Praėjusią savaitę į portalą tv3.lt kreipėsi skaitytoja Kristina (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi). Moteris skundėsi, kad jos vyrą, tolimųjų reisų vairuotoją, įmonė „Vlantana“ prieš savaitę išsiuntė į Portugaliją, tačiau maršrutas driekiasi per užkrėstą Italiją.
„Vyras bijojo pyktis su darbdaviais, tačiau vis tiek prašė maršrutą pakeisti, buvo žadėta tai padaryti, tačiau galiausiai teko vykti per Italiją. Gali būti, kad įmonė ieškojo kokių nors sprendimų, nes prie pat Italijos sienos vyras tolimesnio maršruto laukė 2 paras, tačiau vis tiek teko kirsti Italijos sieną ir vykti per šią šalį“, – skundėsi Kristina.
Moteris tiek viešojoje erdvėje, tiek iš darbdavio pasigenda informacijos, ką reikėtų daryti žmonėms, kurių darbas susijęs su kelionėmis į pavojingas šalis.
„Suprantu, kad įmonė turi dirbti ir negali sustabdyti savo veiklos, bet tada gal įmanoma pakeisti maršrutus“, – retoriškai klausia Kristina.
Anot jos, neaišku ką reikės daryti vyrui grįžus iš reiso, ko gero visai šeimai teks laikytis karantino, nes vieno šeimos nario atskirai izoliuoti nėra kur.
Šeštadienį Vyriausybė priėmė naujus ribojimus, kuriais siekiama sustabdyti koronaviruso plitimą.
Vairuotojai kelionės gali atsisakyti
Įmonės „Vlantana“ direktorius Tomas Stonys sako, kad labai sunku komentuoti asmens skundą nežinant apie kokį konkrečiai asmenį kalbama. Tačiau direktorius užtikrina, kad darbuotojai gali būti siunčiami tik saugiais keliais ne karantino zonose arba nesustojant jeigu yra kertama karantino zona. Be to, vairuotojai neturi tiesioginio kontakto su gyventojais.
„Suprantame, kad įmonės veikla yra susijusi su padidinta rizika, todėl atsakingai reaguojame į esamą situaciją, įgyvendiname aktyvias prevencines priemones, kurios leistų apsaugoti nuo koronaviruso ne tik vairuotojus, įmonių darbuotojus, bet ir jų artimuosius“, – tikina įmonės direktorius.
Pasak T. Stonio, važiuojantiems į viruso paveiktus regionus vairuotojams duoti nurodymai pasikrovimo ir iškrovimo vietose likti savo darbo vietoje, tai yra vilkiko kabinoje, o esant būtinybei komunikuoti su minėtų vietų darbuotojais, tai daryti saugiu atstumu, naudojant apsauginę veido kaukę bei pirštines. Vairuotojai yra aprūpinami dezinfekcijos priemonėmis. Grįžtantiems vairuotojams sudaryta galimybė pasitikrinti sveikatą.
„Papildomų priemonių buvo imtasi ir įmonės biuruose ir sandėliuose. Padidinome dezinfekcinio skysčio prieinamumą patalpose.
Kalbant apie vairuotojus, tai jie turi galimybę ir gali atsisakyti vykti į užkrėstas šalis.
O darbuotojams, grįžusiems iš paskelbtų zonų, kuriuose fiksuojami koronaviruso atvejai, siūlome dvi savaites dirbti iš namų ir stebėti savo sveikatą. Jei nuotolinio darbo galimybės nėra, rekomenduojame pasinaudoti nedarbingumo pažymomis ar atostogomis“, – teigia įmonės vadovas.
Anot T. Stonio, atidžiai yra stebimi vyriausybės ir atsakingų institucijų veiksmai ir rekomendacijos. Tačiau, nepaisant ekstremalios padėties Lietuvoje ir kitose Europos Sąjungos valstybėse, kelionių draudimo ir renginių ribojimo, gamybos sektorius nėra stabdomas, taip pat nėra draudžiamos nei vidaus, nei tarptautinio krovininio transporto operacijos.
