Anot pranešimo, siekiant palengvinti procesą, suteikti daugiau aiškumo, SAM patikslino sveikatos centrų paslaugų teikimo tvarkos aprašą, aiškiau išdėstydama sveikatos centrų steigimo procedūras, funkcinio bendradarbiavimo pavyzdinės sutarties nuostatų taikymą, sprendimų priėmimo tvarką.
Pasak ministerijos, atnaujinta tvarka padės užtikrinti glaudesnį gydymo įstaigų bendradarbiavimą ir lygiateisiškumą dalyvaujant sveikatos centro veikloje.
SAM Pirminės sveikatos priežiūros, odontologijos ir medicininės reabilitacijos skyriaus vyriausioji specialistė Ramunė Andriušaitienė sako, kad pradėjus steigti sveikatos centrus ir diegti naują, tinkliniu valdymu grindžiamą sveikatos paslaugų organizavimo modelį, savivaldybėms kyla nemažai iššūkių ir klausimų.
„Reaguodama į savivaldybių ir kitų subjektų užklausas ir siūlymus, ministerija tobulina teisinį reglamentavimą ir tikslina teisės aktų nuostatas, kad sveikatos centrų steigimo procesas būtų kuo aiškesnis ir sklandesnis“, – pranešime cituojama R. Andriušaitienė.
Anot jos, buvo detalizuotos sveikatos apsaugos ministro įsakymu patvirtinto aprašo nuostatos, susijusios su sveikatos centro steigimo procesu, taip pat patikslintos nuostatos dėl bendradarbiavimo sutarčių sudarymo su visuomenės sveikatos biurais ir privačiomis įstaigomis.
SAM teigimu, sprendimai dėl bendradarbiavimo vykdymo nuo šiol bus priimami bendru sveikatos centro veikloje dalyvaujančių sveikatos priežiūros įstaigų sutarimu. Bendradarbiavimo sutarties šalys bendru sutarimu galės tikslinti ir pildyti sutarties sąlygas, siekiant tinkamo funkcinio sveikatos centro veiklos organizavimo.
Pasak ministerijos, į sveikatos centrą jungtis gali pirminės sveikatos priežiūros centrai, poliklinikos, ambulatorijos, psichikos sveikatos centrai, šeimos gydytojų kabinetai, palaikomojo gydymo ir slaugos ligoninės, ligoninės ir reabilitacijos centrai bei sanatorijos.
Funkciniame sveikatos centre, kuriame paslaugas teiks skirtingi juridiniai asmenys bendradarbiavimo sutarties pagrindu, nuo šiol galės dalyvauti ne tik savivaldybių pavaldumo ir privačios gydymo, visuomenės sveikatos priežiūros įstaigos, bet ir tos įstaigos, kurių savininkė arba viena iš savininkių yra valstybė, jeigu savivaldybės teritorijoje nebus savivaldybei pavaldžių ar privačių įstaigų, galinčių užtikrinti visą sveikatos centro paslaugų paketą.
Šis patikslinimas padarytas tam, kad savivaldybė galėtų geriau užtikrinti bazinį paslaugų paketą savo gyventojams, pasitelkdama visas jos teritorijoje esančias sveikatos priežiūros įstaigas.
Anot pranešimo, jeigu organizuojant sveikatos centro veiklą kiltų abejonių dėl galimai ribojamos konkurencijos, sveikatos centro koordinuojanti įstaiga galės kreiptis į Konkurencijos tarybą dėl tam tikrų veiksmų išaiškinimo.
Ministerija primena, kad savivaldybės sveikatos centras – tai sveikatos priežiūros paslaugų organizavimo forma, ji padeda sujungti į vieną tinklą bazines, t. y. būtiniausias paslaugas, kuriomis gyventojai naudojasi dažniausiai: pirminės ir antrinės specializuotos ambulatorinės sveikatos priežiūros, psichikos sveikatos, odontologijos, slaugos ir palaikomojo gydymo, dienos stacionaro, ambulatorinės chirurgijos, dienos chirurgijos, skubiosios medicinos pagalbos, stacionarinės sveikatos priežiūros, visuomenės sveikatos priežiūros ir kitas paslaugas.
Sveikatos centrai padės užtikrinti gyventojams galimybę bent 80 proc. sveikatos priežiūros paslaugų gauti arčiau namų – savo arba gretimoje savivaldybėje.
Juose bendradarbiaudamos, o ne tik konkuruodamos, valstybinės ir privačios, pirminės ir antrinės, ambulatorinės ir stacionarinės, asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigos galės geriau užtikrinti visą reikalingą paslaugų paketą savivaldybės gyventojams. Paciento teisė rinktis, reglamentuota įstatymu, nebus ribojama. Ligoninės nebus uždaromos, tačiau bus skatinamos teikti daugiau ambulatorinių paslaugų.
Sveikatos centrams įkurti skirta 122,5 mln. eurų investicijų iš Europos Sąjungos. Joms gauti savivaldybės paraiškas gali teikti iki šių metų gruodžio.