Visi norintys sužinoti daugiau, kviečiami į nemokamą nuotolinį renginį „SCERTS MODELIO PRITAIKYMO LIETUVOJE PRISTATYMAS“, kuris vyks 2022-01-28 13:00-15:30 val. Zoom platformoje. Nuorodą į renginį: https://bit.ly/33vmdAu (Registracijai į renginį vietų nebeliko. Dėl didelio jūsų aktyvumo visai netrukus paskelbsime pakartotinio renginio datą).
Altamedica, valdoma UAB „Medgintras“ vykdo projektą „SCERTS modelio pritaikymas Lietuvoje“.
Altamedica klinikos jau du dešimtmečius rūpinasi Jūsų sveikata. Platus paslaugų spektras, gydytojų specialistų gausa ir modernios medicinos diagnostikos priemonės leidžia užtikrinti paslaugų pasirinkimą ir kokybę. Mums rūpi ir Jūsų emocinė sveikata, todėl Altamedica Psichikos sveikatos centre dirbantys gydytojai nuolat gilina savo žinias ir rūpinasi pacientais kaip savo šeimos nariais.
Projekto partneriai – Norvegijos Psichoanalizės institutas (https://www.psykoanalyse.no/)
Projektas finansuojamas – EEA ir Norway Grants
Norint geriau suprasti SCERTS modelį, svarbu apibrėžti, kas yra autizmo spektro sutrikimas (ASS) ir kaip jis pasireiškia. Remiantis Lietuvoje naudojama Tarptautine ligų klasifikacija (TLK-10-AM), autizmo spektro sutrikimai yra priskiriami įvairiapusiams raidos sutrikimams. Jiems būdingi kokybiniai socialinės sąveikos sutrikimai, kokybinis trūkumas verbaliniame ir neverbaliniame bendravime bei ribotas pasikartojantis stereotipinis elgesys, interesai, veikla:
· Kokybiniai socialinės sąveikos sutrikimai pasireiškia tuo, kad vaikas nežiūri į akis, jam nepavyksta veido išraiškos, kūno padėties ir gestų priderinti prie socialinės sąveikos, kyla sunkumų bendraujant su bendraamžiais, dalinantis interesais, veikla bei emocijomis. Vaikai, turintys ASS, yra nelinkę spontaniškai dalintis su kitais žmonėmis malonumais, interesais arba siekimais – tokie vaikai neatneša parodyti, pasidžiaugti mėgstamu daiktu su kitais.
· Kokybinis trūkumas verbaliniame ir neverbaliniame bendravime pasireiškia kalbos raidos sulėtėjimu arba visišku jos nebuvimu, be pastangų kompensuoti tai gestais ar mimika. Stebimas sutrikęs gebėjimas pradėti ir tęsti pokalbį. Vaikai, turintys ASS, vartoja stereotipinius ir pasikartojančius žodžius ar frazes, nežaidžia įvairių spontaniškų vaizduotės arba socialinės imitacijos žaidimų.
· Ribotas pasikartojantis stereotipinis elgesys, interesai, veikla pasireiškia tuo, kad vaikas turi vieną ar daugiau interesų, kuriais labai intensyviai domisi, griežtai laikosi specifinių rutinų ar ritualų. Dažnai stebimi stereotipiniai ir besikartojantys judesiai, apimantys rankų ar pirštų sukiojimą, plasnojimą arba sudėtingus viso kūno judesius. Vaikai, turintys ASS, taip pat išsiskiria tuo, kad specifiškai domisi daiktų ar žaidimo priemonių elementais – jų kvapu, paviršiumi, pojūčiu palietus, sukeliamu garsu bei vibracija.
Visi šie simptomai dažniausiai pasireiškia anksti vaikystėje, tačiau gali ir nepasireikšti tol, kol vaikas neatsiduria aukštesnius socialinius reikalavimus keliančioje aplinkoje – pvz., pradeda lankyti ugdymo įstaigą. Vėlesniame amžiuje vaikas gali išmokti būdų, kaip užmaskuoti kai kuriuos savo sunkumus – analizuodamas kitų žmonių kalbą, veiksmus, socialinį bendravimą, pritaiko tai savo elgesyje (pvz., gali išmokti palaikyti akių kontaktą).
