• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Seime iš naujo užgimė idėja atrišti rankas servisų atstovams. Jeigu nauja tvarka įsigaliotų, techninę apžiūrą vairuotojams būtų leista atlikti ne tik techninių apžiūrų centruose, bet ir sertifikuotuose servisuose.

Seime iš naujo užgimė idėja atrišti rankas servisų atstovams. Jeigu nauja tvarka įsigaliotų, techninę apžiūrą vairuotojams būtų leista atlikti ne tik techninių apžiūrų centruose, bet ir sertifikuotuose servisuose.

REKLAMA

Transporto veiklos pagrindų įstatymo pataisas pasiūlė „Nemuno aušros“ atstovai, taip pat ir liberalai. Tokią idėją parėmė ir dalis kitų politikų, įskaitant socialdemokratų atstovus.

Kaip BNS naujienų agentūrai sakė „Nemuno aušros“ atstovas Tadas Sadauskis, jei nauja pataisa įsigaliotų, esą sumažėtų ir patikros laukiančių vairuotojų eilės.  

REKLAMA
REKLAMA

„Tai būtų patogumas vairuotojui, galėtų servisas nustatytus smulkius gedimus ar kokius trūkumus pataisyti ir išduotų techninį lapą, kad automobilis – techniškai tvarkingas ir gali dalyvauti eisme. Ir nebereikėtų važiuoti į techninės apžiūros centrą“, – sakė T. Sadauskis.

REKLAMA

Jo teigimu, tokie pakeitimai nuo 2026 m. esą leistų sumažinti ir šios paslaugos kainą.

Politiko įsitikinimu, pokyčių reikia ne tik dėl galimybės palengvinti dabartinę tvarką, bet ir dėl Europos Komisijos (EK) pateikto siūlymo kasmet atlikti senesnių kaip 10 metų automobilių techninę apžiūrą.

„Turime būti tam pasiruošę“, – apie galimą eilių susiformavimą techninių apžiūrų stotyse, jei siūlymas įsigaliotų, kalbėjo T. Sadauskis.

REKLAMA
REKLAMA

Tiesa, susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis Europos Sąjungos (ES) transporto, telekomunikacijų ir energetikos (TTE) tarybos posėdyje kiek anksčiau išreiškė nepritarimą EK siūlymui.

„Tokia prievolė reikštų didelę administracinę naštą tiek transporto priemonių savininkams, tiek techninės apžiūros centrams.

Šiuo metu Lietuvoje daugiau nei 80 proc. transporto priemonių yra senesnės nei 10 metų, todėl kasmetinė apžiūra paveiktų apie 1,5 mln. gyventojų.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

O papildomi administraciniai kaštai per dvejus metus viršytų 38 mln. eurų“, – taryboje argumentus tąkart dėstė E. Sabutis.

Sugriaus techninės apžiūros sistemą?

Techninės apžiūros centrus vienijančios asociacijos „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas naujienų portalui tv3.lt komentavo, kad siūlomi pakeitimai sugriautų techninės apžiūros sistemą.

REKLAMA

Pasak jo, iniciatyvos autoriai manipuliuoja faktais ir pateikia netikslią informaciją.

„Aiškinamajame rašte tvirtinama esą „techninės apžiūros centrai Lietuvoje yra suskirstyti regioniniu principu. Didmiesčiuose, kur vairuotojų yra daugiau, jie turi vienintelį pasirinkimą – užsiregistruoti ir laukti eilėse į patikros centrus. Nustačius net ir menkiausius neatitikimus, pakartotinei techninės apžiūros paslaugai grįžta apie pusę visų vairuotojų, kurie iš naujo privalo užsiregistruoti ir laukti susidariusiose eilėse“.

REKLAMA

Tačiau tiesa yra ta, kad vairuotojai nėra niekaip apriboti, kurioje iš dešimties viena nuo kitos nepriklausomų techninės apžiūros įmonių visoje Lietuvoje jie turėtų atlikti transporto priemonių patikrą“, – kalbėjo R. Gabartas.

