Naujienų portalas tv3.lt anksčiau rašė, kad pasitaiko tokių atvjų, kai vairuotojai perka ne vardinius numerius, bet valstybinių numerių rėmelius, ant kurių galima išvysti ne tik rusiškų ar lietuviškų frazių, tačiau kai kuriais atvejais keiksmažodžių.
Dalis ekspertų svarsto, kad galbūt būtų teisinga, jeigu tvarka dėl numerių rėmelių naudojimo taptų aiškiai apibrėžta. O už tai siūlo numatyti ir nubrėžti baudų dydžių ribą.
Brangūs numeriai ir neįprasti rėmeliai
Šiuo metu vardiniai automobilių numeriai, kurie „Regitroje“ kainuoja 1,5 tūkst. eurų, gali būti sudaryti nuo 1 iki 6 simbolių, iš kurių bent vienas privalo būti skaičius.
Tiesa, vardiniams numerio ženklams yra keliami tam tikri reikalavimai. Pavyzdžiui, kaip numato taisyklės, numerio ženklo užrašas negali sutapti su keiksmažodžiais, vulgarizmais, nacistinės Vokietijos, SSRS valstybių, nacistinių ar komunistinių organizacijų pavadinimais ar panašiai.
Tačiau vairuotojai renkasi ir kitą išsiskyrimo būdą – perka valstybinių numerių rėmelius, kuriuose atsiskleidžia tam tikros frazės, pavyzdžiui, „mamos, slėpkit dukras“, „man nebaisūs trikojai“, „nepavark lenkdamas“ arba rusiškų, sakančių „koks gyvenimas, tokia ir mašina“.
Panaršius po internetinę erdvę, egzistuoja ir oficialių puslapių, siūlančių įsigyti jau pagamintus rėmelius su užrašais. Taip pat yra ir tokių, kuriuose leidžiama susikurti norimą tekstą patiems. Šių rėmelių kainos, ant kurių yra užrašomi atskiri užrašai, dažniausiai svyruoja nuo 5 iki 11 eurų.
Tačiau ne visiems lietuviams tokie užrašai kelia šypseną, o labiausiai pasipiktinimą gali sukelti rusiškos frazės ar šalies agresorės Rusijos naudojamas pavadinimas, atsispindintis ant numerių rėmelių.
Už netinkamą rėmelį – 40–80 eurų bauda?
Lietuvos automobilininkų sąjungos viceprezidentas Tomas Būdvytis, vertindamas esamą situaciją dėl tam tikrų frazių naudojimo ant valstybinių numerių, anksčiau tv3.lt sakė, kad būtų naudinga inicijuoti reikalavimų pataisą.
Pasak jo, nustačius aiškius reikalavimus, racionaliausia būtų apskritai leisti tik tuos užrašus, kuriuose atsiskleidžia automobilio gamintojo, atstovo ar kitų įmonių reklaminiai pavadinimai, tačiau ne žodžių junginiai, galintys turėti neigiamų prasmių.
„Manyčiau, kad būtų naudinga inicijuoti pataisą ir Kelių eismo taisyklėse (KET) ketvirtame priede išskirti tam tikrą punktą, susijusį su numerių rėmelių naudojimu. Ir čia galima aiškiai parašyti, kad rėmeliai gali būti naudojami tik tie, kurie yra pateikti gamintojo arba jis apskritai turėtų būti tuščias.
Nes dabar galime pamatyti įvairiausių dalykų – būna ne tik įvairių rusiškų, bet ir lietuviškų pasisakymų. Kai kas naudoja rėmelius, pagamintus iš nikelio, pavyzdžiui, sidabrinius. Tai vėlgi kitus vairuotojus gali akinti, todėl būtų naudinga aprašyti tam tikrą tvarką, kad viskas galiausiai išsispręstų ir nekiltų klausimų“, – svarsto pašnekovas.
T. Būdvytis pastebi, kad dabar Administracinių nusižengimų kodekse (ANK) nėra aiškiai įvardyta, ar už tam tikrų, pavyzdžiui, necenzūrinių frazių naudojimą ant rėmelių, gali būti skiriama bauda, išskyrus tuos atvejus, jeigu yra matomi neleistini simboliai – svastika ar pjautuvas ir kūjis, menantis sovietinius laikus.
„Pirmiausia, reikia pradėti nuo teisės aktų, kaip tas rėmelis turėtų atrodyti ir paskirti atitinkamą ANK straipsnį.
Pavyzdžiui, už necenzūrinius, įžeidžius užrašus ant rėmelių galėtų būti skiriama bauda nuo 40 iki 80 eurų bauda“, – tąkart svarstė pašnekovas.
Tiesa, T. Būdvytis atkreipia dėmesį, kad net jei ir tokia tvarka atsirastų, tikėtina, kad sugaudyti tokių pažeidėjų, naudojančių įžeidžias frazes ant numerių rėmelių, sugauti ir vėliau nubausti būtų sudėtinga, kadangi šiuo metu pareigūnai kontrolę rečiau vykdo tiesiogiai dalyvaudami eisme.
Tuo metu vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas, vertindamas dabartinę situaciją iš vairuotojo pozicijos, antrino T. Būdvyčiui ir sakė, kad dabar policijos pareigūnų darbo specifika, kuomet kontrolė atliekama eisme, kiek pasikeitė.
Todėl, A. Pakėno manymu, pareigūnams vykdyti atskirą kontrolę ir papildomai stebėti numerių rėmelius, kas ant jų užrašyta, būtų sudėtinga.
„Dabar pareigūnai eismą dažniausiai kontroliuoja elektroniniais prietaisais – naudojami vadinamieji trikojai, taip pat sektoriniai matuokliai ir kiti įrenginiai.
