Pasiruošti priemonių įgyvendinimui nebuvo daug laiko, todėl kaip ženklų postūmį į priekį išskirčiau tai, kad konkrečiai pandemijos ir karantino padariniams kompensuoti skirtų lėšų panaudojimas vis sparčiau įsibėgėja. Tai aiškiai liudija ir rezultatai: vos per pusantro mėnesio bendra išduotų paskolų labiausiai nuo COVID-19 nukentėjusiems vertė viršijo 40 mln. eurų – tai daugiau nei 80 proc. numatyto pradinio paskolų fondo (50 mln. eurų). Mus jau pasiekia įmonių atsiliepimai, jog, tinkamai pasiruošus, paskolą gauti buvo palyginti paprasta.
Kitos COVID-19 pandemijos laikotarpio priemonės – apmokėtinų sąskaitų paskolų ASAP prieinamumą užtikrinome itin sparčiai: vos per 10 dienų įvykdėme visus pasiruošimo darbus, sudarydami galimybę teikti paraiškas per specialią platformą. Joje verslininkams pakanka užregistruoti savo įmonės ir sąskaitų faktūrų duomenis. Visą kitą paraiškai įvertinti reikalingą informaciją surenka pati sistema arba „Invegos“ darbuotojai. Be to, atsižvelgus į įmonėms kylančius sunkumus, bus nevertinamas viešųjų įstaigų bei mažų ir vidutinio dydžio įmonių kredito reitingas, jei iki pandemijos įmonės veikė ne ilgiau nei tris metus.
„Invegos“ portfelinės garantijos – ilgalaikio poveikio priemonė
Visai kitais kriterijais reikėtų vertinti „Invegos“ portfelines garantijas. Per portfelines garantijas valstybė mažina finansų įstaigų patiriamą riziką ir taip skatina šias įstaigas aktyviau skolinti verslui reikalingas lėšas bei prisiimti daugiau rizikos keičiant esamų paskolų sąlygas lengvesnėmis. Pandemijos akivaizdoje ypač svarbu užtikrinti finansinių išteklių prieinamumą ilgalaikėje perspektyvoje tam, kad verslo projektai nestotų, bet būtų toliau plėtojami ir per pridėtinę vertę kurtų ekonomikos augimą.
Todėl portfelinių garantijų veiksmingumą visų pirma užtikrina „Invegos“ pasirašomos sutartys su finansų įstaigomis, kurias siekėme suderinti kiek įmanoma sparčiau. Šiuo metu dauguma sutarčių dėl specialios „Invegos“ priemonės „Portfelinės garantijos paskoloms 2“ jau yra pasirašytos, paskolas teiks 17 finansų tarpininkų, kurie planuoja panaudoti visas priemonei skirtas lėšas iki 2020 metų pabaigos. Tokiu būdu, pagrindas ilgalaikiam finansinių išteklių prieinamumui yra padėtas.
Verslo poreikių stebėjimas – mūsų darbo pagrindas
Įgyvendindami valstybės pagalbos verslui priemones ir inicijuodami naujas, nuolat stebime greitai besikeičiančią verslo situaciją. Siekiame, kad pagalbos priemonės būtų kuo prieinamesnės, kad jomis galėtų paprastai pasinaudoti visi sunkumų patiriantys verslai. Pavyzdžiui, paaiškėjus, kad vežėjai dėl
jiems taikomų valstybės pagalbos teikimo apribojimų negali pasinaudoti kai kuriomis įprastinėmis „Invegos“ priemonėmis, buvo inicijuotas papildomas 5 mln. eurų paketas, iš kurio lėšų jau kompensuojamos palūkanos už atidėtus paskolų ir lizingo sandorių, skirtų krovinių vežimo transporto priemonėms įsigyti, mokėjimus.
Įvertinę verslui iškylančius finansavimo sunkumus inicijavome Valstybės skolos įstatymo pataisas. Nauja įstatymo redakcija leistų valstybei dalyvauti tuose finansiniuose mechanizmuose, kurie šiandien verslui yra reikšmingiausi: pasidalinti su draudikais ir finansų įstaigomis riziką teikiant prekinio kredito draudimą, ar sandorių įvykdymo užtikrinimo garantijas ir net garantuoti investuotojams investuojant į įmonių obligacijas.
Paraiškų teikėjai – svarbiausi „Invegos“ partneriai
Kiek pajėgėme, stengėmės reaguoti ir į konkrečias pareiškėjų pastabas. Šiuo metu intensyviai tobuliname paraiškų dėl dalinio nuomos mokesčio kompensavimo pateikimo ir vertinimo procesus. Reaguojame į bendrovėms kylančias problemas, tobuliname „Invegos“ ir Registrų centro sistemų integracijas. Kiekvienos įmonės atvejis yra unikalus, todėl siekiame rasti technologinius sprendimus, apimančius kuo daugiau nestandartinių situacijų.
Daug pastangų dėjome tam, kad kuo tiksliau išaiškintume valstybės pagalbai kelią užkertantį sunkumų patiriančios įmonės kriterijų, sukūrėme specialią skaičiuoklę sunkumų (ne)patyrimo rodikliui įsivertinti. Siekdami padėti pareiškėjams parengėme informacinį vaizdo klipą, kuriame paaiškinama, kaip teisingai užpildyti smulkaus ir vidutinio verslo subjekto statuso deklaraciją.
Apskritai, šis sudėtingas laikotarpis davė didelį postūmį procesų automatizacijai. Per pastaruosius mėnesius smarkiai išaugo ne tik pačios „Invegos“, bet ir mūsų partnerių finansų tarpininkų procesų automatizavimo apimtys.
Norėtume padaryti dar daugiau, nes puikiai suprantame, kad vis dar daug pandemijos netikėtai užkluptų verslų laukia pagalbos. Todėl kviečiame verslininkus, kurie teikia mums paraiškas, ir toliau su mumis bendradarbiauti, atkreipiant dėmesį į procesų trūkumus ir padedant mums juos pašalinti.
Sunkumus patiriame drauge ir juos įveikti galime tik drauge.
UAB „Investicijų ir verslo garantijos“ („Invega“ ) vadovas Kęstutis Motiejūnas