G. Jakštas teigia, kad vieni iš silpnųjų tarpinių patikrinimų dalių yra užduotys ir grafikai.
„Matome, kad silpnoji proceso grandis – užduotys. Užduočių rengimo problemos nesprendžia faktas, kad užduotis rengia ir jas tikrina kompetentingi mokytojai, nes pačioje bendruomenėje nėra sutarimo, kas yra geros užduoties standartas, o tai lemia, kad po kiekvienų patikrinimų kyla tiek objektyvi kritika, tiek emocija grįstas pasipiktinimas užduočių kokybe.
Tarpinių patikrinimų grafikas daliai mokinių ir mokyklų yra per sunkus. Šiandien negalime statistiškai reikšmingai apibendrinti, kokia bendruomenės dalis patiria savo galimybėms per didelius sunkumus vykdyti tarpinius patikrinimus numatytu ritmu, tačiau ir žinomų epizodų pakanka, kad korekcijos nacionaliniu mastu būtų daromos taip, kad atlieptų dalies bendruomenės galimybes”, – sako G. Jakštas.
Pasak ministro, mokinių rezultatai rodo teigiamus ženklus.
„Tarpinių patikrinimų rezultatai rodo teigiamas mokinių įsitraukimo ir žinių lygio tendencijas. Atidėjus į šalį emocijas ir tikrovės dramatizavimą, matome, kad tarpinius patikrinimus laiko gerokai daugiau mokinių, o jų žinių įvertinimai demonstruoja gerėjimo tendenciją. Pavyzdžiui fizikos tarpiniame patikrinime dalyvavo 3 kartus daugiau mokinių, nei praėjusiais metais buvo laikančių fizikos VBE. Preliminariais duomenimis, matematikos A lygio tarpiniame patikrinime bent 40 proc. taškų surinko 52 proc. laikiusiųjų (6,9 tūkst. iš 13,3 tūkst.), o 2023 m. per matematikos VBE 40 proc. taškų surinko 44 proc. laikiusiųjų (6 tūkst. iš 13,7 tūkst.), o tai buvo vienas sėkmingiausių matematikos VBE pastaraisiais metais. Atlikus įvertinimo korekcijas po komisijų darbo, galutiniai rezultatai bus pateikti viešai su išsamiais statistiniais duomenimis”, – teigia ministras.
Priėmė sprendimus
Pasak G. Jakšto, atsižvelgiant į situaciją, buvo priimti sprendimai.
„Tarpinių patikrinimų modelis turi palaikymą švietimo bendruomenėje, tarp jų ir iš moksleivių sąjungos, o bendruomenės atstovai teikia pagrįstus pasiūlymus ateičiai. Atsižvelgiant į šiuos pasiūlymus ir aplinkybes, esame priėmę sprendimus, kurie a) sprendžia problemas dar šiame tarpinių patikrinimų cikle, b) modeliuoja mokiniams palankesnius būsimus tarpinių patikrinimų ciklus:
1. Šiuo metu peržiūrimos užduočių vertinimo instrukcijos. Koreguojami principai, kurie leido mokinių žinias vertinti subjektyviai griežčiau.
2. Papildomai peržiūrimos likusio trečdalio tarpinių patikrinimų užduotys, tikrinant, ar jose nėra palikta neatitikimų.
3. Visiems tarpiniams patikrinimams formuojama antra užduočių vertinimo grandis – komisijos (pirma grandis – recenzentai).
4. Išlaikiusiems tarpinius patikrinimus mokiniams, pateikiamas preliminarus vertinimas. Jis gali keistis, priklausomai nuo komisijos išvadų (gali tik gerėti).
5. Įvertinant tarpinių patikrinimų patirtį, papildomi recenzentai įtraukiami vertinti valstybinių brandos egzaminų užduotis.
6. Parengtos rekomendacijos mokykloms dėl kalbėjimo patikrinimo Lietuvių kalbos ir literatūros tarpiniame patikrinime. Jei įmanoma, jis gali startuoti ne anksčiau kaip 9.00 val.
7. Parengtos rekomendacija mokykloms, kad tarpinių patikrinimų dieną nebūtų kontrolinių ar kitų atsiskaitymų.
8. Neatvykusiems į tarpinį patikrinimą suteikiame galimybę atvykti į antrą bandymą - kai vyks tarpinis patikrinimas, ir į valstybinį brandos egzaminą.
9. Sudarysime galimybę turėti du bandymus ir dabartiniams 10-okams.
10. Netrukus pradėsime diskusiją dėl to kada ir kokiu formatu vyks antras bandymas. Variantai, kuriuos diskutuosime su bendruomene:
• iki Šv. Kalėdų (prie kompiuterių);
• kartu su kitų metų 11-okais (prie kompiuterių);
• kartu su pagrindine valstybinių brandos egzaminų sesija (įprasta tvarka - popierius ir tušinukas).
Šiuo metu prie ministerijos renkasi mokiniai, išreikšti savo pilietinę poziciją dėl tarpinių patikrinimų. Esame gavę Lietuvos moksleivių sąjungos rezoliuciją. Jau dabar galiu pasakyti, kad didžioji dalis punktų galės būti įgyvendinti. Padiskutuoti daugiau gal tik reikės dėl mokinių reikalavimo, kad egzaminas būtų vertinamas išlaikytu net jei surinkti taškai nesiekia 35 iš 100 galimų.
Mokinius, mokytojus ir tėvus galiu užtikrinti, kad jų balsas girdimas, pasiūlymai sisteminami, susitikimai ir vieša diskusija bus, apibendrinimai ir korekcijos ateičiai – formuluojamos. O dabar einu susitikti su mokiniais”, – sako G. Jakštas.