Naujienų portalas tv3.lt peržvelgė, kurie politikai ir politinės partijos skyrė daugiausiai pinigų reklamai socialiniuose tinkluose. Jei politikai užpirko vieną ar kitą savo įrašą, jį galimybę pamatyti turėjo daugiau socialinių tinklų vartotojų.
Ne vienas reklamos rinkos dalyvis atkreipė dėmesį, kad „Facebook“ pateikiami duomenys būna netikslūs, pateikiamos sumos nuo realių gali skirtis trečdaliu ar net per pusę. Visgi eiliškumas, kas išleidžia daugiausiai pinigų reklamai, nuo to nepakinta.
Naujienų portalas tv3.lt duomenis tikrino rugsėjo 11 d., tad sumos ir reklamų skaičius šiuo metu gali kiek skirtis.
Daugiausiai pinigų skyrė Uspakichas, darbiečiai ir Majauskas
Daugiausiai pinigų reklamai socialiniame tinkle „Facebook“ išleido Darbo partijos lyderis Viktoras Uspaskichas. Jis 43 reklamoms nepagailėjo 31 977 eurų.
Rugsėjį darbiečių lyderis iki 100 eurų skyrė sveikinimui Kėdainiams su 648 miesto gimtadieniu (pasiekta 10–50 tūkst. žmonių), 400–499 eurus tiesioginei transliacijai (pasiekta iki 1 mln.), tokią pačią sumą V. Uspaskichas išleido rugsėjo 1-osios sveikinimui (pasiekta iki 1 mln.).
Antrojoje vietoje sutinkame konservatorių Mykolą Majauską. Jis iš viso užpirko 91 reklamą, o tai per tris mėnesius politikui kainavo 12 675 eurus. Jei daugumai politikų reklamas socialiniuose tinkluose apmoka jų atstovaujamos partijos, M. Majausko atveju yra kiek kitaip – politikas apmoka reklamas „Facebook“ iš savo sąskaitos.
Rugsėjo mėnesį M. Majauskas iki 499 eurų išleido už įrašą apie Savižudybių prevencijos dieną (pasiekiamumas iki 1 mln. žmonių), 400–499 eurus už įrašą apie pusryčius pas mamą (pasiekiamumas 175–200 tūkst. žmonių), 300–399 eurus už įrašą apie siūlymus, ką daryti su neeksploatuojamomis transporto priemonėmis (pasiekta 150–175 tūkst. žmonių), apie 1 tūkst. eurų už įrašą apie teisę vairuoti motociklą (pasiekta 450–500 tūkst. žmonių), 400–499 eurų už įrašą apie susitikimą su šimtamečiu (pasiekta 175–200 tūkst. žmonių) ir iki 100 eurų už nuotrauką iš dezinfekuojamos Seimo posėdžių salės (pasiekta 15–20 tūkst. žmonių).
Toliau seka Darbo partija. Politinė jėga „Facebook“ reklamai išleidžia tris kartus mažiau nei jos lyderis V. Uspaskichas – Darbo partija 142 reklamoms išleido 9 855 eurus.
Darbiečiai per pastarąsias kelias savaites socialinėje erdvėje buvo itin aktyvūs – užpirko reklamos virš 30 savo įrašų, kiekvienam skirdami apie 100–200 eurų, o pasiekiamumas siekė nuo keliasdešimties tūkstančių iki beveik milijono vartotojų. Daugiausiai tai buvo įvairūs vaizdo įrašai su V. Uspaskicho kalbomis ar kvietimai į susitikimus su rinkėjais.
Darbo partija taip pat apmokėjo 25 kandidato Viktoro Fiodoravo reklamas už 1,2 tūkst. eurų.
Pinigai agitaciniams plakatams
Po darbiečių seka socialdemokratai. Lietuvos socialdemokratų partija turėjo bene daugiausiai reklamų iš nagrinėjamo laikotarpio – 209 – ir išleido tam 7 309 eurus. Daugiausiai tai arba partijos pirmininko Gintauto Palucko pasisakymai, arba įvairūs reklaminiai klipai.
Socialdemokratai apmokėjo ir šešis savo kandidato Igno Vaškelio įrašus už 155 eurus.
Laisvės partija „Facebook“ pateikiamuose duomenyse yra įvardijama du kartus, nes dalies reklamų mokėtoju įvardijama Laisvės partija, o kitos dalies – Laisvės partijos rinkiminė sąskaita.
Iš viso per pastaruosius tris mėnesius Aušrinės Armonaitės vadovaujama jėga reklamoms socialiniuose tinkluose išleido 6 625 eurus ir už šią sumą nusipirko 294 reklamas. Daugiausiai tai kvietimai į susitikimus su rinkėjais ar reklaminiai plakatai su A. Armonaite. Partija taip pat apmokėjo devynias kandidato Mindaugo Tarnausko reklamas už 166 eurus.
Tėvynės sąjunga-Lietuvos krikščionys demokratai (TS-LKD) pirko beveik trigubai mažiau reklamų nei Laisvės partija – 102. Tam konservatoriai išleido 4 248 eurus.
