Stengdamiesi, kad renginio dalyviai turėtų galimybę kasmet susipažinti su vis naujais šalies regionais ir jų žmonėmis, šio ralio organizatoriai renkasi vis kitą maršrutą.
Bemaž nuolatiniai tokių ralių dalyviai juokauja, kad jei trasa kur ir pasikartoja, tai nebent kryžkelėse, po kurių ji paprastai nusidriekia kita kryptimi.
Šiemetinis „Vilduja istorinių automobilių ralis“ rugsėjo 2-ąją 9 val. startuos Trakuose, kurių pasididžiavimas – ežerai ir pilis ir kurių savivaldybė svetingai sutiks dalyvius specialiai jiems skirtoje aikštelėje.
Iš Lietuvos istorinės sostinės ralio dalyviai per Ropėjų girininkiją, Onuškį, Pivašiūnus, Varėną, Eišiškes patrauks Šalčininkų link, o vakare finišuos Jašiūnų dvare, kur bus paskelbti šio, beveik 200 km ilgio trasą turinčio ralio nugalėtojai ir prizininkai.
„Rinktis tokį maršrutą skatino noras sau, o kartu ir visiems dalyviams įrodyti, jog viešojoje erdvėje šis Pietryčių Lietuvos regionas vaizduojamas gana vienpusiškai, neretai ir kaip tarpetninių įtampų laukas, - sako „Saugaus rato“ vadovas ir istorinių automobilių ralių iniciatorius Valdas Juozas Vilūnas. - Iš tikrųjų šio krašto žmonės didžiuojasi regionui būdinga daugiaetnine sankloda, jame esančiomis religinėmis bendruomenėmis ir skirtingais istoriniais bei kultūriniais paminklais. Jų nuomone daugumos regiono gyventojų gebėjimas kalbėti visomis pagrindinėmis regiono kalbomis yra privalumas, o ne trūkumas“.
Žinia, per vieną dieną nelengva perprasti regiono savitumą tebeformuojančius veiksnius. Tačiau pasistengta bus. Ropėjų girininkijoje istorinių automobilių ralio dalyvių laukia įdomi edukacinė programa, o Pivašiūnuose geriau pajusti krašto etninį paveldą padės ir speciali, tik čia vietos meistrų kepamų dzūkiškų bandų degustacija, keletas kitų užduočių.
„Vilduja istorinių automobilių ralis“, kaip ir ankstesnieji, nestokos ne tik pažintinių, bet ir varžybų elementų, o visi istorinės technikos puoselėtojai rungsis dviejose - „Oldtimer“ ir „Youngtimer“ automobilių klasėse.
Pirmajai grupei priskiriami iki 1980 m. gamybos išsaugoti arba atstatyti, išlaikant autentišką išvaizdą bei konstrukciją, nenaudojami kasdieninėms kelionėms automobiliai ir motociklai, kurie gali būti vertinami kaip techninis ar kultūrinis paveldas.
„Youngtimer“ klasei priskiriama iki 1990 m pagaminta originali automobilinė technika.
Nors dalyvių paraiškos dar priimamos, tačiau jau aišku, jog paganyti akis tikrai bus į ką.
Ir šiemetiniame ralyje dalyvaus pernykščiai bendrosios įskaitos nugalėtojai Andrius Vaitekūnas ir Domantas Kaminskas, kuriems prieš metus pergalę ir pagrindinį prizą – naujitelaičių „Goodyear“ padangų komplektą - atnešė legendinis „oldtaimeris“, 1977 m. gamybos „Volkswagen Transporter“.
Nors ši pergalė jiems nebuvo lengva, nes iškovota tik šeštuoju bandymu, tačiau nugalėtojai už kitų nugarų nesislepia ir pasiryžę apginti titulą.
