VRK narė Inga Milašiūtė komisijos kolegas informavo, jog laidos „Kitokie pasikalbėjimai“ prodiuseriui Mantui Bertuliui bei šalies vadovo kanceliarijai sprendimo projektas buvo išsiųstas dar praėjusią savaitę, tačiau šįryt gautas Prezidentūros prašymas klausimo svarstymą atidėti „protingam terminui“. Be to, I. Milašiūtės teigimu, šalies vadovo komanda pateikė ir kritišką poziciją dėl neva selektyvaus vertinimo.
„Akivaizdu, kad dauguma išvadoje pateikiamų teiginių yra vertinamojo pobūdžio, grindžiami tyrimą atlikusių asmenų vidiniu įsitikinimu ar pojūčiais bei selektyviai parinktų, neatskleistų asmenų pasisakymų socialiniuose tinkluose analize. Toks šališkas aplinkybių vertinimas, ypač atsižvelgiant į ilgą paties tyrimo laikotarpį, kelia abejonių išvados pagrįstumu ir atitinkamai siūlomo sprendimo projekto objektyvumu“, – Prezidentūros raštą citavo I. Milašiūtė, teigdama, jog dokumente taip pat nurodoma, jog „prezidentas dėl įtemptos darbotvarkės neturėjo galimybės“ susipažinti su tyrimo išvada.
„Mūsų praktika tokia, kad gavę suinteresuoto asmens argumentuotą prašymą atidėti, tokią praktiką taikome“, – teigė ji ir pasiūlė „protingą terminą“ nustatyti po naujųjų.
Tokiam siūlymui pritarta bendru sutarimu.
Kaip skelbta anksčiau, komisijos sprendimo projekte numatoma, jog šių metų balandį Palangos koncertų salėje filmuota laida „Kitokie pasikalbėjimai“, kurioje dalyvavo tuometis kandidatas G. Nausėda, bei renginio viešinimas yra laikytini paslėpta politine reklama. Tuo metu renginio ir reklamos kaštai – kiek daugiau nei 18 tūkst. eurų – pripažįstami G. Nausėdos prezidento rinkimų kampanijos išlaidomis, nepinigine auka kandidatui. Tokia finansavimo forma pažeidžia Rinkimų kodekso nuostatas.
Taip pat projekte siūloma pripažinti, kad ir „Kitokius pasikalbėjimus“ organizavusi mažoji bendrovė (MB) „Pasaulis gražus“ pažeidė Rinkimų kodeksą.
Laidos reklamai skirta išskirtinai didelė sklaida, renginio kaštai siekia 18 tūkst. eurų
Skundą dėl organizuojamo renginio VRK gavo dar iki laidos „Kitokie pasikalbėjimai“ transliacijos – prašyta įvertinti rengiamą turinį politinės reklamos aspektu.
Tyrimo metu išsiaiškinta, kad, lyginant su kitomis „Kitokių pasikalbėjimų“ laidomis, pokalbiui su G. Nausėda buvo skirta neįprastai didelė sklaida. Nurodoma, kad pastaroji laida socialiniuose tinkluose reklamuota gerokai daugiau ir ilgiau nei kitos – „Meta“ mokamos reklamos bibliotekos duomenimis, anonsas apie būsimą pasikalbėjimą su G. Nausėda skleistas mokamai, nuo kovo 29 d. iki balandžio 28 d. Komisijos surinktais duomenimis, įprastai kitų renginių reklamos skleistos nuo 1 iki 4 dienų.
VRK pasikreipus į „Kitokių pasikalbėjimų“ prodiuserį M. Bertulį, šis paaiškino, kad laida nebuvo užsakyta, jos metu nebuvo kalbama apie rinkimus, kampaniją, programinius klausimus ir pan. Anot jo, pašnekovo pasirinkimą lėmė tai, jog projektas šventė 10 metų jubiliejų ir tai norėta pažymėti išskirtiniu svečiu – prezidentu arba ministre pirmininke. Todėl, pažymėjo M. Bertulis, tokiame pačiame formate kviesta dalyvauti ir konservatorių kelta kandidatė į prezidentus Ingrida Šimonytė, tačiau šios rinkimų štabas pasiūlymo atsisakė.
„Politine reklama turi būti siekiama padaryti įtaką rinkimams, paveikti rinkėjų motyvaciją, propaguoti politiką, kandidatą, jų idėjas, tikslus ar programą. Nė apie vieną iš šių dalykų laidoje nebuvo kalbama“, – aiškino M. Bertulis.
Laidos prodiuseris taip pat nurodė, kad visos filmavimo, montažo ir renginio organizavimo išlaidos siekė kiek daugiau nei 18 tūkst. eurų.
Tyrėjai paprašė situaciją paaiškinti ir šalies vadovą G. Nausėdą. Prezidento kanceliarija VRK nurodė, kad kovo 21 d. buvo gautas kvietimas sudalyvauti „Kitokiuose pasikalbėjimuose“, vėliau imtos derinti laidos detalės, organizatoriai indikuoti apie galimas temas, kuriomis nebūtų skleidžiama informacija, kuri galėtų daryti įtaką rinkimams ar veikti piliečių motyvaciją balsuoti. Prezidentūra pabrėžė – jokie klausimai laidai nebuvo derinti, išlaidų dėl dalyvavimo renginyje nepatirta.
Visgi, atlikto tyrimo išvadose akcentuojama, kad laida bei su ja susijęs, prieš ir po renginio viešintas turinys kūrė išskirtinai teigiamą ir tikslinei auditorijai patrauklų kandidato įvaizdį. Apie politinės reklamos sklaidą signalizuoja ir ilgiau viešinti renginio anonsai, pokalbio su G. Nausėda vaizdo ištraukos. Taip pat pastebima, kad viešinant renginį nevengta kalbėti apie vykstančią rinkimų kampaniją, G. Nausėdos „gerovės valstybės“ idėją bei rinkiminę programą, to neišvengta ir pačios laidos metu.
ELTA primena, kad, pavasarį vykstant prezidento rinkimų kampanijai, viešojoje erdvėje daug dėmesio sulaukė G. Nausėdos pokalbis laidoje „Kitokie pasikalbėjimai“ – kelti klausimai, ar toks renginys nėra politinė reklama. Visgi, tuo metu Prezidentūros atstovai tvirtino, kad G. Nausėda laidoje dalyvaus ne kaip kandidatas, bet kaip pareigas einantis šalies vadovas, todėl „Kitokie pasikalbėjimai“ nebus politinės kampanijos dalimi.
Gegužę vykusiuose rinkimuose G. Nausėda buvo perrinktas antrajai kadencijai prezidento poste.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!