Pastarieji užpirkti konservatorių įrašai buvo skirti valstiečių kritikai. TS-LKD apmokėjo įrašus, kuriais trauktis iš užimamų pareigų raginamas Lukas Savickas, kritikuojamas Giedriaus Surplio sprendimas neleisti žurnalistams užduoti klausimus ar skandalas dėl medžioklės Žuvinto rezervate. TS-LKD taip pat apmokėjo tris kandidato Nerijaus Gedeikos reklamas, kurios kainavo iki 100 eurų.
Žalieji ėmėsi kitokios strategijos
Įdomi situacija yra su Lietuvos žaliųjų partija. Pati partija savo vardo puslapiui yra už 420 eurų nusipirkusi 24 reklamas ir su šiais skaičiais į daugiausiai „Facebook“ reklamoms išleidžiančiųjų dešimtuką nepatektų.
Tačiau į dešimtuką patenka puslapis „Žaliuojudėl_“, kuriame daugiausiai turinio sudaro vaizdo įrašai, kuriuose muzikantas Jurgis Didžiulis kalbina įvairius specialistus, visuomenės veikėjus apie tai, kodėl jie palaiko žaliąsias idėjas. Šis turinys nurodomas kaip Lietuvos žaliųjų partijos politinė reklama.
Lietuvos žaliųjų partija 126 reklamas puslapyje „Žaliuojudėl_“ išleido 3 213 eurų. Lietuvos žaliųjų partija taip pat apmokėjo kelių savo skyrių ir kelių kandidatų, tarp jų ir partijos pirmininko Remigijaus Lapinsko, įrašus.
Toliau sąraše – Lietuvos Respublikos liberalų sąjūdis. Jie savo oficialiame „Facebook“ puslapyje „Liberalai“ patalpino 146 apmokėtas reklamas ir taip savo partijos piniginę patuštino 2 892 eurus. Daugiausiai tai įvairūs reklaminiai plakatai, vaizdo įrašai su kandidatais ar vizualizacijos su liberalų siūlymais.
Liberalų sąjūdis taip pat koalicijos „Už laisvę augti“ ir kandidato Irmanto Tarvydžio įrašus „Facebook“.
Valstiečiai pinigus dalijo kandidatams
Valdančioji Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga (LVŽS) per pastaruosius tris mėnesius užpirko tik 6 reklamas, tačiau tam išleido 2 440 eurų. Pastarųjų mėnesių valstiečių įrašai skirti apžvelgti gerėjančią ekonominę situaciją Lietuvoje, kritika konservatoriams ir konkrečiai Gabrieliui ir Austėjai Landsbergiams.
Panašu, kad LVŽS ėmėsi kiek kitokios reklaminės strategijos socialiniuose tinkluose nei jų konkurentai. Valstiečiai pinigus skyrė labiau ne savo partijos puslapio, o kandidatų įrašams. 18 kandidatų paskelbė 120 įrašų, o kandidatams skirtos sumos varijuoja nuo beveik 1,5 tūkst. iki 100 eurų.
Dešimtuką užbaigia Seimo narys, anksčiau priklausęs LVŽS, o dabar į rinkimus žengiantis po Darbo partijos vėliava, Mindaugas Puidokas. Politikas 63 reklamoms socialiniuose tinkluose išleido 2 435 eurus.
Kitų išlaidos kuklesnės
Kitos partijos nėra tokios išlaidžios reklamoms socialiniuose tinkluose. 14 reklamų 732 eurus išleido Centro partija-tautininkai.
Partija taip pat sumokėjo 372 eurus už 6 reklamas Naglio Puteikio puslapyje bei 241 eurą už tokį pat reklamų skaičių Lietuvos tautininkų ir respublikonų, partijos, su kuria centristai susijungė prieš rinkimus, „Facebook“ puslapyje. Iki 100 eurų centristai-tautininkai skyrė kelioms kandidatų Sakalo Gorodeckio ir Vaidoto Židanavičiaus reklaminiams įrašams.
22 reklamoms socialiniuose tinkluose „Nacionalinis susivienijimas“ išleido 504 eurus. Vytauto Radžvilo vadovaujama partija taip pat apmokėjo 18 Aleksandro Nemunaičio, tris Vytauto Sinicos, tris Martyno Katelyno ir dvi Liudviko Liaugmino reklamas, vis tai „Nacionaliniam susivienijimui“ kainavo apie 700 eurų.
„Trijų muškietininkų“ – Remigijaus Žemaitaičio, Artūro Zuoko ir Artūro Paulausko – partija „Laisvė ir teisingumas“ per pastaruosius tris mėnesius „Facebook“ užpirkinėjo vieną reklamą ir tai politinei jėgai kainavo iki 100 eurų.
Neseniai į rinkiminę kampaniją įsitraukusi Tomo Pačėso vadovaujama partija „Lietuva-visų“ per pastarąjį mėnesį 14 reklamų išleido 819 eurus.
Socialiniuose tinkluose įrašų neužpirkinėjo partija „Drąsos kelias“, Lietuvos liaudies partija, Lietuvos lenkų rinkimų akcija-Krikščioniškų šeimų sąjunga, Lietuvos socialdemokratų darbo partija, Kartų solidarumo sąjunga-Santalka Lietuvai.
Seimo rinkimai vyks spalio 11 d.