Autizmas kadaise buvo laikomas gana reta liga, tačiau naujausi epidemiologiniai duomenys iš esmės pakeitė šį suvokimą. Daugelio Azijoje, Europoje ir Šiaurės Amerikoje atliktų tyrimų duomenys rodo, kad vidutinis ASS paplitimas yra apie 1proc., o berniukų tarpe šis sutrikimas pasireiškia penkis kartus dažniau negu mergaičių. Ši išaugusi statistika aiškinama geresniu sutrikimo atpažinimu ir nustatymu bei pagerėjusiu informacijos prieinamumu.
Jau nuo šešių mėnesių amžiaus galima pastebėti pirmuosius socialinės sąveikos ypatumus, o iki dvejų metų amžiaus vaikai jau turi pastebimas socialinio bendravimo, žaidimo, kalbos ir pažinimo problemas.
Yra labai svarbu kuo anksčiau nustatyti ASS, nes tuomet galima anksčiau taikyti įvairias intervencines priemones, kurios gerina vaiko funkcionavimą bei sumažina autizmo simptomų pasireiškimą ateityje. Taip pat tai padeda sumažinti tėvų nerimą ir abejones dėl kitokio vaiko elgesio, leidžia tinkamai planuoti tolimesnę pagalbą ir paramą.
Viena iš pagalbos priemonių – SCERTS modelis. Tai darbo su vaiku sistema kartu su tyrimais grįstais vertinimo instrumentais, į kurią galima integruoti kitus metodus ir intervencijas siekiant geriausios pagalbos vaikui. Padedant vaikui siekiama ne fragmentiško darbo su tam tikrais vaiko gebėjimais, tačiau stengiamasi apjungti tėvų, specialistų ir visos bendruomenės galimybes per transakcinę paramą gerinant vaiko socialinius gebėjimus ir emocijų reguliavimą.
Daugeliu atvejų SCERTS modelis suteikia panašius metodus, kaip dauguma efektyvių elgesio terapijos programų, tačiau SCERTS unikalumas yra tai, kad jis kartu suteikia vaiku besirūpinantiems suaugusiesiems įrankį, padedantį suprasti vaiko raidos kelią mokantis reguliuoti savo emocijas ir pasiūlo efektyviausias strategijas vaiko palaikymui. Šiame modelyje didelis dėmesys yra skiriamas bendradarbiavimui, kai šeimos nariai tampa komandos nariais.
Santrumpa „SCERTS“ reiškia:
SC – socialinė komunikacija – ugdomas spontaniškas, funkcinis bendravimas, emocinė raiška ir saugūs bei pasitikėjimu grįsti santykiai su vaikais ir suaugusiaisiais.
ER – emocijų reguliavimas – ugdomas gebėjimas išlaikyti stabilią emocinę būseną susiduriant su kasdieniu stresu, taip suteikiant galimybę produtyviai mokytis ir bendrauti.
TS – transakcinis palaikymas – kuriama ir įgyvendinama pagalba asmeniui, dirbančiam su vaiku, kad jis galėtų tinkamai atliepti jo poreikius ir interesus. Patariama, kaip pritaikyti aplinką bei teikiamos priemonės, gerinančios mokymąsi. Parengiami specialūs planai, skirti teikti edukacinę ir emocinę pagalbą šeimoms. Skatinamas specialistų komandinis darbas.
SCERTS modelio pritaikymas yra labai platus – jis gali būti naudojamas tiek su vaikais, tiek su vyresnio amžiaus žmonėmis, tiek su kalbančiais, tiek su dar nekalbančiais. Tai viso gyvenimo trukmės modelis, kurį galima naudoti nuo diagnozės nustatymo, per mokslo metus ir vėliau. Jis gali būti pritaikytas namų, mokyklos, bendruomenės ir specialistų darbo aplinkai.
SCERTS modelio autoriai yra ilgamentę patirtį turintys specialistai, kurie tarptautiniu mastu dėsto ir konsultuoja įvairias įstaigas bei specialistus autizmo spektro sutrikimų tematika. Vienas iš modelio autorių, dr. Barry M. Prizant, yra įvardijamas tarp pagrindinių pasaulio autoritetų bei inovatorių pagarbaus, į asmenį bei šeimą orientuoto požiūrio autizmo spektro sutrikimų temoje. Jo nuomone, autizmas yra ne kaip sunki negalia, o kaip unikalus būdas būti žmogumi.