Kaip rašo portalas „The Athletic“, pirminis Kataro tikslas prieš pasaulio futbolo čempionato pradžią buvo pastatyti 12 stadionų, iš kurių 9 būtų visiškai nauji, o dar 3 – renovuoti. Stadionus žadėta pastatyti 7 skirtinguose miestuose.
Visgi Kataro turtai nėra beribiai, todėl šalis kreipėsi į FIFA, prašydama sumažinti stadionų skaičių iki 8, iš kurių 7 būtų pastatomi visiškai nauji. Teigiama, kad tokio prašymo priežastis – egzistavusios žemos kainos už energiją. Būtent tai Katarą privertė šiek tiek susiveržti ekonominius diržus.
Dar 2017 m. vienas iš Kataro komitetų pranešė, kad biudžetas, skirtas pasaulio futbolo čempionato rengimui, bus sumažinamas 40 proc. – maždaug iki 10 mlrd. JAV dolerių. Tačiau net ir tokio dydžio organizacinės išlaidos 3 kartus lenkia 2010 m. biudžetą. Be to, pastebima, kad Kataras 2017 m. kas savaitę pasaulio futbolo čempionato rengimui išleisdavo apie 500 mln. JAV dolerių.
„Tai nereiškia, kad bus pastatomi tik stadionai, mes kalbame ir apie greitkelius, geležinkelių stotis, jūrų ir oro uostus. Šie tikslai šiuo metu yra vykdomi, taip pat [statomos] ir ligoninės.
<...> Mes tikrai suteikiame sau gerą šansą viską paruošti laiku. Nenorime vykdyti dažymo darbų, kai žmonės jau pradės vykti į šalį“, – kalbėjo Kataro finansų ministras Ali Sharifas Al Emadi.
Tiesa, paskutiniu metu paaiškėjo, kad bendri viso čempionato biudžeto skaičiai yra kur kas didesni nei pranešė pats Kataras. Kaip praneše „Forbes“, bendras šio pasaulio čempionato biudžetas siekia daugiau 200 mlrd. eurų. ir yra net 15 kartų daugiau nei ligi šiol buvusios išlaidos Rusijoje prieš ketverius metus.
Tiesa, į minėtą sumą įeina „Nacionalinės vizijos 2030 m.“ projektai.
Transportas
Kalbant apie transportą, čia taip pat egzistuoja skirtingi pažadai, kuriuos Kataras, laimėdamas galimybę surengti pasaulio čempionatą, įsipareigojo įgyvendinti.
Pirmiausiai, svarbu paminėti, kad galimybė Katarui surengti pasaulio futbolo čempionatą turėtų būti matoma platesniame šalies vystymosi kontekste. Persijos įlankos valstybė yra dar jauna šalis, kuri sugebėjo praturtėti tik dėl naftos ir dujų išteklių.
Dar 2008 m. tautą valdęs emyras paskelbė Kataro šimtmečio vystymosi planą – „Nacionalinę viziją 2030“. Tačiau galimybė surengti pasaulio futbolo čempionatą galiausiai lėmė tai, kad daugelio projektų įgyvendinimas, kuris buvo numatytas minėtoje vizijoje, perkeltas dešimtmečiui į priekį. Tad nereikėtų stebėti, kad kai kurie Kataro pažadai, duoti 2010 metais, taip ir liks tik projektais, esančiais brėžiniuose.
Pavyzdžiui, žadėtas tunelio pastatymas po Dohos miesto įlanka, kuris turėjo sujungti komercinį centrą su oro uostu, teliks puikia idėja, tačiau ne galimybe FIFA įtakingiems asmenims, naudojantis tokiu tuneliu, iškart patekti į viešbutį.
Antras dalykas, kuriam taip pat reikėtų skirti atskirą dėmesį, yra tai, kad šiame pasaulio čempionate taip pat galės dalyvauti visos arabų šalys, tačiau Kataras nuo 2017 m. vasaros iki 2021 m. pradžios kaip reikiant nesutarė su kaimyninėmis valstybėmis.
Teigiama, kad trejus su puse metų Kataras netgi patyrė diplomatinį ir ekonominį spaudimą iš tokių valstybių kaip: Bahreinas, Saudo Arabija ir Jungtiniai Arabų Emyratai.
Taigi tai iš esmės paaiškina, kodėl žadėta greitųjų traukinių paslauga iš Bahreino į Dohą bei noras užmegzti glaudžius ryšius su Saudo Arabijos geležinkelių tinklu taip ir neįvyko.
Nepaisant to, trys pagrindiniai pažadai, susiję su transportu, buvo įgyvendinti: atidarytas 2012 m. atidarytas tarptautinis Dohos oro uostas, 2016 m. pradėjo veikti jūrų uostas, kuris leido vykdytos kitų arabų šalių blokados metu atsigabenti Katarui reikalingas statybines medžiagas. Be to, 2019 m. pradėjo veikti Dohos metro, jungiantis 7 iš 8 stadionus.
Priduriama, kad „Nacionalinės vizijos 2030 m.“ planų įgyvendinimo vėlavimus sukėlė ne tik diplomatiniai ginčai tarp kitų valstybių, tačiau ir COVID-19 pandemija, tad Katarui teko griebtis kelių svarbių transporto vystymo planų pakeitimų.
