Pagalvokite, kiek kartu važiuodami tamsiuoju paros metu įnirtingai mirksėjote tolimosiomis šviesomis ar piktu žodžiu grūmojote priešpriešiais pravažiuojančiam automobilio vairuotojui, kurio žibintai jus stipriai akino. Pakalbėkime apie problemą, kurios, dažniausiai, vairuotojai nelinkę vertinti pernelyg rimtai.
Pakalbėkime apie automobilių žibintus, tinkamą jų sureguliavimą ir grubią klaidą, kuri vėliau gali lemti net labai skaudžias eismo nelaimes. Šia tema su naujienų portalo tv3.lt skaitytojais įžvalgomis pasidalijo Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transekta“ atstovas spaudai Renaldas Gabartas.
Kokią reikšmę eismo saugumui turi tinkamas žibintų sureguliavimas?
Be abejo, reikšmė yra labai didelė, nes jei nematai, kur važiuoji, tai negali adekvačiai vertinti situacijos. Pavyzdžių gali būti labai daug. Tarkime, dėl prasto žibinto sureguliavimo vairuotojas gali nepastebėti duobės. Ją išvydęs paskutinę akimirką, vairuotojas gali bandyti atlikti staigų manevrą.
Jis gali išvažiuosi į priešpriešinę eismo juostą, kur kils grėsmė susidurti su kita transporto priemone. Lygiai taip pat jis gali staigiai pasukti į kelkraštį ir nulėkti nuo kelio, parblokšti dviratininką ar pėsčiąjį. Visais atvejais įmanomos skaudžios pasekmės.
Galiu pasakyti, kad kažkur apie 90 proc. vairuotojo veiklos yra susiję su regėjimu. Tad prastas matomumas padidina riziką įvykti eismo nelaimei. Žinoma, negalime pakeisti oro sąlygų, bet galime pasirinkti saugų važiavimo greitį ir pasirūpinti, kad automobilio žibintai maksimaliai efektyviai apšviestų važiavimo trajektoriją.
Ar Lietuvos vairuotojai tinkamai prižiūri šį transporto priemonės elementą?
Iš tiesų, ši problema yra viena didžiausių, jei kalbėtume apie techninę transporto priemonės būklę. Statistika rodo, kad daugiau kaip trečdalis automobilis turi bėdų su apšvietimu. Kartais tos problemos būna elementarios, pavyzdžiui, perdegusi lemputė. Kartais žibintai būna sureguliuoti taip, kad jie akina kitus eismo dalyvius arba neapšviečia teisingai važiavimo trajektorijos. Kartais žibintų elementai būna tiek nusidėvėję, jog nepraleidžia šviesos. Tada net kokybiškos lemputės nepadės, jos neatliks savo funkcijos.
Dėl netinkamų elementų naudojimo žibinto reflektorius praranda savo savybes, „išdega“. Tas įvyksta dėl karščio, kuris kyla dėl netinkamų lempučių naudojimo. Pasitaiko atvejų, kai žibinto viduje koncentruojasi drėgmė, pradeda rūdyti tam tikri elementai.
Atkreipsiu dėmesį, kad per techninę apžiūrą žibintai yra vienintelis elementas, kurį gali pabandyti sureguliuoti mūsų specialistai. Tačiau net 30 proc. atvejų techninė apžiūra nepraeinama būtent dėl žibintų. Net turint galimybę sutvarkyti netinkamą sureguliavimą vietoje, vis tiek pasitaiko net trečdalis atvejų, kai žibintai veikia netinkamai. Štai toks tada vaizdas būna keliuose, kai žmonės neskiria dėmesio žibintų priežiūrai ir tvarkosi automobilius tik prieš techninę apžiūra.
Kokią didžiausią klaidą, kalbant apie automobilio šviesas, daro vairuotojai?
Reikėtų išskirti LED lempučių naudojimą. Visi sutinka, kad jos tikrai kokybiškiau apšviečia kelią, tačiau tinka toli gražu ne kiekvienai transporto priemonei. Žmonės pagalvoja, kad su LED lemputėmis važiuoti yra geriau, todėl bando patys juos įsidėti. Suranda tokius, kurie įsistato į lizdus ir naudoja, nors tada, kai LED lemputės pagal specifikaciją nėra pritaikyti transporto priemonei, jie stipriai akina kitus vairuotojus.
Turime situaciją, kad tas „nelegalus“ LED žibintas yra ten, kur transporto priemonės konstruktoriai nebuvo numatę bendroje specifikacijoje. Toks LED žibintas sukuria šviesos debesį. Patys išbandėme tai. Tai patikros metu žibintų reguliavimo prietaisas nesuprato, kas vyksta. Prasilenkiant su tokiu automobiliu atrodo, kad vairuotojas yra įjungęs tolimąsias šviesas.
Per mūsų eksperimentą prie automobilio vairo sėdo patyręs lenktynininkas Vaidotas Žala. Įstatėme LED lemputes į senesnio modelio automobilį. Padarėme kliūčių ruožą, kurį įveikti lenktynininkui buvo nepaprastai sunku. Vietomis net jis nesugebėjo išlaviruoti, o tai jau daug ką pasako. Esmė, kad akinanti šviesa išmuša kitą vairuotoją iš vėžių. Reikia apie 10 sekundžių, kol vairuotojo akys prisitaiko po tokio akinimo. Apie 3-4 sekundes jis apskritai praktiškai nieko nemato. Jei važiuoji 90-100 km./val. greičiu, tos sekundės gali būti labai reikšmingos.
Kaip namų sąlygomis vairuotojai galėtų sužinoti, kad žibintai šviečia prastai?
Pirmiausia, reikia pasitikrinti, ar žibintai apskritai šviečia. Ne tik priekiniai, bet ir galiniai. Jei bent viena lemputė yra perdegusi, matomumo kokybė ženkliai suprastėja. Tas pats ir su galiniais žibintais, kurie svarbūs, kad kiti eismo dalyviai laiku jus pastebėtų. Jei, pavyzdžiui, švies tik vienas galinis žibintas, tai kitas vairuotojas gali pagalvoti, kad ne automobilis, o dviratininkas ar pėsčiasis su žibintu juda kelkraščiu. Taip kitas eismo dalyvis gali teisingai neįvertinti gabaritų.
Sunku namų sąlygomis nustatyti, ar žibintai yra teisingai sureguliuoti. Bet kuriuo atveju, pirma reikia, kad žibintus sureguliuotų specialistai. Tada galima ant namo ar garažo sienos pasižymėti šviesos liniją ir atstumą, kokiu stovi transporto priemonė. Kitą kartą taip bus galima kažkiek įvertinti žibintų sureguliavimą, bet paklaida gali būti gana didelė. Daug patikimesnis būdas yra automobilių servisas. Ši paslauga daug nekainuoja.