Prisimindamas ryškiausius jos epizodus apie rengimąsi jubiliejinėms lenktynėms ir kuo jos žada būti išskirtinės pasakoja renginio sumanytojas ir pagrindinis organizatorius, didžiausią automobilių maratoną organizuojančios VšĮ „1000 km lenktynės“ vadovas Darius Jonušis.
„Pasitinkant šią sukaktį sunkiausia patikėti, jog taip greitai, lyg viena akimirka, prabėgo ketvirtis amžiaus... Kaip šiandien prisimenu tą lietingos 2000-ųjų rugpjūčio 19 dienos pavakarę, kai finišavo pirmosios 1000 km lenktynės, kai aidėjo fanfaros jų nugalėtojų ir prizininkų garbei, o netrukus įsivyravo ausį rėžianti, tokia neįprasta tyla, – 25 metų senumo įvykius prisimena D. Jonušis. – Išbučiavau tada visus bendraminčius ir pagalbininkus ir pasitraukęs į kamputį pravirkau. Emociškai buvau toks išsekęs, kad visiškai nesigėdijau skuostais tekančių upelių.
Gimė nauja lenktynių serija, kurią dar net prieš jos startą daugelis laikė nemenka avantiūra. Užvaldė džiugesio banga, jog ne veltui išvažinėta pusė Lietuvos, kol žvilgsnio neprikaustė magistralių A13 (Klaipėda – Palanga – Šventoji) ir A11 (Šiauliai – Kuršėnai – Telšiai – Plungė – Kretinga – Palanga) atkarpos ir jas jungiantis viadukas.
Ir šiandien tebejaučiu didžiulį dėkingumą mūsų iniciatyvą palaikiusiems tuometiniams Susisiekimo ministerijos ir jos globoje buvusios kelių direkcijos vadovams, Palangos bei Kretingos savivaldybių merams ir visiems, patikėjusiems mūsų idėja. Būtent jiems dėkojo ir 2000-ųjų 1000 km debiutines lenktynes laimėjusio „Lietuvos Porsche klubo“ sportininkai Eugenijus Tumalevičius, Vytautas Venskūnas ir Vladas Laurinavičius, pirmieji prie finišo linijos atvairavę „Porsche 911”.
Visi jau prabėgę metai ir visos jau įvykusios 24 lenktynės užėmė ne vieną išskirtinį puslapį jų istorijoje. Visų reikšmingiausių epizodų neįmanoma išvardinti, tačiau keletą visgi norėtųsi prisiminti.
2003 m. 1000 km lenktynėse debiutavo dailiosios lyties atstovė, o ši misija atiteko dailininkei ir tuometinei TV3 pokalbių laidos „Nomeda“ vedėjai Nomedai Marčėnaitei.
Dar po poros metų sportininkus egzaminavo ne tik trasa, bet ir tikras uraganas, kai vėjas plėšė ne tik apsaugines juostas, bet ir saugos barjerus ir net vertė ant šono didžiausias palapines.
Dėl užklupusios audros buvo sutrikęs ir elektros tiekimas, o dėl to iškilo reali grėsmė planuotam didžiuliam renginio uždarymo koncertui ir nugalėtojų bei prizininkų pagerbimo ceremonijai.
Tačiau kai užklumpa didžiausi sunkumai, dar stipriau suglaudžiami pečiai. Klaipėdos ir Palangos merų Rimanto Taraškevičiaus ir Prano Žeimio iniciatyva buvo skubiai parūpintas galingas elektros generatorius, ir apdovanojimo ceremonija bei koncertas vyko sklandžiai, be trikdžių.
2008 m. pasiektas iki šiol nepagerintas masiškumo rekordas, kai devintą kartą Palangoje rengiamos lenktynės sulaukė net 83 komandų iš visų trijų Baltijos šalių, Anglijos, Škotijos, Belgijos, Olandijos, Vokietijos, Rusijos, Lenkijos, Italijos, Ispanijos ir Suomijos paraiškų.
Techninės komisijos atranką praėjo ir renginio atidarymo parade Vytauto gatvėje išsirikiavo 78 ekipos. Todėl 2008-aisiais pirmą ir vienintelį kartą lietuviškojo maratono istorijoje Palangoje surengtos dvejos lenktynės.
Sulaukę tiek paraiškų organizatoriai negalėjo atsakyti nė vienai komandai, o visas jas sutalpinti mažiau nei 3 km ilgio trasoje – neįmanoma. Todėl iš anksto nuspręsta pagal kvalifikacinių varžybų rezultatus 50 geriausius laikus pasiekusių ekipų deleguoti į pagrindines lenktynes, o kitoms suteikti galimybę išsiaiškinti jėgas papildomai rengiamose 100 ratų lenktynėse.
