Šalies keliuose į pažeidėjus jau netrukus nukryps žvitrios ir technologiškai pažangios naujųjų policijos greičio matuoklių akys. Po kelių savaičių šalies teritorijoje išsidėstys 37 mobilieji radarai.
Pasak generalinio komisaro pavaduotojo Edvardo Šilerio, iš estų įsigytus, o Vokietijoje gamintus matuoklius pareigūnai galės lengvai perkelti iš vienos vietos į kitą, tad šie trikojai tvarką prižiūrės avaringiausiuose ir pažeidėjų pamėgtuose užmiesčių ruožuose.
Beje, nors fiksuodami greičio viršijimą matuokliai ir blyksės, tačiau kitaip nei vadinamieji „inkilai“ vairuotojų neakins net ir naktį. Apie stovintį radarą neįspės ir kelio ženklas, kuris dabar yra įrengtas prieš kiekvieną stacionarų.
„Policininkas galės laisvai perkelti iš vienos vietos į kitą pagal jam suformuotas užduotis, avaringas vietoves. Matome, kad tai tikrai turės didelį poveikį avaringumui. Tikimės, kad greitis ženkliai sumažės ten, kur dabar nemažėja“, – kalbėjo gen. komisaro pavaduotojas Edvardas Šileris.
Mobilieji matuokliai visų transporto priemonių greitį matuos maždaug 300 metrų atstumu, o matavimo paklaida, jei vairuotojai važiuos iki 100 kilometrų per valandą greičiu, bus apie 3 kilometrus per valandą. Jei greitis bus didesnis, numatoma apie 3 proc. paklaida. Naujasis pareigūnų pirkinys pilnai automatizuotas, taigi prietaisas automatiškai ir matuos greitį, ir formuos protokolą.
Elektroniniu ar įprastu paštu pažeidėjas apie baudą bus informuotas greičiau nei per savaitę. Kol kas matuoklius saugos policininkai, tačiau vėliau juos žadama palikti be žmogaus priežiūros, jų neplanuojama slėpti ar montuoti nematomose vietose.
Kelių policijos viršininkas Vytautas Grašys sako, kad matuokliai vairuotojus gąsdins psichologiškai, mat neprisirišant prie konkrečios vietos, esą išliks netikėtumo elementas. Apie matuoklį vairuotojai nebus įspėjami ir kelio ženklais.
„Yra įrengtos dvi vaizdo kameros ir kompiuteris pasirenka geriausią vaizdą, kuris bus siunčiamas. Jis veikia lazeriniu principu. Identifikuoja kiekvieną transporto priemonę ir pažeidimo nuotraukoje nurodoma, kuri transporto priemonė ir kokiu greičiu važiavo“, – pasakojo kelių policijos viršininkas Vytautas Grašys.
Pasak policijos, leistino greičio nesilaikymas lemia net kas ketvirtą eismo įvykį, o šiemet jau nustatyta daugiau nei 100 tūkst. greičio viršijimų atvejų. Nors tai ir 50 tūkst. atvejų mažiau nei per tokį laikotarpį pernai, dalis vairuotojų mano, kad keliuose turėtų veikti daugiau matuoklių ar radarų. Štai daugelis jau žino, kuriuose ruožuose jie neveikiantys ir tuo piktnaudžiauja.
„Tuo naudojasi, nes žino, kad neveikiantis (radaras – aut. past.) ir tikrai nevažiuos 40 kilometrų per valandą greičiu, jei leistinas greitis, o 70-80 kilometrų per valandą“, – mano vairuotojas Miroslovas.
Visgi, dalis vairuotojų piktinasi, kad tam tikruose ruožuose greičio ribojimas per griežtas, esą patyrę vairuotojai moderniais automobiliais gebėtų lygiai taip pat saugiai važiuoti ir didesniu, nei leidžiama greičiu. Vitalijus Andrejevas sako, kad dabartiniai reikalavimai nėra amžini ir gali būti keičiami.
„Ruožai buvo atrinkti ir suderinti su kelių policija. Situacija yra dinamiška ir jei ateityje matysime, kad šioje vietoje susitvarko, tai matuoklį galime perkelti į kitą vietą, antras dalykas, mes galime greičio rėžimus keisti“, – kalbėjo kelių direkcijos direktorius Vitalijus Andrejevas.
„Regitros“ vadovas pasakoja, kad dėl greičio viršijimo itin dažnai pakliūva jauni vairuotojai. Tad tikimasi, kad matuokliai sudrausmins ir juos.
„Iki 2 metų neturintys stažo vairuotojai jau turi 9 pažeidimus, iš kurių bent vieną pažeidus, reikia baigti papildomus mokymus. Net 47 proc. dėl greičio. Tai galima sakyti pusė jaunų vairuotojų padaro pažeidimų dėl greičio“, – pasakojo „Regitros“ vadovas Saulius Šuminas.
Matuokliai policijai kainavo milijoną 300 tūkstančių eurų. Po poros mėnesių išbandžius pirkinį, pareigūnai svarstys, ar verta investuoti ir didinti jų skaičių.