Rusijos valdžia pripažino įvykusią nelaimę, tačiau kol kas neskubama atskleisti jos detalių. Oficialiai yra skelbiama apie 14 jūreivių, kurie vykdė „mokslinę-tiriamąją Karinio jūrų laivyno misiją“, žūtį. Oficialūs šaltiniai tvirtina, kad avarija įvyko giliųjų vandenų atominiame povandeniniame laive AS-12 (kituose šaltiniuose – AS-31) „Lošarik“, kuris skirtas vandenynų gelmių tyrinėjimui.
Oficiali pozicija: dalis informacijos liks įslaptinta
Vladimiras Putinas jūreivių žūtį pavadino „didžiule netektimi visam Rusijos laivynui“ ir visai kariuomenei. Tarp žuvusiųjų – septyni pirmojo rango kapitonai ir du Rusijos herojaus apdovanojimus gavę kariai.
Rusijos prezidento patarėjas Dmitrijus Peskovas pareiškė, kad dalis informacijos apie įvykusią nelaimę yra laikoma valstybės paslaptimi ir nebus paviešinta, skelbia TASS.
Šalies gynybos ministras Sergejus Šoigu pranešė, kad laive buvo „civilis pramonės atstovas“, kurį jūreiviai pirmiausiai evakavo iš degančios laivo dalies ir uždarė liuką, kad ugnis neišplistų visame povandeniniame laive.
„Savo pačių gyvybės kaina jie įvykdė sudėtingą užduotį – likvidavo gaisro šaltinį, išgelbėjo savo kolegas ir patį giluminį aparatą“, – cituojamas „Interfaks“ Rusijos gynybos ministras.
S. Šoigu neatskleidė, kiek viso žmonių plaukė povandeniniame laive.
„Telegram“ socialinio tinklo naujienų kanalas „Baza“ skelbia, kad į ligoninę buvo pristatyti 4-5 laivo, kuriame įvyko avarija, jūreiviai. Šią informaciją patvirtino ir „Echo Moskvy“ vyr. redaktorius Aleksejus Venediktovas, „Komersant“ šaltiniai teisėsaugoje. Skelbiama, kad sužeistieji buvo kontuzyti, apsinuodijo dujomis, patyrė kvėpavimo takų sužalojimus.
Viena iš pirmųjų avarijos priežasčių yra įvardijamas trumpas sujungimas povandeniniame laive, rašoma RBK ir „Gazeta.ru“.
Gynybos ministerija tik patvirtino, kad žuvusieji „apsinuodijo degiomis medžiagomis“.
Vienas brangiausių laivų Rusijos laivyne
Oficialiais duomenimis, nelaimė įvyko atominiame povandeniniame laive AS-12, „Lošarik“. Šis laivas priklauso Rusijos gynybos ministerijos Giliųjų vandenų tyrimų valdybai. Ši plaukiojanti stotis yra surinkta iš titaninių sferinių formų skyrių ir pritaikyta darbui net iki 6 kilometrų gylyje. Vienas iš laivo skyrių yra skirtas atominiam reaktoriui, kituose išdėstyti manipuliatoriai, aplinkos valymo sistema ir telegreiferis (aplinkos analizavimo ir filmavimo įranga).
Šiame povandeniniame aparate nėra ginkluotės. Įgulą sudaro 25 žmonės. 2012-ųjų vasarį laivas buvo remontuojamas ir atnaujintas.
AS-12 – unikalus ir brangus projektas. Povandeninis laivas buvo pradėtas gaminti dar SSRS laikais, sugriuvus sąjungai projektas buvo „užkonservuotas“. Baigtas gaminti laivas buvo tik 2003-iaisiais. Tikslių skaičiavimu, kiek „Lošarik“ galėjo kainuoti nėra, tačiau ekspertų vertinimu, jo sukūrimas kainavo ne pigiau negu pats brangiausias šiuolaikinis povandeninio laivo projektas 885 „Jasen“ – apie 50 mlrd. rublių (700 mln. eurų).
Skirtas diversijoms?
Pentagono duomenimis, AS-12 yra ne mokslinis, o „diversinis aparatas“ skirtas povandeninės infrastruktūros naikinimui – daugiausiai kabelių ir povandeninių laivų aptikimo sistemų gadinimui jūros dugne.
Didesniame gylyje nei 1000 metrų šis povandeninis laivas yra faktiškai nepažeidžiamas šiuolaikinėms gynybos sistemoms, rašoma „The Bell“.
Liudininkai – jokių dūmų nebuvo
Pasirodė ir pirmieji liudininkų komentarai apie avariją Barenco jūroje. Naujienų portalas „SeverPost“ pranešė, kad žvejai, gaudę žuvį Kolsko įlankoje, pastebėjo neįprastą sujudimą.
Žvejų teigimu, liepos 1-ąją, apie 21 val. 30 min. vietos laiku į jūros paviršių iškilo didelis povandeninis laivas, prie kurio iškart priplaukė karinis laivas ir du vilkikai. Liudininkų teigimu, denyje jie matė „chaotiškai lakstančius“ žmones, o vietos kariai pasakojo, kad povandeninis laivas išplaukė į paviršių „be jokių nurodytų priežasčių“.
Vėliau povandeninis laivas, palydimas dviejų kitų laivų savo eiga nuplaukė į Olenija Guba pusę, kur yra povandeninių laivų bazė.
Liudininkų teigimu, jokių gaisro požymių jie nematė.
„Laivas plaukė greitai, mes dar su vyrukais nusprendėme: reikia, ne avarija. Jeigu jau pati plaukia ir dar tokiu greičiu. Nei dūmų nebuvo, nieko. Vėliau mums pasakojo, kad kažkas matė, kaip Uroje iškrovinėjo kūnus“, – cituojamas liudininkas leidinyje.