„Shrinkflation“ – sunkiai į lietuvių kalbą verčiamas terminas, kuris reiškia, kad vartotojas moka tą pačią kainą, tačiau už mažesnę produkto pakuotę. Taip vartotojas gali nepastebėti, kad prekė iš tikrųjų pabrango.
Atėjo galas sukčiavimui
Šiais teisės aktais sprendžiamas klausimas dėl subtilaus produktų dydžių mažinimo, išlaikant ar net didinant kainas, o vartotojams šios praktikos dažnai nepastebnt.
„Produktų skaidrumas“ šiame kontekste reiškia būtinybę pateikti aiškią ir tikslią informaciją apie produktus, įskaitant bet kokius jų dydžio ar kiekio pokyčius, kad vartotojai galėtų priimti pagrįstus sprendimus dėl pirkimo, skelbia portalas „International Business Times“.
Tuo metu „New York Times“ pranešime teigiama, kad Prancūzijos vyriausybė tikisi, jog priėmus naująjį teisės aktą vartotojai taps neoficialiais Finansų ministerijos „informatoriais“ ir sargybiniais dėl šios abejotinos praktikos.
„Shrinkflation“ praktika yra sukčiavimas... Mes jai darome galą“, – sakė Prancūzijos finansų ministras Bruno Le Maire‘as.
@dannyrayes Crazy examples of Shrinkflation 😳
♬ original sound - Danny
Kaip suprasti „Shrinkflation“
„Shrinkflation“ reiškia taktiką, kurią gamintojai taiko siekdami sumažinti gaminio dydį arba kiekį, o jo kainą išlaikyti nepakitusią arba net padidėjusią. Ši subtili infliacijos forma leidžia bendrovėms išlaikyti pelno maržą atvirai nedidinant kainų, todėl dažnai išvengiama vartotojų dėmesio. Dažniausiai pasitaikantys pavyzdžiai:
- Šokolado plytelių svorio mažinimas.
- Mažinamas supakuotų prekių kiekis.
- Mažinamas buitinių produktų, pavyzdžiui, skalbimo miltelių, turinys, tačiau produktas pateikiamas panašioje pakuotėje.
Poveikis vartotojams
Problema, susijusi su „shrinkflation“, yra ne tik nežymus produkto dydžio pasikeitimas, bet ir grėsmė vartotojų pasitikėjimui. Šie iš pirmo žvilgsnio nedideli pokyčiai ilgainiui gali kauptis, o tai lemia didesnes bendras vartotojų išlaidas. Mažesni gaminiai taip pat gali turėti įtakos suvokiamai vertei ir pasitenkinimui, paveikti vartotojų apsisprendimą pirkti – tai paskatino Prancūziją imtis teisėkūros veiksmų.
Teisės aktuose reikalaujama aiškiai ženklinti gaminius, kurių dydis mažinamas. Nuo liepos 1 d. gamintojai ant pakuočių turi aiškiai nurodyti informaciją apie bet kokį produkto dydžio ar kiekio sumažinimą. Už reikalavimų nesilaikymą gali būti skiriamos didelės baudos.
Kilę ginčai
Tačiau, nepaisant į vartotojus orientuoto įstatymo, kai kurios grupės mano, kad jis yra prieštaringas. Pavyzdžiui, Nacionalinė maisto pramonės asociacija (Association Nationale des Industries Alimentaires, ANIA) piktinasi Prancūzijos vyriausybe ir šią praktiką vadina sukčiavimu.
@averagejoegam3 Shrink-flation is out of control #greenscreen #fyp #shrinkflation #trending #inflation #groceries #prices #america #millenial #housingmarket ♬ original sound - Average Joe
„Mažmenininkai priėmė šiuos produktus“, – sakė ANIA prezidentas Jeanas-Philippe‘as Andre, duodamas interviu Prancūzijos radijo tinklui.
Jis pabrėžė, kad vyriausybė nurodo mažiau nei 1 proc. visų vartojimo produktų.
Kita vertus, vartotojų grupės abejoja šių prekių ženklinimo veiksmingumu. UFC-Que Choisir prezidentė Marie-Amandin Stevenin nurodė, kad teisės aktas taikomas tik tiems produktams, kuriuos galima nusipirkti parduotuvėje. Ji pasiūlė, kad „shrinkflation“ ženklai turėtų būti dedami ant produktų etikečių, o ne tik kaip parduotuvių iškabos, skatinant vartotojus kruopščiai tikrinti produktų ir kainų skirtumus.
Pamoka visoms pasaulio šalims
Kadangi visas pasaulis susiduria su panašiomis vartotojų pasitikėjimo ir produktų skaidrumo problemomis, pasaulio šalys gali pasisemti vertingų pamokų iš Prancūzijos iniciatyvos didinti vartotojų informuotumą ir skatinti sąžiningą praktiką rinkoje.