Energetikos ministerija teikia pataisų projektą, pagal kurį degalų importuotojai naftos produktų atsargas galėtų laikyti bet kurioje ES šalyje.
Degalais prekiaujantys verslininkai džiaugiasi ilgai lauktu sprendimu, bet abejoja, ar degalai dėl jo pigs tiek daug, kiek yra prognozavęs Premjeras. Rinkos ekspertai sako, kad patvirtinus ministerijos siūlymus, Vyriausybei reikės žengti dar vieną žingsnį – su kuo daugiau valstybių sudaryti atsargų saugojimo sutarčių, nes kitaip siūlomos naujovės įteisinimas tebus formalus, rinkoje niekas nepasikeis.
Pataisas siūlanti Energetikos ministerija sako nuosekliai einanti visiško degalų rinkos liberalizavimo link. Prieš dvejus metus šviesiesiems naftos produktams priimti pertvarkyta „Klaipėdos nafta“, pernai jie pradėti importuoti ir jūra.
Degalų gamintojams ir importuotojams taip pat leista už Lietuvos ribų laikyti beveik trečdalį privalomų valstybės naftos atsargų. Dabar siūloma leisti visas atsargas laikyti bet kurioje ES šalyje. Tai esą turėtų piginti degalus.
„Verslininkai, kurie norėjo užsiimti tuo verslu – importuoti degalus, privalėdavo Lietuvoje rasti talpyklas, jas išsinuomoti, investuoti į kaštus ir visa tai, be jokios abejonės, suguldavo į galutinę benzino ir dyzelino kainą“, – sako energetikos ministro patarėjas Kęstutis Jauniškis.
Ministerija planuoja, kad Seimas dar rudens sesijoje pataisys Naftos atsargų įstatymą ir nuo kitų metų jau galios naujoji tvarka, išlaisvinanti verslininkus nuo atsargų kaupimo sąnaudų.
Degalais prekiaujantys verslininkai neabejoja, kad liberali rinka didins konkurenciją ir bus tik į naudą vartotojams, tačiau gesina valdžios vyrų viltis, kad degalų kainos smarkiai kris.
„Galėčiau paneigti gerbiamo Premjero kažkada išsakytą mintį , kad peržiūrėjus valstybės rezervo saugojimo tvarką vienas litras benzino atpigtų 7 centais. Iš tiesų turėčiau paneigti – viename litre degalų, šiuo atveju benzino, valstybės rezervo saugojimo kaštai sudaro 1–2 centus, tai kalbėti apie 7 centų atpigimą iš karto įsigaliojus naujai tvarkai yra nerealu“, – sako Naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas Lukas Vosylius.
„Stebuklų, kad staiga pradėtų kainuoti labai pigiai tikrai nebus, bet vėl įvairiais vertinimais 2–3–4 centai tai vėlgi yra svarbu. Ir svarbu dėl tos pačios konkurencijos, t. y. didesnės galimybės konkuruot“, – teigia Laisvosios rinkos instituto vyresnysis ekspertas Žilvinas Šilėnas.
Tačiau anot eksperto, liberalizuodama degalų rinką Vyriausybė turi žengti ir dar vieną žingsnį – su visomis ES šalimis sudaryti naftos produktų atsargų saugojimo sutartis.
„Tam, kad Lietuvos kompanijos laikytų užsienyje Lietuvos valstybė turi sudaryti tam tikras tarpvalstybines sutartis su kitomis ES šalimis. Va čia yra grynai valstybės kompetencija ir tuo reikalu reikia užsiimti. Ir kuo daugiau mes turėsim tokių sutarčių, tuo didesniame šalių kiekyje bus galima tas atsargas laikyti“, – tvirtina Ž. Šilėnas.
Kol sutarčių nebus, anot eksperto, leidimas atsargas laikyti ne Lietuvoje tebus tik formaliai įvykdyta dar viena ES direktyva. Dabar Lietuva turi vos porą tokių sutarčių.
O degalų pardavėjai, tarsi įkvėpti žinios apie būsimą konkurencijos augimą, jau dabar puolė lenktyniauti, kas pigiau parduos degalus. Praėjusią savaitę dar branginę, šią didieji degalinių tinklai benziną ir dyzeliną pigino. Benzino kaina Vilniuje sumažėjo daugiau kaip 10 centų, dyzelino – 4–6 centais; nekito tik suskystintųjų dujų kaina. O savaitgalį degalinėse žadamas tikras kainų mažinimo karas.
Aurelija MALAKAUSKAITĖ