Grupė aktyvių edukologijos mokslininkų ir švietimo ekspertų anksčiau kreipėsi į valdžios institucijas ir siūlė bent laikinai atsisakyti brandos egzaminų organizavimo tvarkos, o brandos egzaminą išduoti remiantis dvejų paskutinių metų mokyklinių pažymių vidurkiais. Tačiau su tokiais siūlymais ne visi sutiko. O Lietuvos moksleivių sąjungos (LMS) nariai pažymėjo, kad kai kuriems abiturientams brandos egzaminai yra itin svarbūs, jei nori studijuoti užsienyje.
Abiturientė skundžiasi, kad LMS negirdi
Abiturientė Rimantė nerimavo dėl brandos egzaminų, kaip jei bus organizuojami ir „Facebook“ dalinosi žinute, kad LMS palaiko valstybinių brandos egzaminų vykdymą, tačiau neatsižvelgia į abiturientų nuomonę.
„Kadangi abiturientų grupėje, kurią koordinuoja LMS, mano postas jau valandą laiko nepatvirtinamas, ir vargu, ar išvys dienos šviesą, tenka kelti čia. Į susidariusią situaciją, kurioje šiuo metu tenka gyventi mūsų šalies abiturientams, tuo pačiu ir man, reaguoju ir aš.
Visų pirma, atkreipiau dėmesį, jog LMS, turėdami galimybę atstovauti mokinių interesus, tai daro neatsakingai, o sprendimą už abiturientus priima 10-11 klasės mokiniai bei studentai, kuriems ši tema vargu, ar yra aktuali.
Socialinių tinklų platformoje abiturientams buvo iškeltas klausimas, ar dvyliktokai sutinka su sąlyga, jog valstybiniai brandos egzaminai būtų vykdomi pasibaigus karantino laikotarpiui Lietuvoje ir kokios sąlygos moksleiviams turi būti užtikrintos. LMS tikino, jog į dvyliktokų nuomonę bus atsižvelgta, tačiau drįstu tuo abejoti“, – rašė abiturientė.
Pasak jos, kai kurie neigiami komentarai, kuriuose pabrėžiamas LMS įvykdytas, abiturientų nuomone, netinkamas sprendimas, netgi yra šalinami.
Abiturientė: didžioji dalis pasisakė prieš egzaminų vykdymą
„Vis dėlto pastebiu, jog didžioji dalis abiturientų argumentuotai pasisakė prieš valstybinių brandos egzaminų vykdymą:
1. Dauguma mokytojų dirba atsiųsdami užduotis į elektroninį dienyną ir paskirdami laiko terminą, kuriuo metu darbas turi būti atliktas ir nusiųstas mokytojui. Tai įrodo, jog nuotolinis mokymasis virsta savarankišku mokymusi, o savarankiškai pasiruošti brandos egzaminams yra sudėtinga.
2. Dėl nuolatinio mokymosi prie kompiuterio ekrano mokiniams atsiranda įvairūs sutrikimai: skauda galvą ir silpsta akys, atsiranda mieguistumas. Tai įrodo, jog nuotolinis mokymasis kenkia moksleivių sveikatai, o tokioje būsenoje moksleiviams susikaupti tampa ypač sunku.
3. Nuotolinio mokymosi programos yra paruoštos netinkamai, vyksta įvairūs trikdžiai, o programų galybė yra tokia, jog sinchroninių pamokų metu tenka aiškintis kaip ir kuo naudotis, o ne mokytis naujas temas ar ruoštis valstybiniams egzaminams. Galima daryti išvadą, jog laikas, per kurį abiturientai turėtų ruoštis egzaminams, išnaudojamas netikslingai, o mokymasis virsta pamokų imitavimu.
4. Suteiktos mokymosi priemonės nepadeda. Kompiuteriai duodami senų modelių, todėl neatlaiko apkrovos, o plančetės, kurios taip pat buvo suteiktos, prilygsta mobiliajam telefonui: mažas ekranas, sunku naudotis programomis „Word“, „Excel“ ir pan. Tampa aišku, jog nuotoliniu būdu mokytis mokiniams vis dėlto nėra sudaromos tinkamos sąlygos.
5. Savarankiško darbo krūvis nepaskirstomas tikslingai. Dėl šios priežasties abiturientų asmeninis gyvenimas virsta viena didele mokymosi sistema be poilsio.
