. Jungtinių Tautų vaikų agentūra UNICEF antradienį perspėjo, kad ukrainiečių vaikai pasitinka jau ketvirtus iš eilės mokymosi sunkumų, kuriuos nulėmė COVID-19 pandemijos ir Rusijos invazijos sukelta švietimo sistemos krizė, kupinus metus.
Pasak agentūros, su jais susiduria tiek šalyje likę, tiek į užsienį pabėgę vaikai.
Dėl besitęsiančių Rusijos išpuolių prieš švietimo įstaigas Ukrainoje ir mažo į mokyklas užsienyje – pabėgėlius priglaudusiose šalyse – prisiregistravusių mokinių skaičiaus daugeliui iš 6,7 mln. Ukrainos 3–18 metų amžiaus vaikų sunkiai sekasi mokytis, sakė UNICEF Europos ir Vidurio Azijos regiono direktorė Regina De Dominicis (Regina De Dominičis).
Ji teigė, kad po apsilankymo šalyje pastebimi visuotinio mokymosi suprastėjimo požymiai, įskaitant prastesnius ukrainiečių kalbos vartojimo, skaitymo ir matematikos įgūdžius.
„Ukrainoje nesiliauja išpuoliai prieš mokyklas, todėl vaikai labai kenčia ir neturi saugių erdvių mokytis, – sakė R. De Dominicis. – Dėl to Ukrainos vaikams ne tik sunkiai sekasi mokytis, bet ir išlaikyti tai, ką išmoko, kai jų mokyklos veikė visu pajėgumu.“
UNICEF pateikė apklausos duomenis, pagal kuriuos maždaug pusė mokytojų nurodė, jog pablogėjo mokinių ukrainiečių kalbos žinios, matematikos įgūdžiai ir užsienio kalbų mokėjimas.
Be to, iš prisiregistravimo į mokymo įstaigas duomenų matyti, kad tik trečdalis vaikų mokosi vien tik klasėje, trečdalis – tik internetu, o likusieji – mišriu būdu.
UNICEF teigė, kad virtualus mokymasis gali būti naudingas trumpuoju laikotarpiu, tačiau ilgainiui negali pakeisti tiesioginio dalyvavimo pamokose, kuris laikomas itin svarbiu socialiniam vystymuisi.
Agentūra rėmėsi nacionalinės apklausos duomenimis, iš kurių matyti, kad ikimokyklinio ugdymo įstaigų nelanko du trečdaliai atitinkamo amžiaus vaikų, o karo fronte esančiose vietovėse – net trys ketvirtadaliai.
Mokyklų svarba karo metu
UNICEF teigimu, ukrainiečių pabėgėlių vaikų laukia dar vieni neaiškūs mokslo metai, daugiau nei pusei jų neįstojus į nacionalines švietimo įstaigas septyniose priimančiosiose šalyse. Kaip priežastis agentūra nurodė kalbos barjerą, sunkumus patekti į mokyklą ir perpildytas švietimo įstaigas.
Pasak agentūros, nors kai kurie vaikai gali bandyti mokytis internetu, dalis jų gali visiškai apleisti mokslus.
„Krizės ar karo metu mokyklos yra kur kas daugiau nei tik mokymosi vieta, – teigė UNICEF. – Vaikams, kurie jau patyrė netektį, namų praradimą ir smurtą, jos gali suteikti įprastą ir saugią aplinką, galimybę užmegzti draugystę ir gauti mokytojų pagalbą.“
Jos taip pat gali suteikti maitinimą, vakcinų ir paramos paslaugų, nurodė agentūra.
UNICEF teigė bendradarbiaujanti su partneriais Ukrainoje ir ukrainiečių pabėgėlius priimančiosiose šalyse, kad padėtų padidinti kokybiško mokymosi galimybes, be kita ko, rekonstruodama mokyklas ir organizuodama papildomas pamokas, padedančias mokiniams pasivyti bendraamžius.
Agentūros tikslas – per ateinančius mokslo metus Ukrainoje paremti 300 tūkst. vaikų, kuriems gresia pavojus prarasti mokymosi įgūdžius.