Net jei užrašai ant rėmelių būtų stebimi pareigūnams vykdant kontrolę fiziškai, nežinau, ar tai apskritai įmanoma įžiūrėti, juk užrašas labai mažas“, – teigė jis.
Tačiau A. Pakėnas svarsto, kad jeigu iš tiesų kiltų būtinybė įteisinti tam tikrus įstatyminius pakeitimus dėl baudų skyrimo už netinkamus numerių rėmlius, pirmiausiai žvilgsnis turėtų nukrypti į pardavėjus.
„Aš manau, kad tokie rėmeliai neatsiranda iš dangaus, kad juos importuoja iš Kinijos ar kažkur. Aš manau, kad juos gamina vietoje, Lietuvoje.
Tai atsakymas labai paprastas – jeigu kažkoks gamintojas išleidžia produktą su necenzūriniu žodžiu, o tai draudžia Lietuvos įstatymas, vadinasi, reikėtų bausti gamintoją, o ne vartotoją“, – svarstė A. Pakėnas.
Baudos galėtų būti skiriamos ir dabar
Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausioji specialistė Jorūnė Liutkienė paaiškino, kad net ir dabar, nesant konkrečiam reglamentavimui, gali būti pritaikoma atsakomybė.
„Rėmelių naudojimo KET nereglamentuoja, todėl valstybinių numerių rėmelių su necenzūriniais keiksmais naudojimas būtų vertinamas kaip nedidelis viešosios tvarkos pažeidimas ir užtrauktų administracinę atsakomybę.
Už rusiškos simbolikos ir keiksmažodžių viešą vartojimą įžeidžiant kitų žmonių garbę ir orumą būtų taikomas Administracinių nusižengimų kodekso (ANK) 481 straipsnis, bet sprendimas būtų priimamas tik įvertinus labai konkrečias aplinkybes, įskaitant ir apklausų metu gautą informaciją“, – patikslino policijos atstovė.
Būtent minėtame ANK straipsnyje yra sakoma, kad „necenzūriniai žodžiai ar gestai viešosiose vietose, įžeidžiamas kibimas prie žmonių, kiti tyčiniai veiksmai, kuriais siekiama pažeisti viešąją tvarką ir žmonių rimtį“ gali užtraukti baudą nuo 30 iki 140 eurų.
Tuo atveju, jeigu nusižengimas padaromas dar kartą, bauda būtų didesnė ir siektų 140 arba 240 eurų.
Vidaus reikalų ministerijos atstovai naujienų portalui tv3.lt patikslino, kad šiuo metu nėra svarstoma jokių papildomų pakeitimų, susijusių su valstybinių numerių rėmelių naudojimo viešajame eisme.
Įsigaliojo nauji techninės apžiūros reikalavimai
Kaip jau skelbta, dar pernai nuo vasario 1 d. įsigaliojo Lietuvos transporto saugos administracijos patikslinti transporto priemonės valstybinio numerio ženklo tvirtinimo reikalavimai.
Reikalavimuose patikslinta valstybinio numerio ženklo tvirtinimo vieta ir būdas, žymenų įskaitomumas, taip pat nustatyti valstybinio numerio ženklo žymenų zonų, kuriose negalės būti jokių tvirtinimo elementų ir su jais susijusių kiaurymių, reikalavimai.
„Valstybinių numerių ženklų reikalavimai yra seniai numatyti, tačiau dabar detalizuota, ko tikrai negali būti. Reikalavimus patikslinome, reaguodami į Lietuvos kelių policijos tarnybos susirūpinimą dėl pasitaikančių atvejų, kai pažeidimo fiksavimo sistemos klaidingai
Valstybinio numerio ženklų sistemos negali nuskaityti, kai šis yra pažeistas, nešvarus, išblukęs ir pan. Vadinasi, į kelią išvažiuoti turime tik su tvarkingais valstybinio numerio ženklais“, – sako Transporto veiklos skyriaus vedėjas Virginijus Čiškauskas.
Nuo vasario 1 d. įsigaliojusiuose reikalavimuose numatyta, kad prie transporto priemonės pritvirtintas valstybinio numerio ženklas negali būti apgadintas, užterštas ar surūdijęs, uždengtas apsauginėmis medžiagomis, sulankstytas ar kitokiu būdu pakeistos formos. Valstybinio numerio ženklo žymenų zonose neturi būti jokių tvirtinimo elementų ir su jais susijusių kiaurymių.
Valstybinio numerio ženklo būklė vertinama privalomosios techninės apžiūros metu. Dabar ženklo neatitiktis reikalavimams vertinama kaip nedidelis trūkumas, tačiau ateityje tai bus vertinama griežčiau ir bus traktuojama kaip didelis trūkumas.
Teigiama, kad šis sugriežtinimas turės 2 metų pereinamąjį laikotarpį. Vadinasi, privalomosios techninės apžiūros metu užfiksavus ženklo neatitiktį reikalavimams vairuotojas trūkumus turės pašalinti iki kitos apžiūros, kurios metu toks trūkumas jau bus vertinamas kaip didelis ir vairuotojas negaus techninės apžiūros rezultatų ataskaitos. 2 metų laikotarpis skaičiuojamas nuo reikalavimų įsigaliojimo dienos.
Detalūs reikalavimai, kuriuos privalės žinoti kiekvienas vairuotojas, nurodyti Techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimuose.
anu respublikoje.
Kai Prezidentas gali sakyt "Ruskij karabl idi nahuj"
Viskas čia ok "Vatinukai"
Lenkit galvas ponams, halopai .