6. Tam tikrus dalykus (matematiką, chemiją ar fiziką) yra sudėtinga mokytis nuotoliniu būdu, kadangi sinchroninės pamokos tampa uždavinio sąlygos ir jo sprendimo būdu parodymu kompiuterio ekrane, taigi ar to užteks gerai išlaikyti egzaminus?
Atsižvelgiant į abiturientų iškeltas problemas galima teigti, jog nuotolinis mokymas nesudaro tinkamų sąlygų pasiruošti valstybiniams brandos egzaminams“, – skelbė Rimantė.
Siekiant rasti kompromisą, LMS, atstovaudami moksleivių interesus valdybos sprendimu pasisakė už valstybinių egzaminų vykdymą užtikrinus moksleivių poreikius atitinkančias sąlygas ir nurodė argumentus.
1. „LMS teigia, jog šių metų išduoti atestatai, remiantis mokinių metiniais pažymiais negalėtų būti tolygiai vertinami su ankstesniais ar ateinančiais metais įgytais atestatais. Tačiau mokymosi sąlygos taip pat neprilygsta baigusioms ar ateinančioms dvyliktokų laidoms. Taigi, kodėl tolygiai vertinami atestatai tampa problema, o netolygios mokymosi sąlygos ne?
2. LMS teigia, jog svarbu atsižvelgti į abiturientus, kurie savo ateitį planavo pagal iš anksto nustatytas taisykles. Tačiau daug svarbiau yra atsižvelgti į abiturientų daugumą, kurie patiria nepakeliamą stresą šioje ekstremalioje situacijoje, kadangi gerų VBE rezultatų tikimybė nuotolinio mokymo metu stipriai sumažėjo.
3. LMS teigia, jog tokią poziciją palaiko tik tuo atveju, jei būtų vykdomas kokybiškas nuotolinis ugdymas, abiturientams užtikrinamos nuotolinės kontaktinės pamokos ir konsultacijos vaizdo konferencijomis. Tačiau, atsižvelgiant į darbo saugos reikalavimus, kompiuteriu 10-12 klasės mokiniai gali dirbti ne daugiau kaip dvi pamokas. Taigi klausimas, kaip turėtų būti vykdomas sklandus nuotolinis mokymas, kad ruošimasis brandos egzaminams atitiktų nurodytas higienos normas ir kartu nevirstų savarankišku mokymusi?
4. LMS teigia, jog šį sprendimą palaiko tik tuo atveju, jei bus suteiktos reikiamos techninės priemonės, skirtos nuotoliniam ugdymui. Tačiau, kaip jau buvo minėta, anksčiau net ir suteiktos mokymosi priemonės nėra kokybiškos, o mokymosi galimybės nepadidėja.
5. Taip pat LMS teigia, jog egzaminų vykdymo metu turėtų būti užtikrinama tinkama sveikatos apsauga: mažinamas žmonių skaičius kabinetuose. Tačiau, ar galime būti užtikrinti, jog sumažinus žmonių skaičių patalpoje tarp jų nebus COVID-19 viruso nešiotojų, o jie neužkrės kitų, toje pačioje patalpoje esančių asmenų, kurie užkratą parneštų ir savo šeimoms?“, – klausė abiturientė.
Pasak jos, atsižvelgiant į šiuos aspektus kyla abejonė. Ar Lietuvos moksleivių sąjunga tikrai atstovauja mokinių interesus ir sprendimą priėmė teisingai ir pagrįstai.
„Taip pat atsižvelgiant į užsienyje vykdomus pakeitimus dėl valstybinių brandos egzaminų ir vadovaujantis specialistų įžvalgomis bei atstovaujant mokinių interesus siūlau apsvarstyti alternatyvą:
1. Atsižvelgti į 11-12 kl. metinių pažymių įvertinimus (tokį sprendimą jau priėmė Jungtinė Karalystė, Nyderlandai, ir kt.)
2. Egzaminus keisti į įskaitas, kurios būtų lengvesnės, nei egzaminai.
3. Priėmimą į aukštąsias mokyklas vykdyti motyvacinių laiškų bei pokalbių pagalba (daugumoje užsienio šalių tokia priėmimų tvarka vyrauja ne vienerius metus)
Įvardijamoms problemoms, tokioms kaip praeitų metų abiturientų egzaminų perlaikymams sprendimas taip pat yra. Į šiuos žmones būtų galima atsižvelgti taip pat taikant išlygas, priėmimą vykdyti motyvacinių laiškų pagalba. Juk šie žmonės, laukė vienerius metus, uoliai dirbo ir stengėsi, kad galėtų studijuoti norimoje studijų programoje, tad kodėl bent šioje ekstremalioje situacijoje negalime atsižvelgti į žmogiškuosius faktorius?
