratį, viešojo transporto bilietą ar transporto dalijimosi paslaugas. Tačiau dėl įvykusios avarijos ir sutrikusios techninės apžiūros stočių darbo ir jos informacinių sistemų veikimo bei duomenų apsikeitimo pareiškėjai negalėjo pateikti paraiškų kompensacijoms gauti, rašoma pranešime spaudai.
Atsižvelgiant į tai, paraiškų teikimas pagal Klimato kaitos priemonę „Visuomeninio transporto ir kitų alternatyvių mažiau taršių judumo priemonių fiziniams asmenims skatinimas“ bus pratęstas iki birželio 10 d. 12 val. arba kol pakaks lėšų, skirtų kvietimui.
Nuo kvietimo pradžios APVA gavo daugiau nei 9 tūkst. paraiškų už daugiau nei 7 mln. eurų kompensacijoms už seno ir taršaus automobilio sunaikinimą, įsigyjant mažiau taršią transporto priemonę, el. paspirtuką, dviratį, viešojo transporto bilietą ar dalijimosi paslaugas.
Maksimali kompensacinės išmokos suma vienam pareiškėjui ne didesnė nei 1 tūkst. eurų.
Išmoką galima gauti ir elektromobiliui. Už naudoto elektromobilio įsigijimą valstybė jums suteiks 2,5 tūkst. eurų, už naujo – 5 tūkst. eurų kompensacija.
Kvietimo sąlygos leidžia įsigyti po 2 vnt. ekologiškų transporto priemonių, o likusias lėšas skirti viešojo transporto bilietams ar automobilių, paspirtukų ar dviračių dalijimosi paslaugoms įsigyti. Iš viso kvietimui skirta 8 mln. eurų iš Klimato kaitos programos.
Kvietimą teikti paraiškas galima rasti ČIA
elektruskes kažkokios netikros mašinos
Mažai ima naujos