Taip pat nuo minėtos dienos elektros energijos vartotojai nebus skirstomi į aprūpinimo elektros energija patikimumo kategorijas.
Pokytį numato Elektros energetikos įstatymo pakeitimais ir jis esą aktualiausias klientams, kuriems už didesnį patikimumo aprūpinimą elektros energija suteikta I ar II patikimumo kategorija ir kurie šiuo metu moka patikimumo kategorijos dedamąją.
Pagal keičiamą tvarką, II kategorijai elektros energijos tiekimo atstatymą privaloma užtikrinti ne ilgiau nei per 2,5 valandos.
Vidutinis laikotarpis, per kurį ESO atstato elektros energijos tiekimą, – 1,6 val. Tokio paties elektros energijos atstatymo rodiklio bus siekiama ir ateityje, įsigaliojus naujoms įstatymo nuostatoms.
„Pereiname prie vakarietiško modelio, kai galime tikslingai investuoti į tinklą atliepdami rinkos poreikius ir leisti sutaupyti verslui, kuris moka už kategorijas, nors ESO elektros energijos tiekimo atstatymo laikas yra pastebimai sutrumpėjęs ir lenkia patikimumo kategorijose numatytas 2,5 val.“ – pranešime cituojama ESO viešųjų ryšių projektų vadovė Rasa Juodkienė.
Kompensacija skaičiuojama įvertinus atjungimo trukmę ir per praėjusius metus priskaičiuotą persiuntimo paslaugos mokesčių sumą, kurią sudaro:
- Buitiniams klientams – aktyvioji (už suvartotos el. energijos persiuntimą) ir pastovioji dedamoji (tuo atveju, jeigu klientas pasirinkęs tarifų planą Namai ar Namai Plius), išskyrus skirstymo paslaugos papildomą dedamąją (SPPD) ir viešuosius interesus atitinkančių paslaugų dedamąją (VIAP);
- Verslo klientams – aktyvioji (už suvartotos el. energijos persiuntimą ir galios dedamoji, išskyrus viešuosius interesus atitinkančių paslaugų dedamąją (VIAP), patikimumo kategorijos dedamąją);
- Gaminantiems vartotojams – įrengtosios elektrinės galia ir atgautoji elektros energija.
Kada priklausys kompensacijos
Nors ESO vidutinis elektros energijos tiekimo atstatymo laikas yra 1,6 valandos, susiklosčius išskirtinėms situacijoms, jis gali prailgėti.
Anot ESO atstovės, naikinant patikimumo kategorijas, bendrovė įsipareigoja atstatyti elektros energijos persiuntimą ne vėliau kaip per 6 valandas po gedimo tiems vartotojams, kurių elektros įrenginiai įrengti didžiuosiuose Lietuvos miestuose, turinčiuose daugiau kaip 80 tūkst. gyventojų (Vilnius, Kaunas, Klaipėda, Šiauliai, Panevėžys). Įsigaliojus pokyčiui, ESO per 6 valandas energijos tiekimą turės atstatyti ir laisvųjų ekonominių zonų teritorijose.
Kai vartotojų elektros įrenginiai, įrengti kitoje Lietuvos teritorijoje, atnaujinti elektros energijos tiekimą bus siekiama ne vėliau kaip per 12 valandų po gedimo. Jeigu nurodytas laikas bus viršytas, klientams taip pat bus mokamos kompensacijos.
Elektros energijos atstatymo laikus pagal zonas galima pamatyti Elektros energijos tiekimo atstatymo laikų zonų žemėlapyje.
Elektros energijos persiuntimui nutrūkus dėl gamtos reiškinių (potvynio, perkūnijos, apšalo, šlapdribos, audros, škvalo, ižo ar panašiai) sukeltos energetikos objektų ir įrenginių avarijos ar gaisro, ESO bus taikomas reikalavimas atnaujinti elektros energijos persiuntimą vartotojams per 72 valandas.
Susiklosčius išskirtinėms gamtos sąlygoms ar nutikus sudėtingam gedimui, ir neatstačius tiekimo per nurodytus terminus, vartotojams bus mokamos kompensacijos. Apie teisę į kompensaciją objektų savininkai bus informuojami el. laišku arba trumpąja SMS žinute arba paštu.
Linijos ardomos nebus
Svarbu žinoti, jog įgyvendinus pokyčius, I ir II patikimumo kategorijų klientams dabartinės linijos nebus išardomos– faktiškai lieka esamas patikimumas technologine ir infrastruktūros prasme.
Prisitaikymui prie pokyčio šių kategorijų klientams bus taikomas pereinamasis laikotarpis, kuris baigsis 2025 m. gruodžio 31 d. Tačiau klientai, norintys atsisakyti patikimumo kategorijų ir sutaupyti, tai galės padaryti jau nuo 2023 m. liepos 1d.
Nebuitiniams vartotojams išliks galimybė užsitikrinti didesnį patikimumą, įsirengiant atskirą rezervinę liniją ir (ar) tiesioginę skirstymo liniją.
Už rezervinių elektros energijos linijų tiesimą iki šiol lygiomis dalimis mokėdavo klientas ir ESO. Nuo šiol elektros energijos vartotojai, norintys užsitikrinti didesnio patikimumo aprūpinimą elektros energija, įsirengiant rezervinę liniją, turės sumokėti 100 proc. už linijos tiesimą patys. Pažymėtina, kad buitiniams vartotojams rezervinės linijos nebus įrengiamos.