Be viso to, nuolatos išryškinama problema, kad prestižinėse mokyklose ir miestelių ar kaimų mokyklose įvertinimai rašomi skirtingai, o mokymosi kokybė skiriasi. Tuomet kodėl gauname vienodas brandos egzaminų užduotis, jei švietimo sistemoje vyrauja tokia nelygybė?
Tad gerbiami Lietuvos moksleivių sąjunga (LMS) nariai, siūlau dar kartą apsvarstyti savo sprendimą ir pagalvoti, ar tikrai elgiatės teisingai“, – savo „Facebook“ profilyje skelbė abiturientė Rimantė.
LMS palaiko valstybinių brandos egzaminų vykdymą su viena sąlyga
Antradienį Lietuvos moksleivių sąjunga (LMS) pranešė, kad atsižvelgdama į abiturientų išsakytas nuomones, Valdybos sprendimu palaiko valstybinių brandos egzaminų vykdymą, pasibaigus karantino laikotarpiui, užtikrinus reikiamas moksleivių poreikius atitinkančias sąlygas.
„Pagrindiniai argumentai, palaikantys brandos egzaminų vykdymą:
▸Rėmimasis pažymių vidurkiais negali užtikrinti lygaus visų Lietuvos abiturientų žinių (į)vertinimo, būtino baigus vidurinį išsilavinimą ir prieš abiturientams stojant į Lietuvos ir užsienio aukštąsias mokyklas.
▸Atšaukus VBE, o brandos atestatuose pateikiant duomenis tik apie mokomųjų dalykų rezultatus mokyklos mastu, šiemet išduoti brandos atestatai negalėtų būti tolygiai vertinami su ankstesniais ar ateinančiais metais įgytais atestatais. Tai mažina jų, kaip visuotinai pripažįstamo mokyklą baigusio asmens dalykų žinių lygio vertinimo, reikšmę.
▸Svarbu atsižvelgti į abiturientus, kurie savo ateitį planavo pagal iš anksto nustatytas taisykles, nes ruošimasis egzaminui trunka ilgiau nei paskutinius du mokslo metų mėnesius.
▸Padidinus mokyklose rašomų pažymių svarbą smarkiai didėja korupcijos galimybė, kurią sukelti galėtų noras pagerinti savo pažymius tiek iš moksleivių, tiek iš tėvų pusės, taip pat motyvacija mokykloms pagerinti savo reitingus.
Pastebima, jog abiturientai, pasisakantys prieš brandos egzaminų organizavimą, kaip pagrindinę problemą įvardija nekokybišką nuotolinį ugdymą. Tai reiškia, jog sunkumus kelia nekokybiškas nuotolinis mokymas(is), o ne patys egzaminai ar jų vykdymo datos. Tai leidžia daryti išvadą, jog užtikrinus reikiamas, moksleivių poreikius atitinkančias, sąlygas, moksleivių, ir ypač abiturientų, švietimo poreikiai bus patenkinti. Suprantame, jog nuotolinio mokymo(si) problemas šiuo metu yra įmanoma išspręsti, tačiau tai nutiks tik jeigu atitinkamos institucijos, mokyklų administracijos, reaguos į tokius moksleivių poreikius.
Pabrėžiame, kad tokią poziciją palaikome tik tuo atveju, jeigu būtų užtikrinamos reikiamos ir abiturientų poreikius atitinkančios sąlygos, kaip pavyzdžiui:
▸Kokybiškas nuotolinis ugdymas(is) karantino laikotarpiu (pvz.: sklandus nuotolinių pamokų organizavimas; abiturientams užtikrinamos nuotolinės kontaktinės pamokos ir konsultacijos vaizdo konferencijomis; …)
▸Reikiamos techninės priemonės, skirtos nuotoliniam ugdymui(si) (pvz.: reikiama įranga moksleiviams, skirta nuotoliniam mokymui(si); reikalinga interneto prieiga moksleiviams)
▸Egzaminų vykdymo metu užtikrinama tinkama sveikatos apsauga ir egzamino dalyvių ir vykdytojų saugumas (pvz.: priklausomai nuo epidemiologinės situacijos Lietuvoje, mažinti žmonių, laikančių egzaminą kabinetuose skaičių; užtikrinti reikiamą patalpų dezinfekavimą bei vedinimą; suteikti apsauginių kaukių, kt.)
