Šiemet „Eurovizija“ turėjo būti rengiama Ukrainoje, tačiau, dėl rusų pradėto ir tebevykdomo karo, konkursas buvo perkeltas į Jungtinę Karalystę.
Anglai skaičiuoja, kad Liverpulyje organizuojamas muzikinis renginys šiai šaliai atsieis apie 8–17 mln. svarų sterlingų. Tai būtų apie 9,2–19,5 mln. eurų. Nemažą dalį šių lėšų skirs šalies vyriausybė ir vietos savivalda.
Vis dėlto tikimasi, kad turistai iš įvairių šalių padengs nemažą dalį numatomų išlaidų.
Skelbiama, kad visi bilietai į visus pasirodymus (tiek repeticijas, tiek pusfinalius ar finalą) buvo išparduoti vos per pusvalandį. Nors jų kaina ir nebuvo pati mažiausia – svyravo nuo 90 eurų iki 430 eurų.
Be to, tikimasi, kad nemažai uždirbs ir vietos viešbučiai, maitinimo įstaigos.
Lietuvai atsiėjo virš 100 tūkst. eurų?
Kita vertus, už dalyvavimą konkurse arba jo transliacijas turi mokėti ir kiekviena Europos transliuotojų sąjungos (EBU) narė. Manoma, kad bendrai jų įmokos sudarys apie 5 mln. svarų sterlingų arba apie 5,75 mln. eurų.
„Norėdama dalyvauti konkurse, kiekviena šalis privalo sumokėti skirtingo dydžio mokesčius, kuriuos nustato EBU. Mokesčio dydis priklauso nuo dalyvaujančios šalies dydžio“, – pasakojo VšĮ „Nacionalinis radijas ir televizija“ (LRT) atstovė ryšiams su visuomene Miglė Savickaitė.
Jos teigimu, dalyvio mokestis EBU, kurį turi sumokėti Lietuva, kasmet svyruoja tarp 70 ir 90 tūkst. eurų.
„LRT šiais metais ši suma, kuri apima dalyvaujančios šalies mokestį bei galimybę transliuoti tris tiesiogines transliacijas – pirmas ir antras pusfinaliai bei finalas – siekė 97,6 tūkst. eurų.
Šių metų mokestis yra didesnis, nes EBU visiems dalyviams padalino Ukrainos mokestį. Ukraina praėjusiais metais laimėjo „Eurovizijos“ konkursą, tačiau dėl vykstančio karo negalėjo rengti konkurso“, – paaiškino M. Savickaitė.
Ji neatskleidė, kiek LRT išleido pinigų nacionalinei „Eurovizijos“ atrankai, taip pat kiek atsieis Lietuvos siunčiamos delegacijos kelionės ir apgyvendinimo išlaidos.
Pačią delegaciją esą sudaro daugiau kaip 14 žmonių: šių metų Lietuvos atstovė su savo komanda, delegacijos vadovas, atstovas žiniasklaidai, turinio kūrėjai. Delegacija yra apsistojusi „Ibis Styles“ viešbutyje centrinėje Liverpulio dalyje.
Pigiausia nakvynė įprastinėmis dienomis čia atsieina nuo 40–60 eurų. Tačiau vykstant „Eurovizijai“ šį ketvirtadienį pigiausias kambarys kainuoja 148 eurus, o penktadienį – 263 eurus (šeštadienį laisvų kambarių nėra).
M. Savickaitė patikino, kad visi „konkurso kaštai bus pateikti finansinėse ataskaitose“.
Nuo suknelės ir batelių iki įrašų
Vis dėlto LRT išlaidos (jos finansuojamos iš valstybės biudžeto – visų mokesčių mokėtojų) sudaro tik dalį visų „Eurovizijai“ skirtų išlaidų.
Lietuvos atstovės Monikos Linkytės prodiuseris Lauras Lučiūnas pasakoja, kad investicijos į konkursą prasideda dar gerokai iki jo nacionalinės atrankos.
„Reikia ne tik sugalvoti dainos žodžius, muziką, bet ir daug su kūriniu dirbti, jį tinkamai įrašyti studijoje.
Prie šių dalykų dirba dešimtys žmonių – ne tik pritariančių vokalistų ar muzikantų, bet ir garso, vaizdo režisierių, technikų, stilistų, grožio specialistų. Tokių profesionalų darbas tikrai nepigus“, – pasakojo L. Lučiūnas.
Anot jo, pavyzdžiui, viešumoje nemažai aptarinėta M. Linkytės sceninė apranga kaip tokiam renginiui buvo ne itin brangi.
„Jai asmeniškai dizainerių siūta brangiausia iš kelių suknelių atsiėjo kiek daugiau nei 1 tūkst. eurų. Aišku, prisideda ir kitos suknelės, ne tik jos, bet ir pritariančių dainininkių visa apranga, aksesuarai, bet tai nesudaro didelės dalies išlaidų“, – aiškino prodiuseris.
Jis skaičiavo, kad pasiruošimui „Eurovizijai“ ir M. Linkytės pasirodymui jo vadovaujama įmonė iš viso išleis apie 50–60 tūkst. eurų. Į šią sumą įeina ne tik pačios dainos, vaizdo klipo sukūrimas, pasirengimas gyvam pasirodymui, bet ir dainos, atlikėjų pristatymas užsienyje dar prieš konkursą.
„Kuo daugiau šalių aplankai, kuo daugiau vietos žiniasklaidos dėmesio pritrauki, tuo daugiau tave nušviečia ir tuo didesnė tikimybė, kad už tave balsuos konkurse.
Palyginti su kitomis šalimis, mūsų išleista pinigų suma yra gana kukli. Pamenu, vienais metais Graikijos atstovų pasirodymui buvo išleista apie 8 mln. eurų“, – pasakojo L. Lučiūnas.
Jo teigimu, brangiausiai atsieina televizijos žiūrovų dėmesį pritraukiantys įvairūs efektai.
„Paprastai visų šalių atlikėjams scenoje suteikiamos visiškai vienodos sąlygos – garsas, šviesos, kameros, efektai. Tačiau kiekviena šalis gali papildomai visko prisigalvoti, kad tik išsiskirtų iš kitų. O šie papildomi efektai ir atsieina brangiausiai“, – aiškino pašnekovas.