„Bus vienu žingsniu arčiau geresnio, lengvesnio pavedimų darymo. Galėsi mamai ar močiutei pamokėti pinigus neturėdamas jos sąskaitos numerio, atsiskaityti su draugais už pietus, jeigu norėjote pasidalinti sąskaitą kartu“, – BNS sakė informacinių technologijų (IT) ekspertas Marius Pareščius.
Siūloma neskubėti atliekant greituosius pavedimus
M. Pareščiaus teigimu, užsienyje ši paslauga teikiama jau daug metų ir sveikintina, jog Lietuva taip pat prisijungia prie tokių pažangių sprendimų. Vis dėlto labai tikėtina, kad po kelių mėnesių paslaugą „įsisavins“ ir nusikaltėliai.
„Šiuo atveju sukčiai naudosis tuo, kad pavedimas yra daromas labai greitai ir vartotojas nespėja pagalvoti apie tai, kad jis daro pavedimą sukčiams, o ne tikrajam, vadinkime, prekės savininkui ar žmogui“, – aiškino ekspertas.
Technologijų apžvalgininkas Džiugas Paršonis mano, jog vartotojai greitai perpras paslaugą ir ja naudosis. Kita vertus, svarbu žmones informuoti ir apie rizikas.
„Yra toks dalykas, kad daliai žmonių technologijos juda per lėtai, o kitai daliai žmonių jos juda gerokai per greitai ir tokiu atveju manau, kad gal kažkokių specialių mokymų nereikia, bet informacija dėl saugumo ir kaip tai naudoti apdairiai ir nepadarant žalos patiems sau kažkokiu būdu turėtų būti prieinama, skatinama“, – sakė Dž. Paršonis.
Reikia daugiau galimybių smulkiajam verslui
Lietuvos banko (LB) valdybos narys Marius Jurgilas pabrėžia, kad mokėjimai pagal telefono numerį galėtų būti naudingi ir verslui, ypač smulkiajam.
„Mokėjimo pagal telefono numerį paslaugai nereikia jokių papildomų investicijų ir ji galėtų būti puiki alternatyva kitoms atsiskaitymo priemonėms, pavyzdžiui, mažose parduotuvėse, kirpyklose ar pan.“, – LB pranešime sako M. Jurgilas.
Pasak jo, tikimasi, kad bankai įvertins šią galimybę ir netolimoje ateityje pritaikys paslaugą verslo poreikiams.
Šiuo metu paslaugą teikiantys „Swedbank“ ir SEB nurodo, kad ji skirta privatiems vartotojams. SEB teigimu, vis dėlto naujovė gali praversti „atsiskaitant turguje ar su kitais smulkiais prekybininkais“.
Dž. Paršonis sako, kad mokėjimo galimybių plėtra galėtų įkvėpti ir naujų paslaugų, verslų atsiradimą, ypač ten, kur reikalingas mobilumas, aktualus sezoniškumas.
„Pagrindinis dalykas, mano galva, yra galimybė smulkiems prekiautojams naudoti savo telefoną praktiškai pilnai atsiskaitymams, įskaitant ir kasos aparato funkciją. (...) Jeigu žmonės gaus galimybę naudoti mobilųjį telefoną kaip pilnai priimantį-gaunantį atsiskaitymą ir tiesiogiai susietą su bankais, tai manau, atsiras daug įdomių dalykų“, – sakė jis.
Tuo metu M. Pareščius svarsto, kad reikia į mokėjimus žvelgti dar drąsiau, o bankai turėtų diegti naujus sprendimus, nes tai bus patogiau ir vartotojui, kartu augs pavedimų skaičius.
„Manau, kad turėtume eiti ta kryptimi, kuri yra Kinijoje, jie turi programėles (pavyzdžiui, „WeChat“ – BNS) ir atsiskaitymas vyksta programėlės pagalba. Tu turi pas save ant mažos saldainių ar gėlių parduotuvėlės durų užsiklijavęs lipduką, kurį telefonu nuskenavus gali pamokėti vieną ar kitą sumą (...) Taip, mes šiuo atveju apeisime poreikį atsiskaitinėti ir naudoti atsiskaitymui kreditines ar debetines korteles“, – teigė ekspertas.
Jis įsitikinęs, kad tarpbankinių pervedimų telefonu paslauga nebus trumpalaikė, turės savo nišą ir vartotoją: „Neįsivaizduoju situacijos, dėl ko bankai galėtų atsisakyti šios paslaugos“.
Naujai paslaugai kelią atvėrė Lietuvos banko sukurta ir valdoma telefono numerio susiejimo su mokėjimo sąskaitos numeriu sistema. Iniciatyva sukurti tokią sistemą kilo 2018 metų pavasarį.