Kelionių organizatoriaus „Novaturas“ komunikacijos vadovė Dovilė Zapkutė tikina, kad turizmas – vienas labiausiai pandemijos paveiktų sektorių. O sektoriaus generuojamos įplaukos, palyginti su 2019 m. rodikliais, krito daugiau negu 90 proc. Anot jos, atitinkamai krito ir kelionių užsakymų skaičiai.
„Didžioji dalis mūsų keliautojų sutiko COVID-19 ribojimų paveiktas keliones nukelti vėlesniam laikui. Esame labai dėkingi už žmonių supratingumą ir palaikymą – mums tai labai svarbu planuojant tolesnę savo veiklą.
Turizmo sektorius šiandien išgyvena itin sudėtingus laikus, todėl tikimės didesnės paramos ir iš valstybės bei greitesnių atsakingų institucijų sprendimų“, – sako D. Zapkutė.
„Tez Tour“ rinkodaros skyriaus vadovė Inga Aukštuolytė taip pat atkreipia dėmesį, kad šiuo metu situacija turizmo rinkoje labai sudėtinga, o verslas susiduria su pajamų stygiumi, nes negali vykdyti pilnavertės veiklos.
„Dėl kelionių organizatorių pardavimų kritimo, tiesiogiai nukenčia ir kelionių agentūros, kurios parduoda kelionių organizatorių keliones. Nuo kovo mėnesio įmonės veikla buvo sustabdyta, pirmosios pajamos fiksuojamos tik liepos mėnesį. Vertinant liepos, rugpjūčio mėnesius, pardavimo kritimą fiksuojame daugiau negu 50 proc.“, – pasakoja I. Aukštuolytė.
Vis populiaresni paskutinės minutės pasiūlymai
„Makaliaus“ komandos vadovas Rimvydas Širvinskas pastebi, kad kai situacija tokia nestabili, bet keliautojai vis tiek nori vykti atostogų į užsienį, dažniausiai sprendimas priimamas paskutinę minutę, likus maždaug vienai ar dviem savaitėms iki išvykimo.
„Žinoma, absoliuti dauguma žiūri tik į tas valstybes, iš kurių grįžus nereikės saviizoliuotis, taip pat įdėmiai seka rodiklius užsienyje ar jau pasirinktoje šalyje.
Nemažai keliautojų šiemet nusprendė praleisti atostogas Lietuvoje, taigi, užklausų kiekis vietiniam poilsiui stipriai išaugo – net kelis kartus“, – komentuoja R. Širvinskas.
Į panašią tendenciją dėmesį atkreipia ir „Tez Tour“ rinkodaros skyriaus vadovė:
„Esant neapibrėžtai situacijai, pasikeitė keliautojų įpročiai – sugrįžta paskutinės minutės kelionių tendencija, kai keliones įsigyjama likus savaitei ar dviem iki išvykimo.“
Jei klientas nori atšaukti skrydį
„Makaliaus“ vadovas R. Širvinskas pastebi, kad savarankiški keliautojai jau išmoko užsisakyti paslaugas su kuo ilgesne nemokamo atšaukimo galimybe, kad įvedus privalomą saviizoliaciją patirtų mažiau nuostolių, tačiau pabrėžia, kad tokiais atvejais naudingiau rinktis kelionių organizatorių paslaugas.
„Šiuo pandemijos periodu laimi tie keliautojai, kurie pasirenka kelionių organizatoriaus paslaugas ir iš jų įsigyja organizuotą kelionę – esant kliūtims vykdyti kelionę, pavyzdžiui, privaloma saviizoliacija, įvesti apribojimai ir pan., keliautojai tokiu atveju finansiškai nenukenčia, o organizatoriai pasiūlo keisti kelionės datą ar kryptį“, – aiškina R. Širvinskas.
Visgi jei kelionę žmonės planuoja savarankiškai, tačiau galiausiai nori pakeisti planus ir ją atšaukti, tai padaryti gali būti sudėtinga. Oro linijų bendrovės dažniausiai už atšauktas keliones pinigų negrąžina, o norint pakeisti skrydį gali tekti mokėti papildomai.
Pavyzdžiui, „Ryanair“ bilietus galima visiškai pakeisti, bet negalima atšaukti. Taigi, jei skrydis bus vykdomas, pinigai nebus grąžinami, o norėdamas pakeisti skrydį, klientas sumoka kainų skirtumą.
Tiesa, „Ryanair“ rugsėjo mėnesį skrydžio keitimas neapmokestinamas, jei naujas skrydis įvyks iki metų galo.
Kita pigių skrydžių bendrovė „Wizz Air“ taiko skrydžių atšaukimo mokestį. Jei užsakymą atšauksite anksčiau nei likus 14 d. iki išvykimo, turėsite sumokėti 60 eurų mokestį, kad susigrąžintumėte pinigus.
Jei užsakymą atšauksite likus mažiau negu dviem savaitėm iki išvykimo, turėsite sumokėti didesnį, 80 eurų siekiantį mokestį ir negalėsite susigrąžinti pinigų už įsigytas paslaugas, nebent skrydžiai buvo užsakyti naudojantis paslauga „Wizz Flex“.
Ar skrydį gali atšaukti „Air Baltic“ klientai, priklauso nuo pasirinkto bilieto tipo. Pavyzdžiui, įsigijus „Business“ tipo bilietą – jis yra visiškai grąžinamas. Atšaukti galima bet kuriuo bilieto galiojimo metu.
Jei klientas yra įsigijęs „Green classic“ tipo bilietą – jis gali atšaukti skrydį ir atgauti pinigus, taikomas 50 eurų pinigų grąžinimo mokestis už kiekvieną kryptį. Jei keleivis pageidauja susigrąžinti pinigus išduodant „Air Baltic“ dovanų kortelę, taikomas 25 eurų mokestis. Neatvykus į skrydį, bilietas nebus grąžinamas.
Įsigijus „Green“ arba „Green plus“ tipo bilietus, atšaukus skrydį grąžinami tik mokesčiai, dėl kurių grąžinimo būtina kreiptis iki bilieto galiojimo pabaigos.
Siūlo stebėti situaciją
„Novaturo“ komunikacijos vadovė D. Zapkutė jau suplanavusiems keliones siūlo jas pakeisti ir rinktis saugesnes kryptis.
„Keliautojams rekomenduojame keisti suplanuotas keliones į saugesnes kryptis – Siciliją ir Kalabriją. Suplanuotus skrydžius į Graikiją esame atšaukę iki rugsėjo 15 d., tad jeigu kelionė numatyta rugsėjo pabaigoje, ji, vertinant iš šiandienos perspektyvos, taip pat turėtų įvykti.
Kelionės datą arba kryptį mūsų klientai gali pasikeisti nemokamai, susisiekę su savo kelionių vadybininku. Tai reikėtų padaryti likus bent dviem savaitėms iki išvykimo dienos“, – aiškina D. Zapkutė.
„Tez Tour“ rinkodaros skyriaus vadovė I. Aukštuolytė sako, kad keliautojai įsigiję keliones rugsėjo mėnesį, turėtų stebėti situaciją šalyje, į kurią planuoja vykti ir palaikyti ryšį su savo agentu.
„Suprantame keliautojų nerimą dėl COVID-19. Esant pageidavimui nukelti kelionę, stengiamės pasiūlyti kelionių alternatyvą kitomis datomis ar kryptimis išlaikant artimą ar tą pačią kainą.
Šiuo metu veikiame turizmui labai sudėtingomis sąlygomis, kai situacija keičiasi sulig kiekviena nauja diena. Stengiamės greitai reaguoti į pokyčius ir patenkinti mūsų keliautojų lūkesčius, vis dėlto šiuo metu pagrindinis prioritetas – keliautojų saugumas“, – sako I. Aukštuolytė.
Anot jos, tie keliautojai, kurie savo keliones įsigijo iš anksto, pavyzdžiui, prieš pusę metų, dažniausiai jų neatšaukia. Jei nėra galimybės vykti į šalį, bandoma ieškoti alternatyvios krypties, kad ilgai lauktos ir iš anksto suplanuotos atostogos įvyktų.
„Nemažai keliautojų atostogas kelia į kitus metus. Keliautojams, kurie pageidauja koreguoti atostogų planus, rekomenduojame kreiptis į kelionių agentą, kuris pateiks visus galimus keitimo variantus“, – siūlo I. Aukštuolytė.
Geriausia rinktis paslaugas su atšaukimo galimybe
Pasak R. Širvinsko, jau turintiems keliones reikėtų atidžiai sekti situaciją šalyje, į kurią norima vykti, vadovautis URM ir SAM nurodyta informacija, reikalavimais. Domėtis, ar atvykimui į pasirinktą šalį nereikia pildyti specialių anketų, ar Lietuvoje išaugus koronaviruso atvejų skaičiui, nebus privaloma saviizoliacija.
„Jeigu situacija blogėja, reikėtų atidžiai peržiūrėti paslaugų teikėjų taisykles dėl kelionės atšaukimo/keitimo – aviakompanijos dažniausiai neleidžia nemokamai atšaukti skrydžio, tačiau daugelis jų šiuo periodu suteikia galimybę nemokamai keisti kelionės datą į vėlesnę, svarbu spėti ta galimybe pasinaudoti.
Apgyvendinimo paslaugas rekomenduoju užsisakyti kuo vėliau, kai jau tikrai žinosite, kad viskas gerai ir galite keliauti pasirinkta kryptimi. Jeigu baiminatės, kad pasirinkto varianto artėjant kelionės datai gali nelikti, stenkitės atlikti kambario užsakymą su nemokamo atšaukimo galimybe“, – rekomendacijomis dalijasi R. Širvinskas.
Jis tikina, kad nepaisant šiemet keliautojų patiriamų iššūkių planuojant kelionę, atostogų į užsienį išvykti vis tiek įmanoma ir tai padaryti nesunku, tereikia skirti kiek daugiau laiko pasidomėti apie situaciją.