Jo teigimu, visoms techninės apžiūros (TA) įmonėms bendra tik tai, kad jos vadovaujasi tuo pačiu Privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros atlikimo aprašu.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

R. Gabarto vertinimu, politikų teiginiai apie ilgas eiles prie TA stočių vartų taip pat esą neatitinka esamos situacijos.

„Vilniaus regione išankstinės registracijos patikrai sistema leidžia rezervuoti pačiam vairuotojui patogų laiką maždaug po savaitės, o visuose kituose regionuose šią procedūrą galima atlikti tą pačią dieną.

Be to, „techninė apžiūra nėra laisvoje rinkoje esanti prekė“, o gyvybiškai svarbi prievolė, už kurios neatlikimą numatoma administracinė atsakomybė. Tokį išaiškinimą yra pateikęs Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas, sprendęs asociacijos „Transeksta“ ir Konkurencijos tarybos ginčą“, – sakė R. Gabartas.

REKLAMA

Asociacijos atstovas dėmesį atkreipia ir į tai, kad visos 10 techninės apžiūros įmonių yra akredituotos pagal tarptautinį „A“ tipo kontrolės įstaigos standartą.

„Šis standartas taikomas kontrolės įstaigoms siekiant gerinti pasitikėjimą kontrolės įstaigų vykdoma veikla, ypač dėl nešališkumo, nepriklausomumo, naudojamos įrangos ir aukšto kompetencijos lygio.

REKLAMA

Be to, „A“ tipo negali atlikti jokių kitų funkcijų ar darbų – remontuoti automobilių, pardavinėti atsarginių detalių ir pan. – vien tik kontrolę. T. y. tikrinti transporto priemonių techninę būklę ir eliminuoti iš gatvių grėsmę kitiems eismo dalyviams keliančias mašinas“, - vertino R. Gabartas.

Suteikus teisę techninę apžiūrą atlikti ir servisams, R. Gabarto pastebėjimu, galėtų kilti ir interesų konfliktas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Automobilių remontu besiverčiančios bendrovės iš esmės „tikrintų“ savo pačių darbo kokybę. Tokiu atveju užtikrinti techninės apžiūros objektyvumą ir nešališkumą būtų itin sudėtinga.

Juolab, kad pačių automobilių servisų darbo kokybės šiuo metu iš esmės niekas nekontroliuoja. Seimo narių siūlomos teisės aktų korekcijos tik sukurtų dar daugiau prielaidų nesąžiningiems verslininkams piktnaudžiauti savo įgaliojimais, ignoruoti matomus transporto priemonių defektus ar atlikti nebūtinus remonto darbus. Tokiomis sąlygomis plisti korupcijos židiniams taip pat bus ženkliai lengviau“, – vardijo pašnekovas.

REKLAMA

Tokie pakeitimai kitose šalyse nepasiteisino?

R. Gabartas taip pat pateikia ir pavyzdį, kaip liberalizuota techninės apžiūros sistema pasiteisino Lenkijoje ir Estijoje.

„Iš pirmo karto TA kontrolierių „palaiminimą“ gauna bemaž 96–98 proc. automobilių (Lietuvoje – apie 50–52 proc.). Toks rodiklis reiškia, kad beveik visos transporto priemonės šiose šalyse yra „be techninių defektų“, kas, akivaizdu, yra ne tiesa.

REKLAMA

Tokį aukštą praeinamumo rodiklį gali tik techninės apžiūros kontrolierių netinkamai atliekama techninė apžiūra, virtusi formalumu ir paprasčiausiu TA dokumentų pardavinėjimu“, - vertino R. Gabartas.

Kai liberalusis TA modelis buvo įdiegtas Estijoje ir Lenkijoje, šių šalių eismo saugumo specialistai ir pareigūnai, kaip sakė R. Gabartas, pripažino, kad transporto priemonių parko techninė būklė nepagerėjo, o paprasčiausio TA pardavinėjimo atvejų padaugėjo.

