Pagal patikslintą projektą, valstybės tarnautojo pareiginės algos maksimalus koeficientas negalėtų viršyti įstaigos vadovo pareiginės algos maksimalaus koeficiento dydžio, o skiriamų priemokų suma negalėtų viršyti 80 proc. pareiginės algos, BNS informavo Vidaus reikalų ministerija.
„Pastabos dėl galimos neatitikties konstitucinei doktrinai atlieptos įvedant atlygio ir priemokų lubas. Neatsitraukiame, esame pasiryžę laikytis užsibrėžtų valstybės tarnybos pertvarkos strateginių tikslų ir įgyvendinti būtinus pokyčius“, – pranešime teigė vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė.
Pritarus Vyriausybei, Valstybės tarnybos įstatymų ir su juo susijusių įstatymų projektų paketas teikiamas Seimui. Pertvarką planuota pateikti spalio 10 dieną, bet projektai išbraukti iš darbotvarkės dėl Seimo teisininkų nurodyto galimo prieštaravimo Konstitucijai. Tokiam vertinimui pritarė ir Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas.
Seimo teisininkai nurodė, kad Valstybės tarnybos įstatyme nustačius tik minimalius valstybės tarnautojų pareiginių algų koeficientus, bet neįvedus maksimalių, tokia tvarka gali prieštarauti Konstitucijai.
Pasak išvados, įstatyme nenumatyti ir maksimalūs valstybės tarnautojams mokėtinų priemokų dydžiai, o tai prieštarauja Konstitucijos nuostatoms dėl piliečių teisės lygiomis sąlygomis stoti į valstybės tarnybą ir teisės gauti teisingą apmokėjimą už darbą.
Vienas ir reformos rengėjų, premjerės patarėjas Vitas Vasiliauskas nesutiko su priekaištais dėl prieštaros Konstitucijai, bet žadėjo įvertinti Seimo teisininkų pastabas.
Jis pažymėjo, kad reforma yra „struktūrinis pokytis ir jo niekas neatsisako“.
Po Vyriausybės sprendimo V. Vasiliauskas pabrėžė, kad nepaisant to, jog aktų paketo rengėjai prieštaravimų Konstitucijai neįžvelgė, Seimo teisininkų nuomonei nusileista siekiant išvengti tolesnių diskusijų.
„Įvedame horizontalias lubas įstatymo projekte, bet ne ties kiekviena pareigybe“, – BNS sakė patarėjas.
Kartu, anot jo, iki valstybės tarnybos pertvarkos priėmimo teks patikslinti daugybę kitų teisės aktų, atsižvelgiant į naujausią Konstitucinio Teismo išaiškinimą dėl nepriekaištingos reputacijos traktuotės. Teismas pasisakė, jog automatinis bet kokios nusikalstamos veikos padarymo prilyginimas nepriekaištingos reputacijos pažeidimui prieštarauja pagrindiniam šalies teisės aktui.
„Yra pavedimas ministerijoms peržiūrėti sistemiškai teisės aktus, ar reikia kažką keisti. Nes dabar įtvirtintas toks reguliavimas, kad asmuo negali būti nepriekaištingos reputacijos, jei jis patrauktas baudžiamojon atsakomybėn. Konstitucinis Teismas sako: diferencijuokit, kokios nusikalstamos veiklos padaro asmenį priekaištingos reputacijos“, – sakė V. Vasiliauskas.
Vidaus reikalų ministerija valstybės tarnybos pertvarką argumentuoja siekiu stiprinti vadovų korpusą, sudaryti jiems galimybes lanksčiau tvarkytis su žmogiškaisiais ištekliais.
Įstatymų pataisų paketu būtų keičiama darbo apmokėjimo tvarka: pareiginė alga būtų skaičiuojama pagal vidutinį šalies darbo užmokestį, atsisakoma priedų už tarnybos valstybei stažą. Taip pat siūloma stiprinami vadovų įgaliojimus, centralizuoti vadovų atrankas, Valstybės tarnybos departamentą perorganizuoti į Viešojo valdymo agentūrą.