• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

„Nusipirkau bažnyčią“ – sakinys, skambantis tarsi iš pasakos, tačiau 50-metės Editos Stankevičiūtės-Righetto gyvenime tai tikra realybė. Prieš šešerius metus architektė ir tapytoja ryžosi neeiliniam žingsniui, įsigydama liuteronų bažnyčią. Nors pastatas jau seniai nebeatlieka savo pradinės funkcijos, jis tapo išskirtine erdve, kurioje gimsta nauji kūrybiniai projektai.

33

„Nusipirkau bažnyčią“ – sakinys, skambantis tarsi iš pasakos, tačiau 50-metės Editos Stankevičiūtės-Righetto gyvenime tai tikra realybė. Prieš šešerius metus architektė ir tapytoja ryžosi neeiliniam žingsniui, įsigydama liuteronų bažnyčią. Nors pastatas jau seniai nebeatlieka savo pradinės funkcijos, jis tapo išskirtine erdve, kurioje gimsta nauji kūrybiniai projektai.

REKLAMA

Editai idėja įsigyti liuteronų bažnyčią kilo jau seniai. Kaip ji pati pasakoja, tai ilga istorija, kurios pradžia siekia laikus, kai ji dirbo nekilnojamojo turto srityje. Kartą, grįžtant iš Italijos kartu su darbo partneriu italu, šis užsiminė apie apleistą bažnyčią esančią Garliavoje ir pasiūlė pasidomėti, ar ji galėtų būti parduodama.

Važiuodama pro bažnyčią jausdavo nostalgiją

Edita atskleidžia, kaip darbo partnerio pasiūlymas įsigyti bažnyčią įkvėpė ją pradėti unikalų projektą. Pirmą kartą įsigyta bažnyčia buvo parduota dėl didelių atstatymo kaštų ir nesulaukus valstybės paramos.

REKLAMA
REKLAMA

Po ilgo laiko, kai bažnyčia stovėjo apleista, Editos sentimentai šiam pastatui neišblėso. Prieš 6-erius metus, 2018 metais, pasiryžusi savarankiškai imtis šio projekto, ji įsigijo bažnyčią ir pradėjo restauravimo darbus.

REKLAMA

„Visada pro tą bažnyčią važinėdavau ir būdavo tam tikra nostalgija. Neįgyvendintas projektas kabėjo. Šiek tiek sukaupusi jėgų ir lėšų pabandžiau pasiteirauti ar tie žmonės, kurie nupirko bažnyčią, galėtų ją man parduoti ir jie sutiko“, – su džiaugsmu atskleidžia Edita.

Vis tik, Edita sako, kad iš pradžių bažnyčią norėjo paversti nebiudžetiniu kultūros centru – su suvenyrų parduotuve, turistų pritraukimu, bendradarbiavimu su savivaldybėmis ir kolektyvų kvietimu. Tačiau šįkart, kai bažnyčią įsigijo asmeniškai, ji nusprendė joje įkurti modernią ir dinamišką architektūros bei dizaino studiją „Righetto“.

REKLAMA
REKLAMA

„Mes ten esame įkūrę savo „Righetto“ studiją, o apatinė dalis – pirmas aukštas – yra paverstas multifunkcine erdve, kurią mes naudojame renginiams arba nuomojame fotosesijoms, asmeninėms šventėms. Faktas, labai atsirenkame (klientus, – tv3.lt). Tie žmonės, kurie nori pas mus kažką švęsti ar fotografuoti, dažniausiai yra tikrai išskirtiniai žmonės“, – pažymi architektė.

Atskleidė, ką teko keisti bažnyčioje

Paklausta, ar teko daug ką keisti bažnyčios erdvėje, moteris atskleidė, kad teko spręsti sudėtingus restauravimo iššūkius – reikėjo atnaujinti stogą, langus, lietvamzdžių sistemą, taip pat atlikti drenažo darbus, nes bažnyčia stovėjo molingoje dirvoje.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Pagrindinis iššūkis buvo padaryti taip, kad ji (bažnyčia, – tv3.lt) daugiau nebedrėktų, tada užtikrinti visą drėgmės patekimą nuo kritulių, nuo viršaus – stogas, lietvamzdžių sistemos“, – apie iššūkius prabilo moteris.

Ji pastebi, kad bažnyčios pamatai iš akmenų rutulių padėjo šiam pastatui išlikti tokiomis sudėtingomis sąlygomis. Svarbiausias tikslas buvo užtikrinti pastato sausumą ir stabilumą, tuo pačiu išlaikant autentiškas sienas. Bažnyčioje buvo įrengta kelių aukštų erdvė, kuri, jei reikės, ateityje gali būti lengvai demontuojama.