„Mūsų laimėjimo pagrindinis faktorius – patirtis, - sėkmės sudedamųjų dalių neslėpė D. Kaminskas. – Tai specifinis ralis, nereikalaujantis beatodairiško lėkimo, o ugdantis pagarbą kelių eismo taisyklėms bei vairuojantiems kolegoms ir skatinantis priimti teisingus sprendimus“.
Nugalėtojai pripažino, jog didžiausia šio renginio vertybė yra ta, kad istorinių automobilių ralis teikia ne vien galimybę daugeliui žmonių grožėtis nagingų meistrų antrai jaunystei prikeltais garbaus amžiaus senoliais, bet ir pačius renginio dalyvius vilioja naujomis pažintimis su šalies istorija, joje giliau įsirėžusiais įvykiais ir atskirų regionų žmonėmis“.
O šio renginio žiūrovus, be abejo, labiausia domina dalyvių techninis parkas.
Šiemet jis labai įvairus. Važiuos ir keli „Porsche“, iš kurių seniausiąjį, 914 modelio, pagamintą 1974 m., vairuos Andrius Dementavičius ir Juozapas Mindaugas Preikša, ir įvairių modifikacijų lietuvių tebegeidžiami „Mercedes Benz“, ir Japonijos, ir Prancūzijos gamintojų atstovai.
Gausiausia, ko gero, bus tautiniais laikomų „Volkswagen“ šeimyna. Nors visus juos jungia vienas gamyklinis ženklas, tačiau visų modifikacijos skirtingos, traukiančios žvilgsnį.
Donatas Devenis su Dariumi Ambložiejumi startuos su „VW Scirocco“, Irmantas ir Jolita Kuncos pasirinko kiek egzotiškesnį „VW Scirocco Tropic“, Paulius Ališauskas su Deimante Paužaite tikisi, jog ralio metu džiugins rudenio saulė, todėl pirmenybę teikia „VW Cabrio“.
Tačiau bene didžiausio dėmesio iš vairuojančių šios markės vokiškus automobilius tikisi Justas Vaitekūnas su Gabriele Kaminskiene, ralio trasose skriesiantys su sportišku 1974 m. gamybos „oldtaimeriu“ „VW Karmann GHIA“.
Patrauklaus automobilio įdomi ir istorija. Šeštojo dešimtmečio pradžioje „Volkswagen“ gamintojai nusprendė, jog atėjo metas išleisti naują modelį, patiksiantį turtingesniems žmonėms, nenorintiems pirkti kiek pabodusio „Beetle“.
Trijų bendrovių bendro darbo vaisius - „Volkswagen Karmann GHIA“ – debiutavo 1953 m. Paryžiaus automobilių parodoje. „Volkswagen“ sugalvojo modelio idėją ir jam suteikė „Beetle“ pakabą. Vokietijos kėbulų gamintojai „Karmann“, pasitelkę Italijos dizaino namus GHIA, sportiškam dvejų durų modeliui sukūrė kėbulą.
Bendrų pastangų rezultatas pranoko lūkesčius. Nedidukas sportiškas automobilis susilaukė stulbinamo populiarumo ir tapo pagrindiniu „Volkswagen“ modeliu, reprezentavusiu gamintoją beveik du dešimtmečius.
Ralio techniniame parke dar neprasidėjus varžyboms vyksta atkakli kova ir dėl seniausiojo titulo. Kol kas lygiava – 1968 m. laidos „Mercedes Benz 250“ vairuos Rolandas Ryliškis, o tais pačiais metais Zaporižėje pagamintą legendinį ZAZ 965 - Tadas Vitkevičius su Feliksu Krivickij.
Beje, šis visų meiliai vadinamas „zapukas“ jau yra atlaikęs ne tik ne vieną „Saugaus rato“ rengiamą, bet ir legendinį Monte Karlo istorinių automobilių ralį, kur irgi susilaukė išskirtinio publikos dėmesio.
Patirties nestokojantis T. Vitkevičius sakė, jog lietuviškajame istorinių automobilių ralyje laimėti nesą lengviau, nei Monake.