Pavyzdžiui, futbolo aistruoliai, kertantys sieną iš Saudo Arabijos, negalės to padaryti naudojantis greitaisiais traukiniais. Vietoje to sirgaliai turės laukti pasienyje, kur vėliau bus vežami autobusais į Dohos miestą. Tuo metu sirgaliai, atkeliaujantys iš Bahreino, Kuveito, Omano ir Jungtinių Arabų Emiratų kasdien bus skraidinami į senąjį Dohos oro uostą, kuris ir vėl bus iš naujo atidarytas.
Mančesterio Metropoliteno universiteto Sporto instituto vyresnysis dėstytojas Paulas Michaelas Brannaganas, nuo nuo 2010 m. stebintis Kataro organizacinį pasiruošimą šių metų futbolo čempionatui, teigė, kad neretai valstybių, pasiryžusių organizuoti didelį sporto renginį, dalis pažadų taip ir lieka neįgyvendinti.
„Galime pastebėti, kad prieš visus pagrindinius sporto renginius potencialios valstybės, kurios tampa atsakingomis už renginio paruošimą, pažada ambicingus planus, tačiau galiausiai to neįgyvendina.
Problema yra ta, kad dažnu atveju vietos organizatorių komitetai po įvykusio turnyro yra išformuojami, tad galiausiai įgyvendinti visų pažadų nėra kam ir niekas neprisiima kaltės.
Suprantama, proceso pobūdis yra toks, kad geriausias pasiūlymas laimi [konkursą]. Natūralu, kad renginį siekiančios organizuoti šalys pateiks konkurencingiausią planą, kuris apima klaidingą suvokimą, kokią socialinę įtaką organizuojami sporto renginiai darys vietinėms teritorijoms, gyventojams“, – teigė ekspertas.
Apgyvendinimas
Priartėjome prie klausimo, kur naktį praleis 1 mln. svečių, kurių Kataras tikisi sulaukti pasaulio čempionato metu.
Būtent šis klausimas FIFA atstovus 2010 m. neramino bene labiausiai, mat nubrėžta apgyvendinimo strategija smarkiai priklauso nuo statybos darbų. Nors praėjo 12 metų, daugelis ekspertų bei patyrusių pasaulio futbolo čempionato stebėtojų vis dar nerimauja dėl apgyvendinimo problematikos, tačiau komiteto atstovai tikina, kad viskas bus gerai.
Remiantis išdėstytu pasiūlymu, Kataras pasisiūlė paruošti 84 tūkst. laisvų kambarių, kai minimalus skaičius siekia 60 tūkst., tačiau dar 2010 m. žadamos apgyvendinimo vietos apskritai nebuvo pastatytos.
Tiesa, egzistavo dalis siūlomų prabangių kambarių, tačiau jie yra rezervuoti FIFA atstovams, taip pat renginio rėmėjams. FIFA vykdomų patikrų atstovai liko sužavėti Kataro planu sukurti savotiška organizuojamo renginio burbulą Dohos mieste, kur taip pat būtų pastatomi nauji konferencijų centrai, taip pat renginio transliavimui skirtos vietos. FIFA taip pat buvo įsitikinusi, kad Kataras savo ruožtu įrengs ir atskiras apgyvendinimo vietas, skirtas žiniasklaidos atstovams.
Tačiau kur bus apgyvendinami futbolo sirgaliai? Panašu, kad organizatoriai šiuo metu yra sukryžiavę pirštus, mat 2 tūkst. laikinų apgyvendinimo vietų, esančių dykumoje, pastarąjį mėnesį vis dar buvo statomos. Kitais žodžiais tarant, tai bus daug palapinių vienoje vietoje ir bus pavadinta sirgalių zona.
Galiausiai joms iškilus sirgaliai bedė pirštu į kainas, kadangi už naktį teks susimokėti kiek daugiau nei 200 JAV dolerių.
Would y'all stay at Qatar's World Cup tent village? 😅😬
— theScore (@theScore) November 15, 2022
(🎥: @Chris120778) pic.twitter.com/uzD2pNv3Cn
Tarp pateiktų pasiūlymų, susijusių su apgyvendinimu, taip pat buvo minimas kruizinis laivas, kuriame galėtų gyventi 6 tūkst. į šalį atvykusių svečių. Tiesa, vėliau minimas vienas kruizinis laivas tapo trimis. Tačiau dar 2009 m. buvo aiškiai nurodoma, kad renginio metu sporto sirgalių apgyvendinti kruiziniame laive nebus galima.
Be to, tąkart Kataro atstovai savo ruožtu paklausė, ar į apgyvendinimo planą būtų galima įtraukti viešbučius, esančius Jungtiniuose Arabų Emyratuose.
Vienas iš JAV atstovų, vertindamas situaciją ir pasiūlymus, kuriuos tąkart siūlė Amerika, tikino, kad Vakarų valstybė būtų pajėgi įgyvendinti savo duotus pažadus, mat dalis planų buvo tiesiog nesiūlomi, žinant faktą, kad to įgyvendinti nepavyks.
Be to, teigiama, kad JAV atlikti užsibrėžtus tikslus prieš pasaulio futbolo čempionatą būtų buvę paprasčiau ir dėl jau esamos infrastruktūros, kambarių skaičiaus viešbučiuose.
Nors Katarui kai kuriuos grandiozinius pažadus pavyko įgyvendinti, tačiau vis dėlto daugiausiai kritikos strėlių jie sulaukia dėl sirgalių apgyvendinimo zonų ir jų patogumo.
Tiesa, kol kas į kai kuriuos klausimus, ypač apgyvendinimo, atsakyti sunku, nes sirgaliai dar tik po truputį renkasi į Katarą.