Specialistai įvardijo, kokiais reisais keliaujant vėlavimo, gedimo ar atšaukimo atveju gali būti grąžinami ne tik pinigai už bilietą, bet dar suteikiama ir kompensacija, užkandžiai, transportas ar nakvynė.
Pašnekovai taip pat paaiškino, kiek pinigų gali susigrąžinti keleivis, jei pats nebegali pasinaudoti įsigytu autobuso ar traukinio bilietu.
Savo teises keleiviams svarbu žinoti ir jų daiktų, vežimėlių ar kito bagažo apgadinimo ar dingimo atveju, mat už tai jie gali reikalauti 1,2 tūkst.–1,4 tūkst. eurų. Susižalojimo ar mirties atveju – ne mažiau kaip 220 tūkst. eurų.
Apgyvendinimas, užkandžiai ar kompensacija
Advokatų kontoros „Ader“ teisininkas Edmundas Rusinas nurodė – jei autobusas vėluoja išvykti daugiau kaip 90 min. arba kelionė užsitęsia 3 val. ilgiau, keleiviui atsiranda teisė į rūpybą: užkandžiai, patiekalai, gaivieji gėrimai, esant būtinybei – ir apgyvendinimas viešbutyje.
Jei išvykti vėluojama daugiau kaip 120 min., keleivis turi teisę pasirinkti nemokamą kelionę kitu maršrutu arba susigrąžinti pinigus ir dar gauti pusės bilieto kainos kompensaciją.
Vis tik advokatas pabrėžė, kad šios specialios keleivių teisės yra taikomos, tik kai maršruto atstumas yra ne mažesnis kaip 250 km ir susisiekimas vykdomas reguliariaisiais reisais.
T. y., jei keleiviai vyks užsakomuoju reisu, nurodytos taisyklės nebus taikomos.
Autobusų ir mikroautobusų bendrovė „Kautra“ atsako už saugų keleivio ir jo bagažo vežimą nuo kelionės pradžios iki pabaigos, nurodė atstovas Justinas Vadluga.
Jis paminėjo, kad keleiviai ir jų bagažas (taip pat ir siunčiant siuntas autobusu) visos kelionės metu yra apdrausti.
„Jei keleivis patiria išlaidų ar nepatogumų dėl autobuso vėlavimo ar bagažo sugadinimo, jis turi teisę kreiptis į vežėją kompensacijos. Visi atvejai nagrinėjami individualiai.
Turime atvejų, kai, įvertinę visas aplinkybes, priimame palankesnį keleiviui sprendimą, nei mus įpareigoja įstatymai. Taip siekiame užtikrinti maksimalų keleivių pasitenkinimą ir saugumą“, – komentavo J. Vadluga
Kas priklauso dingus bagažui ar susižalojus keleiviui
Tolimojo keleivinio transporto kompanijos „Toks“ generalinis direktorius Arūnas Indrašius įvardijo – jei dėl vežėjo kaltės:
- kelionė yra atšaukiama, grąžinama 100 proc. bilieto kainos;
- autobusas vėluoja išvykti daugiau kaip 15 min. ir keleivis nepasinaudoja kelione, grąžinama 100 proc. bilieto kainos;
- dingo / buvo sugadintas bagažas, daiktai ar kelionės metu žmogus susižalojo, galima kreiptis dėl kompensacijos, nes kiekvienas keleivis yra apdraustas.
Advokatas tik papildė, kad, dingus bagažui ar jį apgadinus, keleiviui gali būti išmokėta kompensacija iki 1,2 tūkst. eurų.
O, dingus neįgaliųjų judėjimo priemonėms ar jas apgadinus, turi būti išmokama visa jų vertė.
„Jei kelionės metu asmuo būna sužalotas ar miršta, priklausomai nuo šalies, kompensacija negali būti mažesnė kaip 220 tūkst. eurų“, – dėstė E. Rusinas.
Keleiviams siūlo valymą, remontą, o kada pinigų negrąžina
Anot „Toks“ atstovo, kelionę atšaukus dėl keleivio kaltės kompensacija išmokama:
- kreipiantis ne vėliau kaip prieš 2 val. iki išvykimo – visa bilieto (bagažo kvito) kaina;
- kreipiantis likus mažiau kaip 2 val., bet ne mažiau kaip 10 min. iki išvykimo – ne mažiau kaip 85 proc. bilieto (bagažo kvito) kainos.
Pašnekovo teigimu, kai dėl kelionės trikdžių nėra kaltas nei keleivis, nei vežėjas (pvz., neišvažiuojamas kelias, meteorologinės sąlygos, transporto priemonės gedimas, kelio remontas, kamščiai), tvarka yra tokia:
- jeigu kelionės tęsti negalima, keleiviui grąžinama suma už likusį, nenuvažiuotą kelią;
- jeigu sugrįžtama į pradinę stotį, keleiviui grąžinami visi už bilietą sumokėti pinigai;
- sugedus autobusui organizuojamas nemokamas keleivių pervežimas kita transporto priemone;
- autobusui vėluojant ne dėl vežėjo kaltės, pinigai keleiviams negrąžinami.
