„Mes matėme nuo pradžių rizikas, kad bus perimami tam tikri trąšų kiekiai, bet Vyriausybė pasinaudojo suteiktu laiku, kad tas rizikas išravėtume ir mėgintume pasiruošti tam režimui, kuris įsigalios nuo vasario 1 dienos. Tikimės, kad didelė dalis tų pavojų yra numatyta, teisinis režimas, sutarties nutraukimo pati sąlyga padeda tam tikrą pagrindą“, – trečiadienį Seime žurnalistams sakė Gabrielius Landsbergis.
Seimo Ekonomikos bei Nacionalinio saugumo ir gynybos (NSGK) komitetai trečiadienį uždarame posėdyje nagrinėjo tebesitęsiančio „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Lietuvą aplinkybes, nepaisant gruodį įsigaliojusių JAV sankcijų vienai didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų.
Seimo komitetai aiškinosi, kad niekas sankcijų neapeitų ir iš jų nepasipelnytų, kai „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartis nuo vasario 1-osios bus nutraukta.
Seimo NSGK vadovas Laurynas Kasčiūnas teigė, jog sprendimas vasario 1 dieną sustabdyti tranzitą turi saugiklius, kad „nebus taip paprasta apeiti Lietuvos sprendimo blokuoti (trąšų tranzitą – BNS)“.
„Kai mes kažkada kalbėjome, kad atskiros valstybės, atskiros privačios įmonės tai galėtų padaryti, tai sprendimai, kurie pasirinkti, tos formulės leidžia daryti tvirtą išvadą, kad apėjimo galimybė bus labai sunkiai randama“, – kalbėjo L. Kasčiūnas.
Kitoje posėdžio dalyje dalyvauja susisiekimo ministras Marius Skuodis ir „Lietuvos geležinkelių“ atstovai.
Tai – antras šių komitetų posėdis dėl „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Lietuvą aplinkybių.
Prieš dvi savaites po pirmojo posėdžio L. Kasčiūnas teigė, kad „Lietuvos geležinkelių“ elgesys parodė pernelyg didelę įmonės priklausomybę nuo kontrakto su „Belaruskalij“.
Seimas prieš Kalėdas du kartus atmetė opozicijos siūlymus sukurti specialią laikinąją „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Lietuvą tyrimo komisiją. Taip pat nepritarta idėjai pavesti tyrimą atlikti Užsienio reikalų komitetui jam suteikus tokios komisijos įgaliojimus.
Vyriausybinė strateginių įmonių sandorius tikrinanti komisija gruodžio 21-ąją paskelbė, kad 2018 metų „Belaruskalij“ ir „Lietuvos geležinkelių“ sutartis bei 2021 metų spalį pasirašyti jos pakeitimai neatitinka nacionalinio saugumo interesų.
Vyriausybei galutinai pripažinus, kad „Belaruskalij“ ir „Lietuvos geležinkelių“ sutartis kelia grėsmę šalies saugumui, ji bus nutraukta.
„Belaruskalij“ trąšų tranzitas per Lietuvą tęsiasi nepaisant gruodžio 8 dieną įsigaliojusių JAV sankcijų šiai įmonei. Baltarusijos įmonė prieš įsigaliojant sankcijoms pervedė avansą „Lietuvos geležinkeliams“ už kelis mėnesius į priekį.