Ąžuolą buvo suplanuota kirsti remontuojant krašto kelią Nr. 119 Molėtai– Anykščiai ruože nuo 28,169 km iki 36,056 km. Medis, kaip teigia darbų vykdytojai, patenka ant projektuojamos važiuojamosios dangos/kelkraščio.
Vietiniai gyventojai įsitikinę, kad šimtametis medis yra sveikas, todėl jį nukirtus būtų padaryta didelė žala gamtai – sunaikintas į gamtos paminklo statusą galintis pretenduoti ąžuolas. Be to, eismui medis esą netrukdo, mat „pagal pateikiamą projektą po remonto planuojamas kelyje leistinas greitis tėra 30-70 km/h, bei nėra duomenų, kad dėl šio ąžuolo būtų įvykę pasikartojančių įskaitinių įvykių“.
Po pasipiktinimo bangos viešojoje erdvėje ąžuolą nurodžiusi kirsti Lietuvos automobilių kelių direkcija paskelbė išsaugosianti medį.
„AB Lietuvos automobilių kelių direkcija kreipiasi į projektuotojus, kad rengdami kelių tvarkymo projektus, visais atvejais įvertintų galimybes išsaugoti kuo daugiau medžių, pritaikant kitas inžinerines saugos priemones, kurios apsaugotų eismo dalyvius.
Jau priimtas sprendimas projektuojamame krašto kelio ruože nuo Molėtų iki Anykščių maždaug 28 km esantį ilgaamžį ąžuolą išsaugoti iškreivinus kelią ir įrengus specialius atitvarus. Šiuo metu projektuotojai tikslina kelio rekonstravimo projektą“, – teigiama direkcijos pranešime.
Gegužės 27 d. feisbuke tai paviešino ir LAKD vadovas Marius Švaikauskas: „Projektuotojui pavesta parengti sprendinius išsaugant ąžuolą.“
Vietiniai už ąžuolą stojo mūru
Praėjusią savaitę aujienų portalas tv3.lt gavo informacijos, kad anykštėnas Romas (tikrasis vardas redakcijai žinomas – aut. past.) dėl medžio išsaugojimo kreipėsi į darbų vykdytojus – UAB „TEC Infrastructure“, kurių projektų vadovas – Andrius Indriliūnas.
Romui projekto vadovas A. Indriliūnas pateikė komentarą: „Esamas ąžuolas patenka į 22 m pločio rekonstruojamo kelio juostos ribas. Taip pat, medis patenka ant projektuojamos važiuojamosios dangos/kelkraščio, todėl dėl sprendinių įgyvendinimo ir vairuotojų saugumo, medžio išsaugoti galimybės nėra.“
A. Indriliūnas patvirtino, kad projektas parengtas remiantis AB Lietuvos automobilių kelių direkcijos pateiktomis techninėmis specifikacijomis, kurios nurodo „parengti projektinius sprendinius, nepažeidžiant esamos kelio juostos (žemės sklypo) ribų“.
Gyventojai nepasidavė – kreipėsi į buvusį Anykščių rajono savivaldybės merą Sigutį Obelevičių, tačiau atsakymo negavo. Tuomet pagalbos paprašė aplinkos apsaugos asociacijos „Gyvo Žalio“.
Kaip naujienų portalui tv3.lt nurodė organizacijos steigėja Monika Peldavičiūtė, kelio darbų vykdytojai visuomenę turėjo girdėti – ji jau buvo išreiškusi savo poziciją pavasario pradžioje.
„Žmonės pareiškė norą ąžuolą išsaugoti, bet kovo 22 d. gavo atsakymą, kad yra techninė užduotis jį pašalinti“, – komentuoja M. Peldavičiūtė.
LAKD tikina, kad „dar š. m. kovo mėn. nurodė projektuotojui peržiūrėti sprendinius ir kelio rekonstravimo projektą pakoreguoti taip, kad rekonstruojamame krašto kelio Nr. 119 Molėtai–Anykščiai ruože 28,169 iki 36,169 km maždaug 28 km augantis ilgametis ąžuolas rekonstrukcijos metu būtų išsaugotas.
Panašu, ši informacija vietinių nepasiekė. Gegužės pabaigoje kilo pasipiktinimas dėl planų ąžuolą kirsti, pagalbos prašymais žmonės ėmė masiškai dalintis socialiniuose tinkluose. Viešą kreipimąsi feisbuke paskelbė ir organizacija „Gyvo Žalio“.
Kaip nurodo LAKD, parengus projektą, bus skelbiamas viešasis pirkimas rangos darbams. Planuojama, kad kelio rekonstravimo darbai prasidės 2024 m.
Krašto kelio Nr. 119 Molėtai-Anykščiai ruožo nuo 28,169 iki 36,169 km rekonstravimo projekto vertė – apie 46,4 tūkst. eurų. Šis kelias neatitinka tokios kategorijos keliams keliamų dangos pločio reikalavimų – yra siauresnis nei 5 metrai, o tai yra pavojinga eismo saugos prasme – dėl riboto pločio juose sunkiau prasilenkti ir atlikti lenkimo manevrą. Prasilenkiant ar lenkiant, dažniausiai tenka užvažiuoti ant kelkraščio, o tai gali turėti įtakos automobilio stabilumui. Kai automobilio ratai yra ant skirtingų dangų, mažėja ratų sukibimas su danga ir gali būti prarandama automobilio kontrolė.