„Kiekvienas atvejis nagrinėjamas individualiai. Mes siūlome įvairias kompensavimo formas: piniginę kompensaciją, cheminį valymą, sugadintų daiktų remontą ir pan.
Pastebimas kompensacijų prašymų skaičiaus sezoniškumas. Vasarą jų padidėja dėl vėluojančių autobusų (kelio remonto darbų ar padidėjusio transporto srauto), o žiemą – dėl neišvažiuojamų kelių, jų slidumo“, – kalbėjo A. Indrašius.
O advokatas pridūrė, kad, negalint išvykti iš pradinės vietos, keleiviai vežėjo sąskaita turi būti pervežami į vietą, iš kurios galės nuvykti ten, kur planuota.
Traukiniui vėluojant grąžina pusę bilieto kainos
Kalbėdamas apie traukinius E. Rusinas nurodė, kad jiems vėluojant atvykti į galutinę stotelę 60 ir daugiau min., praleidus persėdimą ar kelionę atšaukus keleiviams turi būti pasiūlyta viena iš šių galimybių:
- kitas anksčiausias maršrutas į galutinę atvykimo vietą;
- kitas maršrutas į galutinę atvykimo vietą, bet vėlesnę, keleiviui patogią dieną;
- pinigų už bilietą grąžinimas;
- pinigų grąžinimas už nenuvažiuotos kelionės dalį;
- anksčiausias galimas sugrąžinimas į pradinę išvykimo vietą.
„Jei keleivis tuo nepasinaudoja, jis gali tęsti kelionę ir už vėlavimą gauti kompensaciją: 25 proc. bilieto kainos, kai vėluojama nuo 60–119 min., ir 50 proc. bilieto kainos, kai vėluojama 120 ar daugiau min.
Jei traukinys sustoja kelyje, keleiviams turi būti neatlygintinai suteikiamas transportas nuo traukinio iki geležinkelio stoties, alternatyvios išvykimo vietos ar iki galutinės atvykimo vietos“, – aiškino advokatas.
Pasak bendrovės „LTG Link“ komunikacijos partnerės Olgos Malaškevičienės, jei traukinys vėluoja 60 ar daugiau min., vežėjas keleiviams nemokamai pasiūlo:
- maisto ir gaiviųjų gėrimų, priklausomai nuo laukimo laiko ir ar jų yra traukinyje. Jei nėra – ar galima juos atsivežti, atsižvelgiant į atstumą, atvežimo laiką ir kainą;
- viešbutį (ar kitą apgyvendinimo vietą) ir transportą į jį, kai būtina apsistoti vieną ar daugiau naktų, kai atsiranda būtinybė apsistoti ilgiau nei numatyta ir kai tai yra fiziškai įmanoma.
Pašnekovė atskleidė, kad dažniausiai dėl kompensacijų kreipiamasi, kai traukinys vėluoja. Tačiau pridūrė, kad „LTG Link“ traukinių punktualumo statistikos rodikliai yra vieni geriausių Europoje:
„Laiku į galinę stotį atvyksta apie 98 proc. traukinių, tad kompensacijų prašymų skaičius yra proporcingas – nuo visų keleivių skaičiaus dėl kompensacijų pernai kreipėsi maždaug 0,03 proc. keleivių.“
Apgadinus daiktus ar rūbus išmoka iki 1,4 tūkst. eurų
O. Malaškevičienė pabrėžė, kad kelionės metu bagažas turi būti padėtas tam skirtose specialiose vietose.
Tačiau, jeigu bagažui, judėjimo įrangai (pvz., vežimėliui) yra padaroma žala dėl vežėjo kaltės, keleivis turi teisę į „LTG Link“ kreiptis raštu.
O, kokia kompensacija keleiviui priklausytų, būtų sprendžiama kiekvienu atveju individualiai.
Teisininkas irgi akcentavo, kad už rankinį bagažą traukinyje atsako pats keleivis. O už prarastą ar sugadintą registruotą bagažą gali būti išmokama 1,2 tūkst. eurų kompensacija.
Vis tik keleiviui mirus ar susižeidus, jei bet kokiam jo bagažui ar daiktams padaroma žala (pvz., rūbams), vežėjas atsako iki 1,4 tūkst. eurų suma vienam keleiviui.
„LTG Link“ atstovė pridūrė, kad keleivis turi teisę reikalauti kompensacijos, kai dėl vežėjo kaltės yra padaroma žala jam ar jį lydinčiam šuniui vedliui.
„Kūno sužalojimo, kitos fizinės ar psichinės žalos keleiviui atveju atlyginamos visos būtinos išlaidos, susijusios su gydymu ir transportavimu.
Taip pat ir kiti finansiniai nuostoliai, susiję su padidėjusiais poreikiais ar nedarbingumo netekimu. Mirties atveju išmokama ne mažesnė kaip 175 tūkst. eurų kompensacija“, – vardijo E. Rusinas.