Darbdavys privalo įvertinti riziką
Valstybinės darbo inspekcijos atstovės Jurgitos Kažukauskaitės-Sarnickienės teigimu, remdamasis Darbo kodekso ir Darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymo nuostatomis, darbuotojas turi teisę atsisakyti dirbti, jeigu yra pavojus jo saugai ir sveikatai. Tai reiškia, kad darbuotojas gali atsisakyti keliauti į užsienio valstybes, jei toks keliavimas kelia pavojų jo saugai ir sveikatai.
„Pasaulio sveikatos organizacija dėl COVID-19 viruso paskelbė pandemiją, lietuviams rekomenduojama atidėti visas keliones į užsienio šalis, taip pat Lietuvos Vyriausybė ir Valstybės ekstremalios situacijos operacijų centras nusprendė įpareigoti piliečius nutraukti keliones į Italiją, Prancūziją, Vokietiją, Ispaniją, Kiniją, Honkongą, Iraną, Pietų Korėją, Singapūrą ir Japoniją“, – primena J. Kažukauskaitė-Sarnickienė.
Todėl pasak jos, kiekvienu atveju darbdavys turi įvertinti galimą riziką ir parinkti saugų kelionės maršrutą, taip pat aprūpinti asmeninėmis saugos priemonėmis, pavyzdžiui, kaukėmis, dezinfekcinėmis higienos priemonėmis ir panašiai. Taip pat darbdavys turi atsižvelgti ir į Valstybės ekstremalių situacijų operacijų centro teikiamas rekomendacijas ir nurodymus ar draudimus.
„Svarbu pažymėti, kad pagrįstas darbuotojo atsisakymas dirbti negali būti laikomas jo darbo pareigų pažeidimu“, – tvirtina Valstybinės darbo inspekcijos atstovė.
Specialistės teigimu, pavojaus saugai ir sveikatai atvejais darbuotojas turi teisę nutraukti darbą ir nedelsdamas raštu pranešti padalinio vadovui ir darbdaviui atstovaujančiam asmeniui atsisakymo dirbti priežastis.
„Jeigu darbdavys nesutinka su darbuotojo motyvais dėl atsisakymo dirbti ir pavyzdžiui, mano, kad darbuotojo atsisakymas dirbti nėra teisėtas ar pagrįstas pavojumi darbuotojo saugai ir sveikatai, ginčai dėl darbuotojo atsisakymo dirbti nagrinėjami įstatymų nustatyta tvarka“, – aiškina J. Kažukauskaitė-Sarnickienė.
Grįžęs vairuotojas privalės izoliuotis
Sveikatos apsaugos ministerijos atsiųstame komentare teigiama, kad šiuo konkrečiu atveju izoliuotis 14 dienų rekomenduojama tik šeimos nariui, kuris lankėsi Italijoje. Vaikams taikomos kitos priemonės, priimtos Lietuvoje šią savaitę – ugdymo proceso stabdymas.
„Atkreipiame dėmesį, kad nuo kovo 16 dienos izoliuotis bus ne rekomenduojama, o privaloma.Per šias 14 dienų rekomenduojama vengti socialinių kontaktų – nesilankyti viešose vietose, pagal galimybes nesinaudoti viešuoju transportu, stengtis laikytis ne mažiau kaip 2 metrų atstumo nuo kitų žmonių, nesikviesti svečių į namus ir pan.
Tuo atveju, jei sveikatos stebėjimo metu išsivysto ligos simptomai – karščiavimas, kosulys, apsunkintas kvėpavimas, būtina nedelsiant skambinti skubios pagalbos telefonu 112, pranešti apie susirgimo aplinkybes ir vykdyti medikų nurodymus.
Tačiau jeigu per dvi savaites ligos simptomai neišsivysto, žmogus laikomas sveiku ir gali grįžti į įprastą gyvenimą.
Visą informaciją su tiksliomis instrukcijomis, kaip elgtis, trumposiomis SMS žinutėmis gaus visi keliautojai. Svarbu tai, kad skirtingi operatoriai žinutes išsiunčia skirtingu metu, o žinutes gauna visi, kurių mobilieji telefonai buvo gavę pasveikinimo žinutes atvykus į užsienio šalį. Jei keliautojas šia tarptinklinio mobiliojo ryšio paslauga nesinaudoja, žinutės negaus“, – teigiama komentare.