REKLAMA
REKLAMA

„Priešingai, nei prognozuota, kainos pakilo. Nes, norint atlikti visas patikros operacijas, būtina investuoti į specialią įrangą, kokios tradiciniai servisai niekuomet nenaudoja. Tai ypač akivaizdu kalbant apie sunkiojo transporto techninės būklės patikrą“, – sakė jis.

Pašnekovas kritikuoja ir kitus Seimo narių pastebėjimus, kad esą dabartinis reglamentavimas nenumato sankcijų techninės apžiūros paslaugų teikėjams už išduotą techninės apžiūros leidimą netvarkingam automobiliui.

R. Gabartas sako, kad, TA kontrolieriui padarius „sunkų darbo pažeidimą“, gali netgi būti panaikinama teisė dirbti arba 150–200 eurų bauda.

Politikų idėją laiko pasipuikavimu prieš rinkėjus

Naujienų portalas tv3.lt primena, kad dar 2023 m. Seimo narys Andrius Bagdonas pateikė siūlymą leisti techninę apžiūrą atlikti ir servisams.

Tiesa, toks siūlymas tąkart buvo atmestas.

Lietuvos autoservisų asociacijos vadovas Mantas Musnikas naujienų portalui tv3.lt sakė, kad dabar ir vėl užgimusi idėja leisti servisams atlikti techninę apžiūrą yra sveikintina.

Tačiau, jo manymu, toks siūlymas – tai pasipuikavimas prieš rinkėjus. Todėl, M. Musniko vertinimu, pateiktai idėjai galiausiai nebus pritarta.

Be to, pašnekovas atkreipė dėmesį, kad, jei ir atsitiktų taip, kad tokia tvarka būtų įtvirtinta, tokia galimybe galėtų pasinaudoti ne visi servisai.

REKLAMA

„Keliamus reikalavimus atitiks tik tie servisai, kurie investuos daug pinigų“, – apie investiciją specialios įrangos įsigijimui kalbėjo M. Musnikas.

Šiuo metu kiekviename Lietuvos regione veikia po vieną bendrovę: Vilniaus regione – „Tuv Nord Lietuva“ („Tuvlita“), turinti 13 padalinių, Klaipėdos – „Transkona“ (7), Alytaus – „Skirlita“ (6), taip pat Kauno (9), Šiaulių (7), Panevėžio (6), Marijampolės (3), Utenos (8), Telšių (6) ir Tauragės (4) techninės apžiūros centrai.

Dabar šios įmonės negali atlikti jokių kitų funkcijų ar darbų, pavyzdžiui, remontuoti automobilių, pardavinėti atsarginių detalių. Jos tikrina tik techninę būklę ir šalina iš eismo grėsmę kitiems keliančias mašinas.

Lietuvos transporto saugos administracijos duomenimis, nuo liepos techninė apžiūra brangsta: kainų augimą labiausiai pajus dujinių lengvųjų automobilių savininkai, kurie už patikrinimą mokės 2 eurais daugiau – 30,9 euro, benzininių – 1,6 euro daugiau (24,6 euro), dyzelinių – 1,9 euro daugiau (28,6 euro), o mopedų ir motociklų – 80 centų daugiau (12 eurų). 

REKLAMA
Uztenka saujalei lobti
Uztenka saujalei lobti
Butu kaip visame normaliame pasaulyje. Nuvarei i autoservisa, patvarke jei kas blogai ir pasiraso TA. Dabar monopoilistai nebezino kaip issiknisineti, o pinigus saujomis semia.
Papasakosiu kaip tyciojasi
Papasakosiu kaip tyciojasi
Turiu nauja toyota ir po 3 metu varau i apziuru centra TA. Pats kontrolierius sako, kad tos markes automobiliai patvarus ir nera net ka tikrinti. Viska patikrina kaip priklauso, bet vistiek iraso, kad nesureguliuoti priesrukiniai zibintai:))))). Absurdas kazkoks. Tikriausiai jiems toks nurodymas, kad kazka vistiek irasyti prie smulkiu neatitikimu.
Tiesiog reikėtų įvardinti
Tiesiog reikėtų įvardinti
Partiją, kuri ėda pašarą iš tech apžiūrų lovio....
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų