• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Lietuvos gyventojai jau netrukus sulauks naujovės, kurią bus galima išbandyti ne tik oro uostuose, techninių apžiūrų centruose ar gydymo įstaigose, bet ir vairuojant transporto priemones.

Lietuvos gyventojai jau netrukus sulauks naujovės, kurią bus galima išbandyti ne tik oro uostuose, techninių apžiūrų centruose ar gydymo įstaigose, bet ir vairuojant transporto priemones.

REKLAMA

Europos Komisija inicijavo didelio masto projektą, pagal kurį kiekvieną šalis narė turės sukurti tarpvalstybiniu mastu veikiančią skaitmeninę tapatybės dėklę, kuri dar vadinama skaitmenine pinigine. Ji pakeistų įprastinius fizinius dokumentus.

Naujovė palies ne tik vairuotojus

Informatikos ir ryšių departamento vykdomo projekto „Potential“ vadovė Vilma Misiukonienė naujienų portalo tv3.lt laidoje „Dienos pjūvis“ teigė, kad skaitmeninės tapatybės dėklė – tai programėlė, kurią kiekvienas gyventojas savanoriškai galės parsisiųsti į telefoną.

REKLAMA
REKLAMA

Pasak pašnekovės, tokia programėlė leis pasiekti įvairiausias paslaugas Europos Sąjungos (ES) mastu.

REKLAMA

Pavyzdžiui, Lietuvoje jau kurį laiką atliekami bandymai, kaip šios programėlės pagalba veiktų skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas tam, kad būtų galima atsisakyti fizinio dokumento ir ES valstybėse vairuotojo tapatybė būtų iškart atpažįstama.

„Tai iš tikrųjų yra ne tik tavo skaitmeninės tapatybės patvirtinimo priemonė, bet ši programėlė turės dar keletą svarbių funkcijų.

REKLAMA
REKLAMA

Kitaip tariant, ją bus galima gauti tam tikrus asmens duomenis, kredencialus, diplomą, skaitmeninį pasą ar, pavyzdžiui, žvejo bilietą ir pan.“, – kalbėjo pašnekovė.

Tad jeigu jus Lietuvoje ar kitoje ES valstybėje sustabdys policija ir paprašys jūsų asmeninių dokumentų, pasak V. Misiukonienės, skaitmeninės tapatybės dėklės pagalba tokius duomenis galėsite pateikti tiesiog naudojantis programėle.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Ir ketvirta funkcija – kvalifikuotas el. parašas. Galima bus pasirašyti kontraktus ar kitus dokumentus būtent šito instrumento pagalba.

Ir aš manau, kad tai yra labai reikšmingas pokytis. Todėl, kad šita programėlė, skaitmeninė tapatybės dėklė yra skirta ne tik fiziniams, bet ir juridiniams asmenims“, – svarstė V. Misiukonienė.

REKLAMA

Be to, skaitmeninės tapatybės dėklės pagalba, pašnekovės teigimu, taip pat bus galima be vargo kirsti patikros zoną oro uostuose.

„Iš esmės, tai yra tikrai labai svarbus demokratijos instrumentas. Mano giliu įsitikinimu, tokia priemonė ateityje galėtų leisti atiduoti savo balsą rinkimų metu“, – apie galimus pokyčius ateityje kalbėjo ji.

Baudų už eismo taisyklių pažeidimus išvengti nepavyks?

Iki šiol vairuotojai, keliaudami po skirtingas ES valstybes automobiliu, sugeba išvengti administracinės atsakomybės.

REKLAMA

Kitaip tariant, jei vairuotojų padarytą Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimą kitoje ES šalyje užfiksavo tik kameros, bet nesustabdė tos šalies pareigūnai, labai gali būti, kad baudos išvengsite, t.y. kai kurios valstybės neturi efektyvių mechanizmų, kad išieškotų paskirtą baudą per kitos šalies institucijas.

Vis tik skaitmeninės tapatybės dėklės atsiradimas šią vis dar egzistuojančią spragą, panašu, panaikins.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Mes prieiname prie naujo požiūrio, kur tam tikras duomenų perdavimas ir sąveikumas bus užtikrintas tarpvalstybiniu lygiu.

Tai šiuo požiūriu, jeigu vairuotojas padarė kažkokį nusižengimą, pavyzdžiui, vairuodamas Vokietijoje, tai tie duomenys atsispindės tam tikrame europiniame registre ir jau galbūt jo teisė bus suspenduota tam tikram laikui. Vadinasi, jis jau kitoje valstybėje galbūt negalės išsinuomoti automobilio.

REKLAMA

Šie dalykai, be abejo, jie bus. Tai ne per vieną dieną, tai yra tam tikras procesas“, – kalbėjo V. Misiukonienė.

Pokyčiai lauktų ir perkant vaistus ar vykstant į techninių apžiūrų centrus.

Pašnekovė pasakoja, kad be skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo vairuotojai gali tikėtis ir dar vienos naujovės transporto srityje, pavyzdžiui, važiuojant į techninių apžiūrų centrus.

REKLAMA

V. Misiukonienės vertinimu, vairuotojams nereikėtų su savimi vežtis atskirų dokumentų, o pakaktų tik pasinaudoti programėle.

„Visiškai neseniai viename iš mūsų projekto renginių Europos Komisija pristatė naujai ateinantį reglamentavimą, kur mes jau turėsime ne tik skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą, bet ir skaitmeninį, techninį pasą, transporto priemonės pažymėjimą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

<...> Čia bus galima jau pridėti ir transporto priemonės draudimo polisą, matyti jo statusą. Galbūt sveikatos patikrinimą, vairuotojo pažymėjimą. Ir visa tai, kaip visas paketas, galės būti naudojamas transporto sektoriuje“, – apie galimą skaitmenizacijos procesą kalbėjo pašnekovė.

V. Misiukonienė taip pat atkreipia dėmesį, kad ateityje galėtų atsirasti ir el. receptas. O tai, pasak jos, palengvintų gyventojų galimybę įsigyti vaistus ne tik Lietuvoje, bet ir užsienio valstybėse.

REKLAMA

„Paskambinau gydytojui, jis išrašo receptą, nueinu į vaistinę ir nusiperku. Man nereikės [kitoje ES šalyje] eiti pas vietinį gydytoją ir mokėti jam už suteiktą paslaugą, prašyti, kad jis išrašytų vaistų, kurie yra receptiniai“, – kalbėjo pašnekovė.

Kaip pavyzdį pateikia Estiją ir Ukrainą

Tuo metu bendrovės „Nordsecurity“ teisininkė Emilija Beržanskaitė „Dienos pjūvio“ laidoje teigė, kad panašūs pakeitimai jau yra naudojami ir kitose valstybėse.

REKLAMA

„Tai tikrai nėra visiška naujovė. Sakyčiau, jau tokių pagrindų esame matę kitose valstybėse.

Šiuo atveju didžiausia naujovė – tarpvalstybinis tokios priemonės naudojimas, kas anksčiau nebuvo užtikrinama, kadangi kiekviena valstybės narė įgyvendino savo kažkokias nacionalines priemones“, – kalbėjo E. Beržanskaitė.

Pašnekovės teigimu, Estija yra viena iš „skaitmeninių lyderių“ šioje srityje, mat panašia programėle naudojasi 98 proc. gyventojų.

REKLAMA
REKLAMA

„Yra tikrai skiriamas didelis dėmesys saugumui, užtikrinama, kad ta priemonė būtų sukurta saugiai. Tai tikrai, manau, Estija yra geras pavyzdys, kaip ta priemonė veikia. Tačiau tokia priemonė kol kas neveikia tarpvalstybiniu mastu, pavyzdžiui, Vokietijoje ar Prancūzijoje“, – teigė pašnekovė.

Jos vertinimu, didelę pažangą galima matyti ir Ukrainoje.

„Ukrainiečiai irgi nuo 2020 m. turi „Diia“ programėlę, kuria dabar naudojasi apie 50 proc. šalies gyventojų, t.y. apie 22 mln. gyventojų.

Tai skaitmenizuotas, pažangus projektas, o gyventojai programėlės pagalba gali pasiekti 30 skirtingų paslaugų. Pavyzdžiui kreiptis į bankus ir pasiimti paskolą“, – sakė pašnekovė.

Kiekviena ES valstybė, pasak V. Misiukonienės, iki 2026 m. pabaigos privalo rinkai pristatyti bent vieną iš skaitmeninės tapatybės dėklės formų.

Tačiau ji taip pat pastebi, kad šiuo metu yra vėluojama įgyvendinti tokį projektą ES mastu.

„Sakyčiau, pritrūko tokio dėmesio pačioje pradžioje, kai tas reglamentas buvo svarstomas. Bet dabar žinau, kad yra tarpinstituciniame lygmenyje susizgribta“, – kalbėjo pašnekovė.

Visą laidos „Dienos pjūvis“ įrašą galima išgirsti vaizdo įraše, esančiame šio straipsnio pradžioje.

REKLAMA
Popierius visada buvo ir liks ilgaamžiškiausias informacijos šaltinis, visa kita tik pinigų plovimas ir vis naujų elektroninių daiktų vartojimo skatinimas. Nuotraukos dar nuo pirmojo išrasto fotoaparato pasaulyje išlikusios, svarbūs laiškai, dokumentai, archyvai- viskas popieriuje net ne dešimtmečiais, o šimtmečiais išlaikyti, knygos, piešiniai ir t.t. O dabar kas skaitmenoje, tas yra vienadienis projektas, nes technologijos vis keičiasi.
Turi telefoną su programėle- turi dokus ir tapatybę, telefas išsikrovė- esi be dokų ir tapatybės:) visai bepročiai žmonės pasidarė tiek pasitikėdami IT ir elektroniniais daiktais.
sukčiams dar vienas palengvinimas ir dar: reikia dalį savo lėšų investuoti į visokį skaitmeninį šlamštą
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų