Susisiekimo ministro Mariaus Skuodžio teigimu, šiuo sprendimu teismas įsiklausė į Lietuvos ir kitų šalių argumentus ir padėjo tašką dėl šios „diskriminacinės Mobilumo paketo nuostatos panaikinimo“.
„Nuosekliai laikėmės pozicijos, kad Mobilumo paketas, toks, koks buvo iki šiol, niekaip nederėjo nei su ambicingais Europos žaliojo kurso tikslais, nei vidaus rinkos principais. Nuoširdžiai dėkoju Teisingumo ministerijai, Lietuvos diplomatų bendruomenei ir šalies vežėjams už bendras pastangas ir susitelkimą ne vienerius metus trukusiame teisiniame kelyje“, – pranešime teigė M. Skuodis.
ESTT galutiniu sprendimu atmetė kitus valstybių pareiškėjų ieškinius dėl kabotažo atvėsimo, komandiravimo, darbo ir poilsio reikalavimų, penktadienį pranešė Tarptautinis transporto ir logistikos aljansas (TTLA).
„Tai reiškia, kad lieka galioti pareiškėjų ginčytos nuostatos dėl vairuotojų komandiravimo taisyklių taikymo tarptautinio vežimo (cross-border) ir kabotažo operacijoms. Taip pat palieka galioti draudimas vilkiko kabinoje atlikti reguliarų arba ilgesnį kaip 45 val. poilsį“, – pranešime teigė TTLA.
TTLA generalinio sekretoriaus Povilo Drižo vertinimu, atšauktas vilkikų grąžinimo reikalavimas – didelis laimėjimas.
„Iki bylos nagrinėjimo TTLA suinteresuotosioms šalims Briuselyje nuolat teikė argumentuotą, faktais ir objektyviais duomenimis paremtą informaciją. Džiaugiamės, kad mūsų įžvalgos dėl pasekmių ekonomikai ir aplinkosaugai buvo išgirstos, o dalį mūsų pateiktų argumentų Briuselis palaikė“, – TTLA pranešime teigė P. Drižas.
Vis dėlto, jis pridūrė, kad kai kurios generalinio advokato išvados, kurios buvo pateiktos ESTT, paliko neatsakytų susirūpinimą keliančių klausimų.
„Vilkiko grąžinimo reikalavimas panaikintas remiantis tik tuo, kad nebuvo atliktas poveikio vertinimas. Tačiau kiti ieškinio pagrindai – dėl laisvo paslaugų judėjimo, ES bendrosios rinkos ir konkurencijos iškraipymo, periferinių ES narių diskriminavimo – atmesti kaip nepagrįsti. Tai kelia tam tikrų abejonių ir susirūpinimą”, – teigė P. Drižas.
Generaliniai ESTT advokatai padeda teismui apsispręsti savo nešališka ir nepriklausoma išvada dėl pateiktų bylų.
Šiuo atveju savo teisinėje nuomonėje generalinis advokatas oficialiai pasiūlė naikinti ES Mobilumo paketo nuostatą, įpareigojančią vilkikus kas aštuonias savaites grąžinti į jų registracijos šalį, tačiau nepalaikė valstybių pareiškėjų ieškinių dėl kitų ginčijamų nuostatų ir siūlė palikti galiojančias nuostatas dėl vairuotojų komandiravimo taisyklių taikymo tarptautinio vežimo ir kabotažo operacijoms, taip pat palikti galiojantį draudimą vilkiko kabinoje atlikti reguliarų arba ilgesnį kaip 45 valandų poilsį.
Aljansas anksčiau skaičiavo, kad vilkikų grąžinimas vien Lietuvos transporto sektoriaus kasmetines sąnaudas didina daugiau nei 620 mln. eurų, tuo metu papildomos anglies dvideginio emisijos sudaro 300 mln. tonų per metus.
Pernai lapkritį Lietuvos susisiekimo ministras Marius Skuodis sveikino tokį šios tarptautinės bylos sprendimo būdą bei teigė, kad toks reikalavimas nedera su ES žaliojo kurso tikslais ir vidaus rinkos principais.
Skundą dėl mobilumo paketo ESTT buvo pateikusios Lietuva, Latvija, Estija, Lenkija, Vengrija, Rumunija, Bulgarija, Malta ir Kipras.
Mobilumo paketas – tai 2020-ųjų liepą paskelbtas ES teisės aktų rinkinys, susijęs su kelių transporto reguliavimu Bendrijoje. Jį palaikė Italija, Prancūzija, Nyderlandai, Danija, Vokietija, Liuksemburgas, Švedija, Graikija ir Austrija.