Tokie gamintojai kaip „Tesla“, Rivian“, „Lucid“ ar „Rimac“ yra vos kelios išimtys, kurios sugebėjo išgyventi patį sudėtingiausią etapą, tačiau likusioji dauguma bendrovių, žadėjusių sukelti revoliuciją elektromobilių rinkoje, paskelbė bankrotą arba šiuo metu patiria egzistencinių sunkumų.
SONO SION
Praėjusiame dešimtmetyje įsibėgėjusi elektromobilių karšinė Vokietijoje pagimdė naują elektromobilių gamintoją – „Sonos Motors“.
Kaip ir daugelis tokio pobūdžio kompanijų, bendrovė buvo įkurta sutelktinio finansavimo platformos pagalba. Joje „Sonos Motors“ gavo pirmąją 2 mln. eurų injekciją.
Vokietijos bendrovė buvo išsikėlusi tikslą, sukurti elektromobilį, kuris didžiąją dalį energijos galėtų gauti iš saulės. Ant įvairių automobilio kėbulo dalių sumontuoti saulės elektrinių moduliai, teoriškai, kasmet būtų padėję prailginti elektromobilio nuvažiuojamą atstumą 5 800 kilometrų, arba maždaug 112 kilometrų savaitę.
Unikalus požiūris į elektromobilį kaip reikiant sudomino gamtą tausojančius vairuotojus. Po to, kai gamintojas atliko pirmuosius automobilio saugumo bandymus, bendrovė sulaukė daugiau nei 5 000 išankstinių užsakymų, tačiau to neužteko, jog gamintojas pradėtų net ir ribotą serijinę gamybą.
2019 metais bendrovė paskelbė dvi naujienas. Pirmoji – „Sonos Motors“ savo pirmąjį elektromobilį planuoja gaminti buvusioje „Saab“ gamykloje Švedijoje. Antroji naujiena – „Sonos Motors“ tam reikia 50 mln. eurų.
Kadangi sutelktinė platforma tokios sumos nepadėjo sunešti, bendrovė keletą kartų iš eilės atidėjo automobilio gamybos pradžią, kol galiausiai, 2022 metais „Sonos Motors“ vadovas paskelbė, jog jie neturi pakankamai lėšų pradėti serijinę gamybą.
Paskelbę šią naujieną, „Sonos Motors“ dar kartą paskelbė, jog lėšas renka per sutelktinio finansavimo platformą, tačiau kaip ir anksčiau, tokie prašymai baigėsi tuo, jog 2023 vasarį „Sonos Motors“ paskelbė nutraukianti bet kokią veiklą ties šiuo projektu.
LIGHTYEAR
Europoje įsikūrusi „Lightyear“ visą pasaulį pribloškė su inovatyviu elektromobiliu – „Lightyear 0“. Kaip ir „Sonos Motors“ projektas, taip ir šis stengėsi maksimaliai išnaudoti saulės energiją, todėl ant automobilio kėbulo įrengė penkis kvadratinius metrus fotovoltinių plokščių.
„Lightyear“ žadėjo, jog esant idealioms oro sąlygoms, šis papildomas energijos šaltinis per metus užtikrins iki 11 tūkst. nemokamų kelionių. Stulbinantį efektyvumą užtikrino ir rekordiškai mažas oro pasipriešinimo koeficientas – 0,175 cd.
Fantastiškai skambėję „Lightyear“ vadovų pažadai padėjo užsitikrinti net 40 tūkst. išankstinių užsakymų. Atsižvelgiant, jog automobilio kaina siekė 100 000 eurų, tai buvo įspūdingas rodiklis.
Ribota „Lightyear“ automobilių gamyba prasidėjo 2022-aisiais, tačiau dabar gamybos linija yra sustojusi. Šių metų pradžioje bendrovė teisinosi, jog verčiau turimus išteklius nukreips į naujojo „Lightyear 2“ modelio kūrimą. Buvo teigiama, jog naujasis modelis būtų pigesnis ( 40 tūkst. eurų ), o nuvažiuojamas atstumas būtų buvęs didesnis (800 km). Tačiau praėjus vos kelioms dienoms po gamybos sustabdymo, „Atlas Technologies“ dukterinė įmonė kreipėsi į Nyderlandų teismo dėl apsaugos nuo kreditorių.
Būtent „Atlas Technologies“ buvo atsakinga už automobilio gamybą ir kūrimą. Be to, joje dirbo 650 darbuotojų ir beveik visi iš jų buvo „Lightyear“ startuolio darbuotojai.
Šiuo metu nėra aišku kas nutiks su „Lightyear“, tačiau vargu ar situacija pasikeis per artimiausius kelis mėnesius.
NIKOLA
„Nikola“ yra bene prieštaringiausiai vertinamas elektrinių transporto priemonių startuolis pasaulyje. Bendrovės įkūrėjai dar 2016 metais paskelbė pradėsiantys vandeniliu varomų sunkvežimių gamybą ir netrukus sulaukė įspūdingo investuotojų susidomėjimo.
Sparčiai pūtęsis „Nikola“ burbulas pasiekė savo piką 2020-aisiais, kuomet bendrovės vertė siekė net 20 mlrd. dolerių. Bendrovė, kuri tik dalino pažadus buvo vertingesnė už „Nissan“, kuri per metus pagamina penkis milijonus ir turi tūkstančius atstovybių visame pasaulyje.
„Nikola“ siekdama nuraminti investuotojus ir užtikrinti, jog įmonės vertė augtų toliau, paskelbė prieštaringai vertinamą vaizdo įrašą, kuriame užfiksuotas važiuojantis „Nikola“ vilkiko prototipas, tačiau vėliau paaiškėjo, jog tai buvo tik optinė apgaulė.
2021 metais, naujoji „Nikola“ vadovybė viešai prisipažino dėl virtinės melagysčių ir apgaulių, bei ėmė barstytis pelenais sau ant galvos, kol galiausiai buvo priversti grąžinti šimtus milijonų dolerių apgautiems investuotojams.
2022 m. viduryje „Nikola“ pagamino 11 elektrinių vilkikų pirmiesiems klientams, tačiau kiekvienas iš jų veikia bandomuoju režimu. Nors „Nikola“ demonstruoja norą pradėti vandeniliu varomų vilkikų gamybą, tačiau daugelis automobilių pramonės ekspertų mano, jog „Nikola“ dienas jau suskaičiuotos.
Daugiau pavyzdžių surasite čia.