REKLAMA

Bažnyčios erdvėje Edita kartu su komanda projektuoja ir kuria interjerus bei architektūrą. Čia taip pat yra sukaupta išskirtinė medžiagų biblioteka. Pasak jos, vienas didžiausių iššūkių buvo suprojektuoti savarankišką naują konstrukciją, kuri laikytųsi ant plonų kolonų ir nesiremtų į autentiškas sienas, siekiant išsaugoti jų istorinį vientisumą.

Architektė taip pat pabrėžė, kad daugiau iššūkių kilo projektuojant. Kartu su komanda ji planavo ir skaičiavo kvadratinių metrų kainos bei verslo naudos santykį, nes kelių aukštų erdvė buvo būtinybė. Dėl to ji aiškiai suprato šios erdvės vertę.

REKLAMA

„Didžiausias iššūkis šioje vietoje buvo suprojektuoti naujadarą, kuris būtų savarankiškas, laikytųsi ant plonų kolonų ir nesiremtų į nė vieną sieną. Visos sienos išsaugotos, tad, jei ateityje prireiktų antrą aukštą demontuoti dėl kitos bažnyčios funkcijos, kuriai reikėtų daugiau aukščio, tai būtų lengvai įgyvendinama“, – pasakojo Edita ir pridūrė, kad šiuolaikinės architektūros įnešimas į bažnyčią buvo labai svarbus ir tikrai sudėtingas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Moteris nusprendė, kad bažnyčia taps „Righetto“ architektūros ir interjero studija. Pirmas pastato aukštas buvo paverstas multifunkcine erdve, kuri naudojama renginiams, fotosesijoms ir asmeninėms šventėms.

Netikėtas kuriozas – teko išrauti ką tik pasodintus medžius

Šalia bažnyčios Edita nusprendė sukurti ąžuolų alėją, kurią įkvėpė Garliavos istorija ir herbas su ąžuolo lapu. Įgyvendinant šią idėją teko susidurti su kuriozine situacija – jau pasodintus ąžuolus reikėjo persodinti dėl netinkamos jų išdėstymo krypties. Nors tai buvo sudėtinga, Edita išliko ištikima savo vizijai.

REKLAMA

„Pats herbas yra su ąžuolo lapu – tokios įdomios sąsajos. Kurioziška situacija, labai moteriška, kai vyrai man sakė: „Moteriškumo viršūnė“. Suvežėme ąžuolus ir pirminė mintis buvo juos sodinti į vieną pusę, ne alėją daryti. Manęs nebuvo, juos susodino, o aš online žiūriu ir sakau: „Ne, iškaskite ir pasodinkite į kitą pusę.“

Sakė, kad taip nėra buvę – ąžuolai buvo gana dideli, po 7,5 metro, jau paauginti. Tai buvo iššūkis vien juos atvežti. Vyrai man aiškino, kad persodinus kito varianto nebus, nes tai buvo sudėtinga“, – kuriozišką situaciją prisimena architektė.

REKLAMA

Paklausta apie šios vietos ateitį, Edita teigė, jog tiki, kad bažnyčios istorija turi tęstis. Ateityje ji planuoja dar labiau įsilieti į šios vietos bendruomenę. Jau dabar „Righetto“ architektai remia jaunus Lietuvos menininkus, studentus ir muzikantus, suteikdami jiems galimybę organizuoti įvairius renginius bei koncertus studijos erdvėse.

„Po gerų šimto metų ji vėl pradėjo veikti kaip pastatas“, – džiaugiasi Edita.

Moteris taip pat atvirauja, kad šis projektas padėjo užmegzti svarbius ryšius ir išplėtė profesines galimybes. Nors pagrindinę idėją sukūrė pati, projekte dirbo nedidelė, bet labai atsidavusi komanda.

Moteris pabrėžia, kad restauruota bažnyčia tapo erdve įvairiems renginiams: nuo klasikinių koncertų ir jaunų talentų pasirodymų iki verslo susitikimų ir gurmanų vakarėlių. „Righetto“ studija aktyviai remia jaunus Lietuvos menininkus, studentus ir muzikantus, suteikdama jiems galimybę organizuoti renginius unikalioje erdvėje.

Cepelininė kermėlavinė budrienė ir palmių augintoja iš klaipėdos pasius iš pavydo...
Šaunuolė. Stovėjo daug metų apleista, o dabar sutvarkyta. Gražu.
"...užtikrinti visą drėgmės patekimą nuo kritulių"..."bažnyčios pamatai iš akmenų rutulių"
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų