Energetikos ministras balandžio 24 d. pasirašė atitinkamą įsakymą pakeitimus, kuris įpareigojo elektros energijos tiekėjus sąskaitose vartotojams aiškiai nurodyti ne tik galutinę kainą, bet ir pigesnius planus, kuriuos vartotojas gali rinktis iš to paties tiekėjo.
Svarbu pabrėžti, kad pirmoji tokia sąskaita vartotojus pasieks tik liepą, nes naujovė įsigalios birželio mėnesį.
Spręs opią problemą
Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) nurodė, kad šiais pakeitimais siekiama iš esmės spręsti permokėjimo problemą.
„Naujai įsigalioję pakeitimai padės vartotojams nepermokėti už suvartojamą elektros energiją, pagerins vartotojų informavimą, paskatins didesnį jų aktyvumą rinkoje renkantis pigiausius ar labiausiai vartotojo poreikius atitinkančius atsiskaitymo už suvartotą elektros energiją planus“, – nurodė VERT.
Elektros energijos tiekėjai sąskaitose privalės aiškiai nurodyti galutinę elektros energijos kainą, įskaitant tiekimo, persiuntimo dedamąsias ir valstybės reguliuojamus mokesčius, suvartotą elektros energijos kiekį, tiekėjo taikomą mėnesio (abonentinį) mokestį, jeigu toks yra taikomas, ir galutinę mokėtiną sumą.
Taip pat pirmajame sąskaitos puslapyje bus nurodomos pigesnių planų kainos, o tai suteiks vartotojui galimybę pakeisti turimą planą ir sutaupyti.
„Vartotojai galės pasitikrinti, ar nepermoka už elektros energiją – apie permokėjimą akivaizdų priminimą jie matys kiekvieną mėnesį su kiekviena gaunama sąskaita.
Aiškiau pateikta informacija nurodant vartotojui galutinę jo mokamą kainą už kilovatvalandę ir mažiausią tiekėjo siūlomą kainą leis palyginti alternatyvas ir pasirinkti pigesnį tiekėjo siūlomą elektros energijos tiekimo planą“, – sakė energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas.
Tiesa, šie reikalavimai nebus taikomi vartotojų sąskaitoms, sudariusiems kintamos kainos sutartis, nes kintama elektros energijos kaina priklauso nuo elektros energijos kainos biržoje.
Kai kurie elektros tiekėjai pastebėjo, kad reikalavimas sąskaitose nurodyti tuo metu galiojančią mažiausią kainą gali klaidinti vartotojus, jei ši kaina pasikeičia dar iki žmogui spėjus susipažinti su sąskaita ir imtis veiksmų
Visgi VERT pabrėžė, kad tiekėjai sąskaitose nurodydami tuo metu galiojančią mažiausią kainą gali nurodyti ir pasiūlymo su šia kaina galiojimo trukmę ar kitaip pateikti informaciją šiuo klausimu, kad vartotojams būtų aišku, kiek laiko jie turi priimti sprendimą ir kada kaina gali keistis.
Permoka daugiau nei pusė milijono gyventojų
VERT nurodė, kad gegužės 1 d. duomenimis, 509 tūkst. (arba 48 proc.) buitinių vartotojų permokėjo už elektrą ir būtų sutaupę, jei pasirinktų pigesnius planus.
Iš jų 73 tūkst. (arba 7 proc.) buitinių vartotojų, pasirinkusių fiksuotos kainos planus, vis dar ženkliai permoka už elektros energiją – jų mokama kaina siekia 0,29 Eur/kWh ir daugiau.
Likusi dalis – 436 tūkst. (arba 41 proc.) buitinių vartotojų moka nuo 0,25 iki 0,289 Eur/kWh.
Iš minėtų 509 tūkst. apie 33 tūkst. yra gaminantys vartotojai, kurie už elektrą, įsigytą iš tiekėjo, moka tik retkarčiais, kai suvartojimo poreikiams padengti nepakanka savo elektrinės sugeneruoto kiekio.
Kadangi iki šiol nebuvo taikoma tokia praktika, vartotojai net nežinojo, kad permoka už elektros energiją.
Privalės laikytis visi
Numatoma, kad liepą gavę sąskaitas, daugiau nei pusė vartotojų pamatys, kad gali už elektrą mokėti mažiau, todėl VERT paaiškino, kaip reikėtų elgtis vartotojams, kurie savo sąskaitose pastebės, kad už elektrą permoka.
„Vartotojas gali kreiptis į tiekėją, su kuriuo yra sudaręs sutartį dėl elektros energijos tiekimo, su prašymu gauti aktualiausią tiekėjo elektros kainos pasiūlymą, taip pat vartotojas gali kreiptis į kitus elektros energijos tiekėjus, jeigu jų kainų pasiūlymai pagal viešai prieinamą informaciją vartotojui atrodo patrauklesni.
Atitinkamai vartotojas galėtų pasirinkti mažesnį esamo tiekėjo kainos pasiūlymą (pasirašydamas su tiekėju sutarties pakeitimą) arba sudaryti sutartį su kitu elektros tiekėju, jeigu jo pasiūlymas jam atrodytų patrauklesnis“, – nurodė VERT.
Taip pat svarbu pažymėti, kad vartotojai, manantys, jog jų teisės yra pažeidžiamos, turi teisę kreiptis į energetikos įmones, o kilus ginčui, vartotojai gali kreiptis į VERT dėl ginčo nagrinėjimo ikiteismine tvarka.
VERT atkreipė dėmesį, kad naujų reikalavimų privalės laikytis visos energetikos įmonės. Kaip ir dėl kitų galiojančių teisės aktų, taip ir dėl naujausio, VERT vykdys nuolatinę tokių įmonių veiklos priežiūrą bei kontrolę.
„Gavus informacijos apie galimus teisės aktų pažeidimus ar vartotojų teisių ir teisėtų interesų pažeidimus, VERT imasi atitinkamų veiksmų, atsižvelgdama į konkrečios situacijos aplinkybes“, – pabrėžė taryba.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!
Kas ten konsultantėmis dirba, tenka tik spėlioti ir už ką jos gauna atlyginimus taip pat.