„Tai buvo bene didžiausia dovana mums, renginio organizatoriams, – masiškiausias lenktynes prisimena D. Jonušis. – Tolydžio didėjęs tiek pačių sportininkų, tiek žiūrovų susidomėjimas mūsų organizuojamomis lenktynėmis akivaizdžiai rodė, jog 2000 m nuo 18 ekipų prasidėjusios varžybos tapo reikalingos ne tik automobilių sporto mėgėjams, bet ir patiems sportininkams“.
2009 m. pirmą kartą didžiausio Baltijos šalyse automobilių sporto festivalio lenktynių TV transliacijos įrašą rodė palydovinės ir kabelinės TV kanalas Motors TV.
48 minučių trukmės laida apie Palangoje vykusias lenktynes buvo parodyta net 35 kartus „Motors TV“, „Motors TV UK“ ir „Motors TV International“ kanalais.
Penkioliktosios, 2014 m vykusios lenktynės pirmą kartą surengtos naujos konfigūracijos, nauja danga padengtoje trasoje. „Kauno tiltų“ bendrovei užbaigus Palangos aplinkelyje esančio Vydmantų transporto mazgo, kuris buvo rekonstruotas į dobilo lapo formos skirtingų lygių sankryžą, pertvarkos darbus, pasikeitė ir trasos vieno rato ilgis, kuris sutrumpėjo iki 2682 metrų.
Tad nuo to laiko iki pat šių dienų sportininkams iki finišo tenka įveikti jau 373 ratus, kurie sudaro tą pačią 1000 km distanciją, o ne 334, kaip būdavo anksčiau.
D. Jonušis, kaip lenktynių kokybinę kartelę, išskiria ir kasmet vis gerėjantį techninį parką, itin išaugusią dalyvių konkurenciją, kai varžybų nugalėtoją ir prizininkus skiria ne nuvažiuoti trasos ratai, o sekundės ar net jų dalys. Sprinte tas nieko nestebintų, tačiau 1000 km lenktynėse – tai naujas jų kokybės patvirtinimas, o kartu ir žiūrovus traukiantis magnetas, įkaitinantis įtampą iki raudonumo, nes laimėtojas išaiškėja tik paskutiniuose tūkstančio kilometrų ilgio trasos metruose.
Pavyzdžių toli ieškoti netenka. Štai 2021 m. nugalėtojų „Circle K milesPlus Racing Team“ komanda antruosius prizininkus „Balpol by SPS automotiv performance“ sportininkus įveikė vos 30 sek. persvara, o užpernai „Aurum 1006 km lenktynių“ nugalėtojai įgijo dar mažesnį, vos 26,726 sek. pranašumą.
„Pasiruošimą jubiliejinėms, 25-sioms „Aurum 1006 km lenktynėms“ pradėjome dar pernai, iškart po 24-ųjų finišo. Nors renginys šiemet neeilinis, tačiau lenktynių festivalio programos, kuri ir taip labai intensyvi ir kurioje sau mielą užsiėmimą gali rasti įvairių pomėgių žiūrovas, žymiai neplėsime, – sako D. Jonušis. – Mūsų tikslas – kasmet gerėjanti lenktynių ir jas lydinčių įvairiausių renginių kokybė, kuri šiais metais bus tikrai išskirtinė“.
„Aurum 1006 km lenktynes“ ir šiemet papildys vis didesnio dėmesio ir dalyvių būrio susilaukiančios „108 km moterų iššūkio“ lenktynės, tradicinis žiūrovų slalomas, tradiciniai atidarymo ir senų automobilių paradai, daugelio pamėgtas žiūrovų slalomas, drag‘o kovos, naujausių „Porsche“ automobilių važiavimai ir kiti automėgėjus dominantys renginiai, o atvykusius žiūrovus, ypač jaunuosius, organizatoriai stengsis sudominti saugaus eismo aktualijomis.
Pramogų puokštė, žinoma, irgi plėsis, o su naujausiomis jos kryptimis, kaip ir didžiojoje scenoje žiūrovus linksminsiančiais dainininkais ir muzikantais, organizatoriai supažindins prieš didžiąsias lenktynes.
„Nors iki tradicinio mūsų susitikimo Palangoje dar nemažai laiko ir nors šiuo metu paraiškas dalyvauti pateikė ar būtinus registracijos formalumus tvarko kiek daugiau nei dvi dešimtys komandų, jau šiandien matau, kad 25-osios lenktynės žiūrovams padovanos daug nepamirštamų akimirkų ir intrigą iki paskutinių finišo metrų“, – prognozuoja jų organizatorius D. Jonušis.
Užtenka vien pažvelgti kokiais automobiliais lenktyniaus didžiuma komandų. Net ir tos, kurios ištisus dešimtmečius buvo ištikimos „dyzeliui“, jubiliejinėms lenktynėms jaukinasi „Porsche“.
Argi tai liudija ne progresą, kartu keliantį ir renginio kokybinę kartelę?