Tarptautinė mokslininkų komanda šias neįprastas daleles aptiko tyrinėdama komercinių lėktuvų variklius bandymų centre Šveicarijoje.
Skirtingai nuo dešimtmečius žinomų suodžių, šios naujai atrastos dalelės turi unikalią vidinę struktūrą, primenančią svogūno sluoksnius.
Naujos lėktuvų išmetamųjų dujų dalelės
Naujame tyrime buvo nagrinėjamos dalelės iš dviejų tipų komercinių lėktuvų variklių, CFM56 ir PW4000 serijos, kurie dažniausiai naudojami lėktuvuose, pvz., „Boeing 737“ ir „Airbus A330“.
Šie varikliai kasdien naudojami tūkstančiams komercinių skrydžių visame pasaulyje, todėl jų išmetami teršalai kelia didelį susirūpinimą dėl oro kokybės didžiųjų oro uostų apylinkėse.
Surinkę šias mažas daleles ir ištyrę jas naudodami didelės skiriamosios gebos transmisijos elektroninį mikroskopą, mokslininkai nustatė keturias skirtingas dalelių rūšis.
Tik viena iš jų, „turbostratinės“ suodžių dalelės su nesusistemintais anglies sluoksniais, buvo žinoma anksčiau. Kitos trys rūšys, įskaitant svogūno formos daleles, anksčiau nebuvo užfiksuotos orlaivių išmetamosiose dujose.
Dalelių sudėtis keitėsi, kai išmetamosios dujos nutoldavo nuo variklio. Netoli variklio vyravo tradicinės suodžių dalelės, kurios sudarė apie 68 proc.
Tačiau vos 15 metrų, šios naujai identifikuotos dalelės sudarė daugiau nei 99 proc. visų dalelių, o suodžiai beveik išnyko.
Pavojus gyvenantiems netoli oro uostų
Šis erdvės skirtumas tikriausiai paaiškina, kodėl šios dalelės iki šiol nebuvo aptiktos. Dauguma ankstesnių tyrimų buvo atliekami tik tiesioginėje variklio išmetamų dujų vietoje, o ne toliau, kur paprastai būna žmonės.
Ankstesni tyrimai jau yra susieję ultrafines daleles su sveikatos problemomis. 2018 m. žurnale „Environmental International“ paskelbtame tyrime nustatyta, kad žmonės, kurie yra veikiami ultrafinių dalelių netoli oro uostų, turi suprastėjusią plaučių funkciją ir padidėjusį uždegimą, ypač tie, kurie serga astma.
Tyrimų komanda kelia hipotezę, kad šios dalelės susidaro, kai lėktuvų variklių alyva išsiskiria per „ventiliacijos angą“, tada karštame išmetamųjų dujų sraute išgaruoja, susidaro branduoliai ir įvyksta dalinė pirolizė (šiluminis skaidymas be deguonies).
Skirtingi variklių modeliai parodė skirtingas šių dalelių proporcijas. PW4000 varikliai pagamino daugiau svogūno formos dalelių nei CFM56 varikliai, galbūt dėl skirtingos alyvos ventiliacijos angų vietos.
Tvarios aviacijos iššūkiai
Naujai identifikuotų dalelių dydis taip pat kelia susirūpinimą. Dauguma jų yra 10–20 nanometrų skersmens, pakankamai mažos, kad galėtų įsiskverbti giliai į plaučių audinį ir patekti į kraują.
Jų unikali fizinė struktūra gali daryti įtaką sąveikai su žmogaus kvėpavimo sistema būdais, kurių mes dar nesuprantame.
Kadangi pasaulinis oro transportas toliau plečiasi, o daugelis didžiųjų oro uostų yra netoli tankiai apgyvendintų vietovių, visapusiškas orlaivių išmetamų teršalų supratimas yra labai svarbus visuomenės sveikatos politikai ir oro uostų valdymo strategijoms.
Šių svogūno formos dalelių paslaptis kelia skubius klausimus apie tai, kuo mes iš tikrųjų kvėpuojame, kai lėktuvai pakyla ir nusileidžia.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!