Svarbu atkreipti dėmesį, jog pagrindinė problema yra ne patys valstybiniai brandos egzaminai ar jų organizavimo laikas, o prasta nuotolinio mokymo(si) kokybė. Atsižvelgdami į tai, neseniai pasidalinome informacija su LMS vienijamomis mokinių savivaldomis, kaip rekomenduojame rengti apklausas / tyrimus mokyklos viduje (https://bit.ly/rekomendacijosLMS).
Šios rekomendacijos turėtų skatinti mokyklos bendruomenę spręsti problemas susijusias su nuotoliniu mokymu(si) taip išsprendžiant ir pagrindinę problemą, dėl kurios dalis abiturientų nepritaria valstybinių brandos egzaminų vykdymui.
Skatiname žiūrėti į problemą sąmoningai, kreiptis į savo mokinių savivaldas arba patiems prisiimti atsakomybę ir sukurti tinkamas sąlygas tiek abiturientams, tiek visos mokyklos moksleiviams turėti kokybišką nuotolinį ugdymą(si). Šiais pavyzdžiais besiremiančios mokyklos jau išsprendė kilusias problemas savo mokyklose bei užtikrino kuo kokybiškesnį ugdymą karantino laikotarpiu“, – skelbė LMS.
LMS narys: brandos egzaminai kai kuriems yra itin svarbūs
Vienas iš LMS narių Jonas savo „Facebook“ paskyroje rašė, kad palaiko valstybinių brandos egzaminų vykdymą su sąlyga, kad bus sutvarkyta ir užtikrinta nuotolinio ugdymosi kokybė. Jis pažymėjo, kad brandos egzaminai itin svarbūs norintiems studijuoti užsienyje.
„Pats esu vienas iš 36 Lietuvos moksleivių sąjungos valdybos narių ir man teko priimti šį sprendimą. LMS palaiko valstybinių brandos egzaminų vykdymą su sąlyga, kad bus sutvarkyta ir užtikrinta nuotolinio ugdymosi kokybė, įsiskaitykite į šį sakinį, prieš susidarydami nuomonę.
Tai reiškia, jog abiturientai, mūsų nuomone, turėtų gauti kokybišką nuotolinį ugdymą, kuris leistų pasiruošti egzaminams ne prasčiau, už normalias sąlygas.
Manau, kad pozicija yra teisinga, nes juk dabartiniai abiturientai, dėl susiklosčiusių sąlygų turi pasirinkimą nelaikyti egzamino, jeigu to nori, kartoti kursą arba perlaikyti egzaminus kitais metais. Na jie vis tiek prarastų vienerius metus, jeigu egzaminai būtų atšaukti, nes su tokiais nekonkurencingais atestatais, kuriuose būtų įrašytas tik metinis vidurkis, mažai ką būtų galima nuveikti.
O svarbiausia, jog išlieka galimybė valstybinius brandos egzaminus laikyti jiems kruopščiai besiruošiantiems ir gabiems moksleiviams, planuojantiems savo ateitį ir stojantiems į užsienio mokyklas.
Neigiamų aspektų aš čia nematau, nebent jeigu nepavyktų suorganizuoti kokybiško nuotolinio ugdymosi (kas labai priklauso nuo moksleivio įsitraukimo ir noro), bet tuomet galėtų būti taikomos lengvatos ir panašiai, o ne visiškai atšaukiami egzaminai. Visai neseniai mokinių savivaldoms išsiuntėme rekomendacijas, padėsiančias spręsti nuotolinio ugdymo problemas.
Suprantu, kad su mūsų pozicija nuvylėme daug abiturientų, kurie tikėjosi atestato su metiniais pažymiais, bet mano nuomone ši pozicija yra teisinga. Kaip ir teisinga yra užtikrinti platesnį ir laisvą pasirinkimą abiturientams, kokybišką ugdymą, objektyvų įvertinimą, asmeninį apsisprendimą ir t.t. “, – skelbė J. Trumpa.