Pasak bendrovės „Vilmorus“ atliktos apklausos, 46,5 proc. respondentų nepritaria ar greičiau nepritaria alkoholio prekybos ir reklamos ribojimų peržiūrai, tuo metu jai linkę pritarti 41,5 proc.
Ribojimų peržiūrą labiau palaikė vyrai (46,1 proc. už ir 43,1 proc. prieš), tuo tarpu moterys šią idėją vertino skeptiškiau (49,8 proc. prieš ir 37,1 proc. už). Daugiausiai peržiūros rėmėjų buvo 50-59 metų amžiaus grupėje (50,8 proc.), o priešininkų – 70 metų ir vyresnių gyventojų grupėje (57,6 proc.).
Ribojimų atlaisvinimą aktyviausiai remia bedarbiai (58,8 proc.), o prieš – pensininkai (53,5 proc.) ir kaimo gyventojai (53,6 proc.).
Net 74,6 proc. apklaustųjų nepritarė ar greičiau nepritarė alkoholio pirkėjų amžiaus ribos mažinimui (67,1 proc. vyrų ir 81,8 proc. moterų), o šios idėjos šalininkų buvo tik 19 proc.
Leidimą jaunesniems nei 20 metų jaunuoliams pirkti alkoholį daugiausia palaiko žmonės iki 29 metų – 36,6 proc., tačiau 58,5 proc. jų tokios idėjos nepalaikė. Pagal socialinę padėtį daugiausiai šio suvaržymo atlaisvinimo rėmėjų buvo tarp moksleivių ir studentų – 53,3 procento.
59,3 proc. respondentų (42,5 proc. vyrų ir 27 proc. moterų) nepritarė ar greičiau nepritarė alkoholio pardavimo valandų ilginimui, o 34,6 proc. (52,2 proc. vyrų ir 66 proc. moterų) tam buvo linkę pritarti.
Ilgesnio pardavimo laiko rėmėjų daugiausiai buvo iki 29 metų (49,6 proc.) žmonės, o prieš aktyviausiai pasisakė 70 metų ir vyresni gyventojai (75,3 proc.). Labiausiai šią idėją rėmė moksleiviai, studentai (60 proc.) ir bedarbiai (51 proc.), o nerėmė pensininkai (70,4 proc.) ir kaimo gyventojai (64,3 proc.).
Lietuvoje nuo 2018-ųjų alkoholio negali įsigyti ir vartoti jaunesni negu 20 metų žmonės, visiškai uždrausta jo reklama, juo prekiauti prekybos vietose, išskyrus viešojo maitinimo įstaigas, galima nuo 10 iki 20 val. darbo dienomis ir šeštadieniais, o sekmadieniais – iki 15 valandos.
Seimo pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen kovo pradžioje teigė, kad valdantieji ketina pateikti svarstyti alkoholio draudimų švelninimus. Anot jos, tai pirmiausiai susiję su reklamos draudimais, taip pat gali būti siūloma keisti amžiaus ribą, prekybos alkoholiu laiką.
Tikslūs tyrimo rezultatai
Klausimas: „Ar pritartumėte alkoholio prekybos ir reklamos ribojimų peržiūrėjimui?“
Atsakymai: Taip – 21,8 proc., Greičiau taip – 19,7 proc., Greičiau ne – 19,1 proc., Ne – 27,4 proc., Neturiu nuomonės – 12 proc.
Klausimas: „Ar reikėtų jauninti amžių, nuo kurio būtų galima įsigyti alkoholio?“
Atsakymai: Taip – 8 proc., Greičiau taip – 11,1 proc., Greičiau ne – 16,3 proc., Ne – 58,3 proc., Neturiu nuomonės – 6,4 proc.
Klausimas: „Ar reikėtų ilginti alkoholio pardavimo valandas?“
Atsakymai: Taip – 15,8 proc., Greičiau taip – 18,7 proc., Greičiau ne – 17,3 proc., Ne – 41,9 proc., Neturiu nuomonės – 6,2 proc.
Gegužės 11–21 dienomis apklausti 1004 18 metų ir vyresnis Lietuvos gyventojas, interviu telefonu 30 miestų ir 35 kaimuose.